Datadriven Marknadsanalys B2B

Grunden för digitaliseringsresan

Kontakta oss Se film om marknadsanalys B2B
Hur datadrivet jobbar ni...egentligen?

Hur datadrivet jobbar ni...egentligen?

Ni har förmodligen koll på vilka era kunder är, men vet ni hur de presterar jämfört med andra företag?

Vi konkretiserar era kundprofiler, visar vart det finns fler kunder att bearbeta samt ger er det perfekta underlaget för ett datadrivet affärsplanearbete.

Låt oss bygga er strategi på konkreta fakta - år efter år!

Fördelar med att göra en marknadsanalys

Fördelar med att göra en marknadsanalys

Det här får du:

  • En konkretiserad profil samt segmentering på era kunder
  • Uttappning på vart det finns fler kunder att bearbeta
  • En rapport som hela företaget kan förstå och agera på
  • Insikter om vilka era egentliga kunder är idag och hur stor er marknad har potential att vara
  • Datadriven säljplanering i företagsaffären

Marknadsanalys B2B på 2 minuter

Marknadsanalys - steg för steg

Modellen kallas för Next Step Analytics och används för att skapa förståelse för var ni befinner er idag och hur ni ska förflytta er framåt mot rätt mål.

1. Profilering – en datadriven bild av era kunder

En grundläggande marknadsanalys där vi skapar en förmåga att datadrivet beskriva vilka som är era kunder och hur er övergripande marknad ser ur. Detta är grunden för allt analysarbete på marknadssidan – du slutar gissa.

2. Segmentering – gruppering av marknaden efter er affär

Nu kan vi addera er affärslogik och ert erbjudande på den datadrivna kundprofileringen och skapa en datadriven struktur för strategi och process. En egen segmenteringsmodell som delar upp er relevanta marknad i grupper som passar ert erbjudande.

3. Marknadsanalys – totalbilden av er marknad

Vi gör inte marknadsanalysen för tidigt. Först när vi har segmenterat på rätt sätt kan vi titta närmare på er marknad och hur den utvecklas.

4. Potentialanalys – antal kronor i er affär, per kund, på er marknad

Nu kan vi med rätt analysmodeller, data och verktyg göra ett datadriver estimat för potentialen per kund och prospekt. Vi kan snickra ihop en strategi som är möjlig att operationalisera.

5. Strategi och prio – målsättning som du kan börja arbeta med direkt

När vi vet var du har din affär, var potentialen i antal kronor är störst och vilka kunder som kommer att växa har du ett bra underlag.

Kom igång med Marknadsanalys B2B

Ring oss

Vi tar emot telefonsamtal vardagar mellan 8-17

08-55805900

Get contacted

Vill du att vi kontaktar dig?