Målgruppsanalys ger Mockfjärds nya kunder

Kundcase Analys Smart data Datadriven marknadsföring

Eftersom få människor byter fönster mer än en gång i livet är inflödet av nya kunder affärskritiskt för fönsterbytarföretaget Mockfjärds. Tack vare Bisnodes målgruppsanalys kan Mockfjärds hela tiden hitta nya husägare som står inför ett fönsterbyte – och rikta kommunikationen med dem.

Borlängebaserade Mockfjärds är Sveriges ledande fönsterbytare. Företagets framgångsrika affärsidé bygger på en helhelhetslösning där Mockfjärds tar ansvar för hela fönsterbytet: från måttagning till färdig installation.

För att allt ska bli perfekt anpassat till varje kund börjar Mockfjärds affärer alltid med ett kostnadsfritt hembesök. Och just att komma åt fler hembesök – och därmed fler affärer – var Mockfjärds utmaning när företaget vände sig till Bisnode.

Mockfjärds i siffror

Mockfjärds i siffror
  • 516 700 000 kr i omsättning 2017
  • 23 lokalkontor i Sverige
  • 6500 villor byter Mockfjärds fönster på om året
  • 24 000 snickartimmar per månad

– Eftersom vår affär börjar vid köksbordet behöver vi hjälp att hitta husägare med behov av fönsterbyte för att boka hembesök. De flesta byter bara fönster en gång, såvida de inte flyttar eller byter fönster på sommarstugan, vilket gör att vi har få återkommande kunder. Därför behöver vi hela tiden hitta nya leads, säger Malena Ogemar, marknadschef på Mockfjärds.

Målgruppsanalys skapar relevanta leads

Det som Bisnode hjälper Mockfjärds med är att genom dataanalys ringa in vilka målgrupper som med högst sannolikhet är intresserade av fönsterbyte. Nyckelfaktorer i Bisnodes målgruppsanalys är bland annat att hitta människor i rätt livsfas och med rätt köpkraft. Naturligtvis är de som nyligen flyttat liksom ägare till fastigheter äldre än 30 år också särskilt intressanta.

– Bisnode hjälper oss att kommunicera med relevanta potentiella kunder. Genom Bisnodes målgruppsanalys vet vi till vilka målgrupper vi ska skicka våra säljbrev, som ger oss väldigt många kundbesök. Dessutom har Bisnode hjälpt oss att ta fram ett vykortsutskick som också fungerar mycket bra för oss, säger Malena Ogemar, marknadschef på Mockfjärds.

Bild på Lotta Magnusson, Strateg på Region Dalarna. Bredvid hennes står två kollegor.
– Senast vi skruvade på selekteringen av målgrupperna var i början av 2017 och sedan dess har vi sett en ökning på 20 procent av försäljningen kopplat till våra postala utskick.

Malena Ogemar, marknadschef på Mockfjärds

Stark konvertering och ökad försäljning

Mockfjärds vykortsutskick bygger inte på samma målgruppsanalys, utan på en snillrik geografisk segmentering där alla hushåll inom 500 meter av ett hus som nyligen bytt fönster automatisk får ett erbjudande om fönsterbyte. Vykortet har visat sig ha stark konvertering och ger Mockfjärds tydlig ROI, precis som samarbetet med Bisnode i övrigt. 

– Senast vi skruvade på selekteringen av målgrupperna var i början av 2017 och sedan dess har vi sett en ökning på 20 procent av försäljningen kopplat till våra postala utskick. Det är jätteviktigt eftersom utskicken är grunden i vår marknadsplan. Och de fungerar verkligen, vi får faktiskt komma hem till kunderna, säger Malena Ogemar, marknadschef på Mockfjärds. 

Läs mer om vilken Bisnodeprodukt som ligger bakom Mockfjärds framgångar

Vill du att vi kontaktar dig?