Rekordhög konvertering för Live it

Kundcase Datadriven marknadsföring Analys

Datadriven omnikanalskampanj gav Live it rekordhög konvertering

Mångdubblad konvertering blev resultatet i Live its decemberkampanj inför förra årets julhandel. Receptet? En omfattande kundanalys och kombination av onlinedata och data från Bisnode gav förutsättningar för träffsäkra, personaliserade kampanjer i digitala kanaler.

Live it är Sveriges största leverantör av upplevelser i presentform. Företaget grundades 2005 och är i dag marknadsledande. Live it har en tydlig tillväxtplan och därmed även en strategi att ställa om till datadriven kommunikation. 

- Vi investerar väldigt mycket i vår marknadsföring. Det är okej för oss men utmaningen är att säkerställa att vi får utväxling och når värdedrivande kunder. Vi måste kontinuerligt kunna utvärdera vad som funkar och inte, säger Stefan Osmund, vd för Live it. 

Startskottet till att börja arbeta datadrivet gick inför företagets decemberkampanj 2017 – en av de de perioder under året då Live it säljer som allra mest. Arbetet inleddes med en omfattande analys som påbörjades redan i början av året.

Se Stefan och Tove berätta om samarbetet

Analys av kunddata

Bisnode gick igenom Live its kundtransaktioner under de senaste tre åren – allt för att lära känna kunderna bättre. Det första steget i ett datadrivet arbetssätt handlar nämligen om att identifiera och analysera de kunder som driver värde – vem köper vad, varför handlar de, till vem och när?  

Om live it

Om live it

Omsättning: Strax under 100 MSEK 

 

Butiker: Två egna butiker i Stockholm – på Södermalm och på Stureplan – samt webbshop. 

Återförsäljare: Upplevelseboxarna säljs på bland andra Åhlens och Coop. Dessutom säljs presentkort på utvalda bensinmackar, Pressbyrån, SevenEleven, med flera. 

- Utifrån analysen kunde vi dela in svenska konsumenter i olika målgrupper utefter sannolikheten att köpa något från Live it. Live it kunde sedan i sitt fortsatta kampanjarbete prioritera dem med högst potential och fördela största delen av sin budget mot dessa personer, säger Tove Mathiasson, en av Bisnodes analytiker som varit med under arbetet. Analysen gav inte bara svar på vilka Live it bör bearbeta, utan även vad som bör kommuniceras mot olika målgrupper och när i tid större kampanjer bör planeras. 

Genom att analysera Live its kunddata och sammanföra den med Bisnodes data samt insikter om hur konsumenter beter sig online, fick Live it betydligt bättre förutsättningar för att nå dem som är intresserade av deras erbjudande. 

- Live it fick möjlighet att rikta exempelvis sina Facebook-annonser väldigt effektivt eftersom att vi vet vilka målgrupper som sannolikt konverterar där. Dessutom kan man addera Bisnodes konsumentdata ovanpå Facebooks data när man riktar annonser, vilket ger mycket större träffsäkerhet, fortsätter Tove Mathiasson. 

Även under budskapsutformande och kanalval kunde Bisnode ge givande insikter kring hur de olika målgrupperna nås. 

- Bisnode var en välkommen rådgivare kring exempelvis annonser i sociala kanaler. De A/B-testade vilka format som gav bäst konvertering och justerade under tiden som kampanjen rullade. De hjälpte oss också med vart våra programmatiska display-köp borde placeras för att nå olika målgrupper, säger Stefan Osmund. 

Nio gånger högre konvertering hos befintliga kunder

Och resultatet? Konverteringen under decemberkampanjen låg hela tiden högre än både generell konvertering och jämfört med samma kampanjperiod tidigare år. 

- I dag vet vi vad man köper, till vem och varför, säger Stefan Osmund. Vi vet vilka målgruppssegment vi ska bearbeta och kan anpassa kommunikationen och erbjudandena till dem. Vi vet hur köpmönstren ser ut för olika målgrupper av Live its produkter och vi vet var vi hittar målgrupperna och hur vi ska nå dem.  

Under analysarbetet hittades några teser som testades under kampanjen, och utfallet av dem visar tydligt på fantastiska resultat. Stefan Osmund berättar: 

- En tes var att vi har stor potential att expandera geografiskt. Vi ville därför ringa in den köpstarka målgruppen i Stockholm för att se om vi kunde hitta liknande köpare i andra regioner, med start i Göteborg, och kommunicera på samma sätt där. Vi kunde också justera små detaljer under kampanjen, som att basera Adwords på geolocation och göra en landningssida med upplevelser bara i Göteborg. Det här gav verkligen utdelning – antal ordrar gick upp med 47 procent, cost per order gick ner med 53 procent och den totala kostnaden i regionen sjönk med 37 procent. 

Ytterligare något teamet anade efter analysen var att det fanns stor potential för återköp bland dem som redan handlat hos Live it. Befintliga kunder blev därför en egen målgrupp som man körde särskilda Facebook-annonser mot under kampanjperioden. På Facebook adderades Bisnodes data till Facebooks egna data för ökad träffsäkerhet och konverteringen hos befintliga kunder blev nio gånger högre än tidigare. 

- Live its resultat är ett fantastiskt bra bevis på varför man bör satsa på datadriven marknadsföring. Det är helt enkelt smartare, mer lönsamt och mer effektivt eftersom att man vet vart man bör spendera både pengar och tid. Vi människor tenderar att ha föreställningar om hur saker är istället för att ta reda på fakta. Gissar man sig fram blir resultaten självklart inte lika bra, avslutar Tove Mathiasson. 

Vill du bli mer träffsäker i din digitala marknadsföring? 

Bisnode adderar unika kunddata för att optimera dina digitala kampanjer. Vi garanterar ökad konvertering!  

> Läs mer om Bisnode Direct Display Advertising


Vill du att vi kontaktar dig?