E.ON bevakar kreditriskerna hos sina kunder – i realtid

Kundcase

Även kunder som hängt med i flera år kan plötsligt drabbas av betalningsproblem. En smart data-lösning från Bisnode gör att E.ON har koll på när kreditriskerna förändras. På så sätt kan de undvika förluster i tid.

Med närmare 981 000 privat- och företagskunder bara i Sverige står mycket pengar på spel för E.ON. För att slippa uteblivna betalningar var utmaningen för E.ON att så tidigt som möjligt fånga upp vilka kunder som var på väg mot obestånd, konkurs eller andra ekonomiska problem. Eftersom bevakningen gjordes manuellt var det svårt att kvalitetssäkra processen, den var dessutom väldigt tidskrävande.  

ENERGIASZEKTOR ELEMZÉS
”Det som tidigare var enormt tungrott tar nu en sekund att filtrera fram”

Philip Jacobsson, kreditanalytiker, E.ON

E.ON i siffror

E.ON i siffror
  • 30 miljarder i omsättning.
  • 981 000 kunder.
  • 12,5 miljarder ska investeras i framtidens energistystem fram till år 2020.

E.ON valde en interaktiv analyslösning som innebar något av ett paradigmskifte i sättet att riskbedöma befintliga kunder. 

– Det som tidigare var enormt tungrott tar nu en sekund att filtrera fram, säger Philip Jacobsson, kreditanalytiker på E.ON.

Energibolaget valde att köra sin egen reskontra tillsammans med information från Bisnode. Lösningen gjorde det möjligt att ta kreditupplysningar och bevaka företagskunder utifrån parametrar som AAA, likviditet, soliditet, limit, skuldsaldo och så vidare, och hos privatkunder ta hänsyn till betalningsanmärkningar, inkomstförändringar och annat som påverkar kreditvärdigheten, kort sagt förutse framtida kreditrisker. Den prediktiva riskanalysen sker dessutom mer eller mindre automatiskt.

– Tidigare har bevakningen skett manuellt och då har det varit svårt att fånga upp nya risker eller kunder med försämrad kreditvärdighet, säger Philip Jacobsson.

Fler kunder får ett ja

För E.ON har den moderna kredithanteringen inte bara lett till att förluster minimeras, även intäkterna ökar, understryker Philip Jacobsson:
– Det gör att du kan säga ja till fler kunder, utan att för den skull öka riskerna.
När det föreligger risk att en kund inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser begär E.ON säkerhet för fortsatt leverans, allt enligt de allmänna avtalsvillkoren. Kreditbedömning görs löpande på både privat- och företagskunder.

– Ett företag kan vara kund i tio år, varav nio år har gått jättebra, men om det tionde året är dåligt kan det vara en signal för att vi ska ompröva vårt avtal, säger Philip Jacobsson.

Att jobba med prediktiva kreditbedömningar på det här sättet är ett uppvaknande för företag som bestämmer sig att ta vara på de möjligheter som smart data ger för riskanalys.

Så hjälpte Bisnode E.ON

  • Löpande riskanalys av kundregistret ger möjlighet att agera innan det är för sent.
  • Automatiska uppdateringar när kreditvärdigheten förändras.
  • Integrerat kreditprövningssystem som baseras på både företagets och Bisnodes data.

 

Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Minska risken med tidiga varningssignaler.
  • Optimera dina risk- och kreditbeslut.
  • Fatta trygga beslut med korrekt informaiton.
Läs mer