Så styr Sjöfartsverket rätt på informationshavet

Kundcase

Larmet går om en tom, drivande båt på öppet vatten. Ingen vet var föraren är. Och nu är det bråttom, det gäller att få fram rätt information snabbt för att söka på rätt ställe. Där får Bisnodes tjänster för personinformation en viktig roll.

När Sjöfartsverket får in ett larm om en borttappad båtförare gäller det att få reda på så mycket som möjligt för att kunna ringa in rätt sökområde.

– Hittar vi ett personnummer kan vi genom att ta fram en familjebild få veta om den vi söker är gift eller har barn. Genom att kontakta familjen kan vi få reda på en tänkt färdplan och så vidare. Det handlar om att göra så effektiva sökningar som möjligt och då måste vi ha snabb tillgång till korrekt information, berättar Peter Hellberg, verksamhetschef på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Bisnodes tjänst för personinformation en viktig del för Sjöfartsverket
"Det handlar om att göra så effektiva sökningar som möjligt och då måste vi ha snabb tillgång till korrekt information."

Peter Hellberg, verksamhetschef på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral

Fakta om Sjöfartsverket

Fakta om Sjöfartsverket

Sjöfartsverket ansvarar för insatser när någon är eller befaras vara i sjönöd.

  • Ansvaret gäller kustområdet samt Vänern, Vättern och Mälaren.
  • Genom Bisnodes tjänster har de tillgång till fakta som hjälper dem att hitta personer i nöd.
  • Genom en automatiserad IP-inloggning har räddningsledarna fått en smidig och säker tillgång till informationsnätverket. 

Sparar värdefull tid

Det är när Sjöfartsverket dyker ner i registren för att hitta en person, som Bisnodes data kommer in i bilden. Bisnode InfoTorg är inte den enda möjligheten för Sjöfartsverket att få tag på information. Men till skillnad från när de måste ta omvägen via andra källor får de den med hjälp av informationsportalen InfoTorg samlad och presenterad på ett enkelt sätt. Det sparar värdefull tid när en sökning pågår och ett liv kan vara i fara.

– Den främsta anledningen till att jag gillar InfoTorg är att informationen presenteras på ett användarvänligt sätt. Att vi får olika fakta samlade under ett paraply och att informationen är otroligt lätt att använda och tolka, säger Peter Hellberg. 

Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Mät alla kanaler i real-tid.
  • Integrera med ditt CRM-system.
Läs mer