- Ett företag som har lågt eller försämrat Betalningsindex i kombination med låg rating är en signal om att göra en extra koll. Om en kund plötsligt börjar ändra sitt betalningsbeteende kan det vara en indikation på ökad risk. Komplettera med egen information och ta en kreditupplysning för att se vilken rating företaget har. Kontrollera även om det skett några styrelseändringar, namnändringar eller andra förändringar i företagets organisation. Det kan vara tecken på bedrägeri, att en ny verksamhet startats med oklar finansiell status eller att företaget är i gungning om ledande personer och styrelsemedlemmar väljer att kliva av.
- Snittdagar är medelvärdet för det antalet dagar som ett företag betalar en faktura före respektive efter förfallodatum. Normalt följs snittdagar och Betalningsindex åt men ibland kan det vara stora skillnader vilket kan vara en indikation på att företaget särbehandlar fakturor.
- De flesta företag har Betalningsindex mellan 75 och 80 och betalar i genomsnitt sina fakturor 0 till 5 dagar efter förfallodagen. Ibland kan det förekomma att ett företag har 78 i Betalningsindex men i snitt betalar 12 dagar för sent. Det betyder i så fall att företaget betalat större fakturor snabbare.
- Är du en huvudleverantör eller sidoleverantör, har du ett stort eller litet belopp? Ett högt Betalningsindex men med många dagar i snitt sent betyder att stora fakturor prioriteras. Är det en befintlig kund till er och du ser att företaget betalar andra före er så är det aktuellt att se över rutinerna för hur ni hanterar förfallna fakturor.