300 % ökning av leads för International Motors

Datadriven marknadsföring Analys Smarta beslut Smart data Digital transformation

Datadriven digital marknadsföring gav 300 % ökning av kvalificerade leads

Standard i bilbranschen är enbart att gå på fordonsdata - men Jonas Lif, CRM Manager på International Motors, ville basera sina beslut på mer data för att öka träffsäkerheten i kundbearbetningen. Med Bisnodes hjälp har han tagit fram mer precisa målgrupper för den digitala marknadsföringen.

Resultatet? Antalet kvalificerade leads har tredubblats. 

International Motors är generalagent för bilmärket Isuzu i Sverige och Subaru i Sverige, Finland, Danmark och Baltikum. 

Subaru klingar antagligen välbekant – men Isuzu? Nej, tänkte väl det – de har nämligen specialiserat sig på pickuper – och köps framför allt av företag. 

– Även bland pickupägare behöver Isuzu bli mer känt – vvill att Isuzu ska bli ett självklart val och givetvis vill vi öka försäljningen, säger Jonas Lif, CRM Manager på International Motors.

Om International Motors

Om International Motors

Gör: Generalagenter för bilmärkena Isuzu i Sverige och Subaru i Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen. 

Huvudkontor: Malmö. 

Omsättning: 2 miljarder. 

UtmaningNå potentiella kunder 

Personer med intresse för pickupbilar är inte jättemånga. Om man säger så här – du vaknar inte upp en dag och känner ett behov av att köpa en pickup…  

Det kan verka vara en fördel när det kommer till kundbearbetningmen är snarare en stor utmaning när det kommer till träffsäker marknadsföring. 

– Med en så liten målgrupp kan vi inte gå i kanaler som traditionellt sätt gått bra för bilbranschen och hoppas på det bästa. Vi måste satsa på en mer direkt digital kundbearbetning med en riktigt genomarbetad och snäv målgrupp. 

International Motors bestämde sig för att ta fram målgrupper som inte enbart utgår från personers onlinebeteenden och intressen utan även väger in offlinedata, som exempelvis branschtillhörighet 

LösningDatadrivna beslut skapar träffsäker målgrupp 

Samarbetet med Bisnode startade dock inte med att lösa hur man kan nå pickup-kunden. Bisnode satte först tänderna i att analysera Subarus CRM-data för att skapa målgrupper även för detta bilmärke. Analytikerna synade vilka demografiska egenskaper som är typiska för köpareför att kunna skapa så kallade tvillingar, alltså liknande personer, och på så sätt pinpointa personer som borde vara potentiella kunder. 

– Bilbranschen har traditionellt sätt enbart brytt sig om fordonsdata – alltså data som säger när en person verkar bli redo att byta bil. Det vi på Bisnode kan göra är att koppla ihop fordonsdata med annan relevant data för att skapa målgrupper för den digitala marknadsföringen. Subarus fall visade det sig att det fanns flera tydliga mönster hos köparen som spelar stor roll för om man är en potentiell kund eller ej. 

Det säger David Borkenhagen, säljspecialist inom Bisnodes marknadstjänster. 

Därefter kunde Bisnode utvidga samarbetet och även erbjuda lösningar anpassade för Isuzu.  

– Vi tog fram information om beslutsfattare på företag och mindre verksamheter som sannolikt är i behov av pickuper – de personerna kunde vi sedan matcha mot Facebook för att skapa träffsäkra B2B-anonser på den plattformen. 

Resultat: Tre gånger fler kvalificerade leads för Isuzu 

Arbetet ledde fram till att International Motors i dag har tydliga, snäva målgrupper för sin digitala marknadsföring som garanterar att de når potentiella kunder.  

– I Isuzus fall har vi kört flertalet Facebook-kampanjer mot den nya målgruppen under ett års tid. Det har resulterat i tredubblat antal högkvalitativa leads, säger Jonas Lif. Att veta att man når rätt personer är fantastiskt – det är a och o i en verksamhet och inget du kan sätta en prislapp på. 

Jonas Lif vill poängtera att detta inte hade varit möjligt utan Bisnode som partner. 

– Bisnode sitter på så mycket unika data som gör att vi kan marknadsföra oss mot personer som verkligen är potentiella kunderVi har själv mycket idéer på hur vi vill jobba – och allt vi velat testa har de löst, avslutar Jonas Lif.  

Vill du veta mer om hur Bisnode kan hjälpa er bli mer träffsäkra i er digitala marknadsföring? 

Klicka här

Vill du att vi kontaktar dig?

Läs hur Bisnode hanterar dina personuppgifter här.