Så skyddar Solid Försäkringar sina kunder från id-kapning

Kundcase

Varje dag utsätts omkring 350 svenskar för id-kapning.Solid försäkringar ville hjälpa sina kunder att skydda sig mot id-kapning. Bisnodes tjänst Min Upplysning blev en viktig pusselbit för att kunna få fram en bra försäkring för kunderna.

– Under det gångna året har 130 000 människor i Sverige drabbats. Dessutom ökar den här brottsligheten snabbt, säger Thomas Nilestoff, affärsutvecklingschef på Solid försäkringar.

Helsingborg-baserade Solid försäkringar är Sveriges snabbast växande nischförsäkringsbolag. Grundarna har sin bakgrund inom detaljhandeln, och startade Solid försäkringar 1993 med målet att erbjuda enklare försäkringar.

När de såg att problemet med id-kapningar växte ville de få fram en bra försäkring som kunde skydda deras kunder mot just det. De vanligaste följderna av id-kapning är att någon tecknar abonnemang i ditt namn, eller beställer varor i ditt namn – och för dina pengar.

Ville skydda sina kunder med ny tjänst för id-skydd

– Den tjänst vi tog fram heter Id-skydd Plus, och en viktig del i den är att du får en upplysning i realtid, på mail eller sms, när någon tar en kreditupplysning på dig. Den bygger på Bisnodes tjänst Min Upplysning, som vi inkorporerat i vårt erbjudande mot kunderna.

Förutom Min Upplysning så får de kunder som tecknat Id-skydd Plus rådgivning kring id-kapning i förebyggande syfte, och om man drabbas av id-kapning får man hjälp med hanteringen av allt det praktiska efterarbete som det för med sig. Dessutom får man en enkel spärrtjänst för bank- och kontokort, samt juridisk hjälp om det skulle behövas.

– Bisnodes tjänst Min Upplysning är en basal beståndsdel i ID-skydd Plus, som kan hjälpa dig att agera innan du drabbas av id-kapning, säger Thomas Nilestoff.

Fakta om id-kapning

Fakta om id-kapning

Sommaren 2016 blev det brottsligt att utge sig för att vara någon annan (tidigare var det olagligt i steg två: det vill säga när man köper något i en annans namn). Polisen har haft svårt att hinna med att utreda id-kapning och andra bedrägeribrott, och hänvisat till resursbrist. Med en nyrekrytering av 30 personer till bedrägeriroteln i höstas hoppas de att de nu kan lagföra fler id-kapare.

– Men det kommer ändå inte att räcka. Det här är ett modernt och väldigt snabbt ökande brott, som tyvärr inte kan utredas bort. Man behöver också arbeta preventivt, sade polisen Jessica Christiansen i en artikel i DN i höstas.

Upptäck bedrägeriförsök i tid

Det kan gå till såhär: Du sitter på kontoret och jobbar. Plötsligt får du ett mail med en upplysning om att ett sms-låneföretag har tagit en kreditupplysning på dig, trots att du aldrig vänt dig till låneföretaget. Då kan du snabbt ringa upp dem och stoppa det lån som någon annan försöker ta i ditt namn.

Detta tack vare att Bisnodes tjänst Min Upplysning bakats in i Solid försäkringars försäkringserbjudande.

– Vi undersökte andra leverantörer av den här tjänsten, men fastnade för Bisnode eftersom de har en säker, bra lösning som matchade vår kravställning och gick lätt att integrera med vårt it-system. Dessutom använder många mikrolåneinstitut, teleoperatörer och andra som id-kapare utnyttjar redan Bisnode för kreditupplysningar vilket gör vår tjänst mer effektiv, säger Thomas Nilestoff.

Välfungerande samarbete

Affärsutvecklingschefen på Solid Försäkringar beskriver Bisnode som en viktig samarbetspartner.

– De är proaktiva, lyhörda och deras och våra värderingar passar bra ihop. Liksom oss är Bisnode seriösa och trygga. Det fungerar väldigt bra.

