Lindex kundklubb växer snabbt med smart datA

Kundcase Smart data Smarta beslut

För Lindex har kundklubben ”More at Lindex” blivit en guldgruva som driver försäljning och kundnöjdhet i företagets målgrupper. Modekedjan tar hjälp av en smart data-lösning från Bisnode som gör det enkelt att konvertera kunder till medlemmar oavsett var i Norden de bor.

I det affärskritiska ögonblicket när en kund står i kassan – online eller offline – och får frågan om att gå med i kundklubben kan åtskilliga tusentals kronor stå på spel, räknat i lifetime value. Blir svaret ”ja” i stället för ”nej” skapas en genväg in till en personligare marknadsföring som banar väg för skräddarsydda erbjudanden och rader av transaktioner i flera år framöver.

En onödigt krånglig ansökningsprocess innebär att fler potentiella klubbmedlemmar väljer att avstå – trots fördelar som poäng på köp, månadsbonusar, medlemserbjudanden och inbjudningar till inspirationsdagar.

För Lindex var utmaningen att göra det så enkelt som möjligt att gå med i kundeklubben More at Lindex och samtidigt skapa förutsättningar för att kunna analysera och bearbeta sina kunder. Ytterligare en utmaning var att det fanns ett krav på en helhetslösning som fungerade på den nordiska marknaden. 

– Jag hade haft bra kontakt med Bisnode tidigare i mitt förra arbete på Stena Line och bestämde mig därför att ta kontakt igen, säger Therese Blom, CRM-chef på Lindex.

Bild på Therese Blom, CRM-chef på Lindex
”Bisnodes helhetslösning passar oss som växande företag”

Therese Blom, CRM-chef på Lindex

lindex i siffror

lindex i siffror
  • Grundades 1954.
  • Över 480 butiker i Europa.
  • Kedjan har e-handel i alla 28 länder inom EU samt Norge.
  • Butiker på 17 marknader med Sverige, Norge och Finland som viktigaste länder.
  • Vinstökning på 9,5 miljoner € per år 2016.

Enkel entrébiljett till kundklubben

Bisnode levererade en lösning som inte bara gjorde det enkelt och smidigt för kunderna att gå med i kundklubben, med Bisnodes lösning fick Lindex koll på sina medlemmar i hela Norden i realtid. Arbetet med att uppdatera kundinformationen som tidigare gjordes i respektive land löstes istället automatiskt av Bisnode. Genom Bisnode Nordic Integration Solution fick Lindex även tillgång till en mängd analyser som effektiviserade kundbearbetningen ytterligare. 

Ett trimmat vinstmaskineri

Integrationen med Bisnode gör inte bara att Lindex CRM-system ständigt är uppdaterat och aktuellt, det öppnar också dörren till den värld av intelligenta marknadsanalyser, segmenteringar och prediktiv försäljning som smart data erbjuder. För Lindex innebär det att rätt kampanjer och erbjudanden nu når fram till rätt kunder, i rätt tid.

– Det här är som en helt annan värld än hur det gick till för några år sedan, säger Therese Blom.

Klubbens utveckling har en central roll i Lindex framgångar. I mitten av 2016 rapporterades en vinstökning för modekedjan med 9,5 miljoner € jämfört med året innan.

– Bisnodes helhetslösning passar oss som växande företag. Ett önskescenario för framtiden skulle vara att det fanns en europeisk lösning som kan garantera samma databaskvalitet i alla länder, säger Therese Blom.

Det här fick Lindex hjälp med

  1. Integrerad nordisk lösning för att hantera kundinformation.
  2. Förenklad ansökan till kundklubben baserad på mobilnummer eller körkort.
  3. Fördjupad information om sina kundklubbsmedlemmar.
Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker
  • Mät alla kanaler i real-tid
  • Integrera med ditt CRM-system