Så fick Hjärnfonden in mer gåvor med rätt utskick

Kundcase

När utskicken nådde fram till rätt adress och rätt mottagare ökade inte bara gåvorna - kostnaderna minskade. Hjärnfonden lyckades vända kommunikationsinsatser som tidigare gav dålig respons till mer medel för hjärnforskningen.

Hjärnfonden är en ideell insamlingsstiftelse utan statligt stöd. Som stiftelse är de helt beroende av gåvor från privatpersoner och olika typer av företagssamarbeten.  Varje skänkt krona gör skillnad för arbetet med att hitta vaccin mot Alzheimers sjukdom, stroke, nya behandlingsmetoder vid ALS, neuropsykatriska funktionsnedsättningar och beroendesjukdomar.Det finns flera olika sätt att skänka pengar till Hjärnfonden; bli månadsgivare, ge en enskild gåva, ge en högtidsgåva, ge en minnesgåva för att hedra minnet av en kär anhörig, eller till och med starta en insamling.Utmaningen för Hjärnfonden var att få fler bidragsgivare utan att öka kostnaderna för marknadsföring och utskick. Den bärande aktiviteten hade länge varit direktreklam, men utfallet var lågt. 

Elektriska signaler i nervcellerna i hjärnan
”Vi sparar både pengar och miljö. Det ger mer pengar till forskningen.”

Anna Hemlin, insamlingschef, Hjärnfonden.

Hjärnfonden i siffror

Hjärnfonden i siffror
  • Stiftelsen bildades 1994 och samlar in och fördelar medel till forskning och information om hjärnan.
  • På 20 år har 660 projekt fått stöd.
  • Mer än en halv miljard kronor har delats ut till forskning och information om hjärnan.

 

 

Hjärnfonden fick hjälp med att uppdatera sitt givarregister. En stor del av utskicken kom aldrig fram eftersom adressuppgifterna i stiftelsen CRM-system inte var uppdaterade. Dessutom hjälpte Bisnode Hjärnfonden med att tydligare segmentera målgruppen så att de företag och personer som var mest benägna att skänka pengar till hjärnforskning fick utskicken.

Målgruppsegmenteringen gav omedelbart resultat och Hjärnfonden får nu in mer gåvor både från gamla och nya givare, till en längre marknadsföringskostnad.

– Vi kommer fram till människor som i högre utsträckning ger gåvor till Hjärnfonden, säger Anna Hemlin.Det uppdaterade adressregistret gav också en annan positiv effekt.

– Genom att hålla givarregistret uppdaterat undviker vi att slösa med porto till felaktiga adresser. Vi riskerar inte heller att skicka till någon som är avliden.

Så hjälpte Bisnode Hjärnfonden

  • Högre träffsäkerhet i utskicken.
  • Spara pengar.
  • Bli ännu kunnigare inför framtagandet av nya kampanjer.
Få agerbara insikter idag!

Få agerbara insikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Nå ut med dina utskick
  • Effektivisera din marknadsföring
  • Integrera med ditt CRM
Läs mer