Är det problematiskt gentemot era kunder att Min Upplysning inte är er egen tjänst från början, utan Bisnodes?

– Nej, jag upplever att det är tvärtom. Vi är tydliga med att tjänsten tillhandahålls av Bisnode, och eftersom de har hög trovärdighet och är pålitliga inom detta segment blir det ett plus. Våra kunder kan känna sig trygga med att vi erbjuder dem en bra lösning med hjälp av Bisnode.

Bisnodes tjänst Min Upplysning hjälper kunder att undvika id-kapning.
”Bisnode är proaktiva, seriösa och trygga.”

Thomas Nilestoff, affärsutvecklingschef på Solid Försäkringar

Solid försäkring i siffror

Solid försäkring i siffror
  • Grundades 1993.
  • Har över 3 miljoner kunder.
  • Samarbetar med över 5500 partners inom detaljhandeln.

Ny tjänst för id-skydd

– Den tjänst vi tog fram heter Id-skydd Plus, och en viktig del i den är att du får en upplysning i realtid, på mail eller sms, när någon tar en kreditupplysning på dig. Den bygger på Bisnodes tjänst Min Upplysning, som vi inkorporerat i vårt erbjudande mot kunderna.

Förutom Min Upplysning så får de kunder som tecknat Id-skydd Plus rådgivning kring id-kapning i förebyggande syfte, och om man drabbas av id-kapning får man hjälp med hanteringen av allt det praktiska efterarbete som det för med sig. Dessutom får man en enkel spärrtjänst för bank- och kontokort, samt juridisk hjälp om det skulle behövas.

– Bisnodes tjänst Min Upplysning är en basal beståndsdel i Id-skydd Plus, som kan hjälpa dig att agera innan du drabbas av id-kapning, säger Thomas Nilestoff.

Upptäck bedrägeriförsök i tid

Det kan gå till såhär: Du sitter på kontoret och jobbar. Plötsligt får du ett mail med en upplysning om att ett sms-låneföretag har tagit en kreditupplysning på dig, trots att du aldrig vänt dig till låneföretaget. Då kan du snabbt ringa upp dem och stoppa det lån som någon annan försöker ta i ditt namn.

Detta tack vare att Bisnodes tjänst Min Upplysning bakats in i Solid försäkringars försäkringserbjudande.

– Vi undersökte andra leverantörer av den här tjänsten, men fastnade för Bisnode eftersom de har en säker, bra lösning som matchade vår kravställning och gick lätt att integrera med vårt it-system. Dessutom använder många mikrolåneinstitut, teleoperatörer och andra som id-kapare utnyttjar redan Bisnode för kreditupplysningar vilket gör vår tjänst mer effektiv, säger Thomas Nilestoff.

Välfungerande samarbete

Affärsutvecklingschefen på Solid Försäkringar beskriver Bisnode som en viktig samarbetspartner.

– De är proaktiva, lyhörda och deras och våra värderingar passar bra ihop. Liksom oss är Bisnode okrångliga, seriösa och trygga. Det fungerar väldigt bra.

Är det problematiskt gentemot era kunder att Min Upplysning inte är er egen tjänst från början, utan Bisnodes?

– Nej, jag upplever att det är tvärtom. Vi är tydliga med att tjänsten tillhandahålls av Bisnode, och eftersom de har hög trovärdighet och är pålitliga inom detta segment blir det ett plus. Våra kunder kan känna sig trygga med att vi erbjuder dem en bra lösning med hjälp av Bisnode.

FÅ AGERBARA INSIKTER IDAG!

FÅ AGERBARA INSIKTER IDAG!

Bisnodes lösningar för kundanalys.

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Mät alla kanaler i real-tid.
  • Integrera med ditt CRM-system.
läs mer
Kundcase

SvD fick 136% fler prenumeranter 

En mer träffsäker bild av den moderna tidningsläsaren gav SvD fler prenumeranter och sänkte kostnaden per prenumerant.

Läs mer