Försäljningen ökade till 4 miljarder med målgruppsanalys

Kundcase

Att veta hur kunderna vill bli kommunicerade med, vilken livsfas de befinner sig i och vad deras nästa köp troligen blir är ovärderlig kunskap i en konkurrensutsatt bransch. För Netonnet ökade försäljningen rejält när man började använda smart data för att förstå sina kunder.

Elektronikbranschen har genomgått stora förändringar de senaste åren när kedjor som Expert och Onoff har försvunnit från marknaden samtidigt som internationella jättar som Mediamarkt har etablerat sig. I den starka konkurrensen är en viktig framgångsfaktor att faktiskt känna sina kunder på djupet. 

– Netonnet växer snabbt och ju större vi blir desto viktigare är det för oss att ha kunskap och insikter om våra kunder. Vi har ju dessutom en stor del av vår verksamhet online – och där är kunskapen om varje kund avgörande för att kunna erbjuda bra service och en riktigt bra kundupplevelse, säger Pär Gancarz, CRM-ansvarig på Netonnet.

För Netonnet låg utmaningen i att man saknade ett bra system för att samla och analysera all sin kunddata. Konsekvensen blev att de inte kunde dra några strategiska slutsatser av all kundinformation de satt på.

Pär Gancarz, CRM-ansvarig på Netonnet
”Vi får vi reda på hur människor pratar om vårt sortiment på sociala medier. Det ger ovärderliga insikter i vad vi måste bli ännu bättre på. Vi ser också vilka som inte handlar hos oss i dag, vilket ger förståelse om för hur vi ska arbeta i framtiden.”

Pär Gancarz, CRM-ansvarig på Netonnet

Netonnet i siffror

Pär Gancarz, CRM-ansvarig på Netonnet
  • 53 butiker ingår i koncernen.
  • Öppnade den 10 mars 1999.
  • 26 miljoner i vinst 2015.
  • 489 anställda jobbar i bolaget.

Helt nya möjligheter att förstå kunden

Netonnet tog hjälp av Bisnode för att tillgängliggöra och analysera den information de redan hade om sina kunder och deras köpbeteende och sedan lägga till extern, förädlad data. Bland annat valde man att lyfta in data från sociala medier i sin analys. Resultatet öppnade upp för helt nya möjligheter att på djupet förstå sina kunder. Genom att analysera innehållet i kundservice-chattar och på sociala medier kunde de få svar på vad kunderna egentligen tyckte om dem, men också få en inblick i hur de till exempel uppfattade webbshopen. 

Netonnet kunde till exempel få svar på hur kundernas egentliga behov såg ut, vilka produkter de var intresserade av, både just nu, men också i framtiden. De fick också insikter om vilken livsfas kunderna befann sig i, vilka prissegment de var intresserade av och hur kunden ville bli kommunicerad med.

Bättre träffsäkerhet och ökad försäljning

De fördjupade kundinsikterna innebär ett lyft för Netonnets verksamhet.

– Med hjälp av den här informationen höjs relevansen och träffsäkerheten i all vår kommunikation, säger Pär Gancarz.

Tidigare kunde elektronikföretaget köra en kampanj om hemmabio till alla kunder, även till dem som med största sannolikhet inte kommer att köpa hemmabiosystem på ett bra tag framöver. Med hjälp av målgruppsanalyserna skräddarsys kommunikationen efter kundens behov. Det kan handla om att marknadsföra rätt produkter men också om att identifiera vilka kunder som köper billiga respektive dyra produkter.
Försäljningssifforna har gått stadigt uppåt; 3,3 miljarder kronor 2013, 3,8 miljarder året därpå, och 4,0 miljarder under 2015.
Såväl inköpsavdelningen som de sortimentsansvariga har stor användning av de träffsäkra analyserna. Men fördelarna stannar inte där – dataanalyserna stöttar hela företaget.

– Vi får vi till exempel reda på hur människor pratar om vårt sortiment på sociala medier, och om de tycker att det är lätt eller svårt att hitta i våra lagershoppar. Det ger ovärderliga insikter i vad vi måste bli ännu bättre på. Vi ser också vilka som inte handlar hos oss i dag, vilket ger förståelse om för hur vi ska arbeta i framtiden, säger Pär Gancarz.

Så hjälpte Bisnode Netonnet

  • Analys av Netonnets interna kunddata
  • Berikning av den interna kunddatan med extern data från t ex sociala medier
  • Målgruppsanalyser baserade på Netonnets interna data och extern data
Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Mät alla kanaler i real-tid.
  • Integrera med ditt CRM-system.
läs mer