Så undviker E.ON kostsamma kampanjmissar

Kundcase

En e-postkampanj som når fel mottagare är inte bara ineffektiv – den kan i värsta fall leda till att kunden tröttnar och försvinner. Energibolaget E.ON har valt att ta hjälp av Bisnode för att skydda sig mot kostsamma kampanjmissar.

Att göra utskick via e-post innebär utmaningar för både stora och små företag. Hamnar det hos fel mottagare finns det en risk att det rapporteras som spam och förutom att framtida utskick blockeras av spamfiltret kan det försämra ranking och trovärdighet i e-postklienterna. Ett e-postutskick som hamnar fel kan också få mottagarna att reagera med att säga upp sin prenumeration, avsluta sitt abonnemang eller uttrycka sin frustration på nätet.

På E.ON var man medveten om riskerna, men stod samtidigt med ett kundregister som innehöll både daterade och felaktiga uppgifter.

GettyImages-156733350-.jpg
”När man arbetar med så pass känsliga uppgifter, det är ju faktiskt människor det handlar om, är det avgörande att allt blir rätt.”

Jeanette Pettersson, kampanjtekniker, E.ON

e.on i siffror

e.on i siffror
  • 30 miljarder i omsättning.
  • 981 000 kunder.
  • 12,5 miljarder ska investeras i framtidens energisystem fram till år 2020.

Jeanette Pettersson, kampanjtekniker på E.ON Försäljning, var den som skulle se till att deras budskap nådde rätt mottagare - och omvänt, att en kampanj inte hamnade hos fel mottagare. Hon valde att ta hjälp av Bisnode i informationshanteringen och sätter idag ett stort värde på att få ett pålitligt bollplank:

– Den kontinuerliga kontakten är mycket viktig i sådana här sammanhang och det är väldigt värdefullt att vi kan ha kontakt med någon som förstår vår bransch och dess egenheter. När man arbetar med så pass känsliga uppgifter – det är ju faktiskt människor det handlar om – är det avgörande att allt blir rätt.

Utskick som träffar rätt

Bisnode hjälpte E.ON att ta kontroll över hela sin kundstock och skapade en överblick som man tidigare saknat. Databasen uppdateras numera löpande för att undvika felaktiga uppgifter. Dessutom berikas varje kundkontakt med en mängd uppgifter som underlättar selektering och mer träffsäkra utskick.

– Vi på E.ON säkrar att vi själva agerar på ett korrekt sätt, men det är lika viktigt att säkerställa att den du samarbetar med också gör det.

Det faktum att kunddatabasen hålls uppdaterad i realtid har gjort träffsäkerheten på E.ON:s e-postutskick mycket hög.

– Vi vet att den information vi använder från Bisnode redan är säkrad och klar när den kommer till oss, säger Jeanette Pettersson.

Så hjälpte Bisnode E.ON

  • Ett CRM med uppdaterad och kvalitetssäkrad kundinformation.
  • Uppdatering av kundinformation i realtid för att säkerställa att kunderna nås av rätt kampanjer.
  • Fördjupad kundinformation som gör det möjligt att bättre segmentera målgrupper.

 

FÅ AGERBARA KUNDINSIKTER IDAG!

FÅ AGERBARA KUNDINSIKTER IDAG!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.

  • Mät alla kanaler i real-tid.

  • Integrera med ditt CRM-system.
Läs mer