Ejendals Hittade 44% fler prospects

Kundcase

Med global företagsinformation fick svenska Ejendals fart på Europaexpansionen. Med tillgång till unik information om fler än 265 miljoner företag i världen identifierade Ejendals nya potentiella kunder både i Europa och på hemmaplan.

Ejendals tillverkar skyddshandskar och skor och har ett 20-tal varumärken i sin portfölj. I samband med lanseringen på den europeiska marknaden såg de ett behov av att på djupet identifiera sina målgrupper och öka antalet leads.

– Det var 2013. Ejendals hade sedan ett par år expanderat kraftigt i Europa. Vi behövde bli bättre på att hitta rätt kunder. Att gissa sig till var de fanns eller gå på gamla kontakter höll inte i längden, särskilt inte eftersom vi behövde fatta säljstrategiska beslut om vilka marknader och segment som var prioriterade, säger Niklas Hermansson, Sales Operations Manager på Ejendals.

Global företagsinformation gav unik information

Ejendals tog hjälp av global företagsinformation via Bisnodes internationella partner Dun & Bradstreet och fick på så vis tillgång till unik information om fler än 265 miljoner företag i världen.

Niklas Hermansson blev direkt överraskad över systemets träffsäkerhet:

– För att testa om det verkligen var någon skillnad sökte jag på en svensk region där vi är etablerade sedan länge. Jag jämförde antalet träffar med säljarnas register och fick fram 44 procent fler potentiella kunder, säger Niklas Hermansson.

Utifrån 20 branschsegment scannades marknaden i Europa av med hjälp av systemets 200 variabler. Listor med potentiella kunder fylldes på och säljarbetet kunde effektiviseras. Dessutom kunde huvudkontoret förse säljarna runt om i Europa med strukturerade och samordnade register istället för att varje säljkontor skulle sköta sitt.

En stor fördel med Bisnodes lösning var också att alla företag i databasen har ett unikt D-U-N-S® Number, ett identifikationsnummer som används som internationell standard. Det löste gisslet med att utländska företag saknar unik identitet i stil med det svenska organisationsnumret.

Niklas Hermansson, Sales Operations Manager på Ejendals.
”Jag jämförde antalet träffar med säljarnas register och fick fram 44 procent fler potentiella kunder.”

Niklas Hermansson, Sales Operations Manager på Ejendals

Ejendals i siffror

Ejendals i siffror
  • Omsättning 1,1 miljarder kronor 2015.
  • 318 personer arbetar på Ejendals.
  • 22 registrerade varumärken.

Bättre träffsäkerhet och ökad försäljning

Ejendals har fortsatt att fylla sina kundregister med nya potentiella kunder – dessutom med bättre träffsäkerhet än tidigare.

Efter satsningen har försäljningen ökat och under första halvåret 2016 rapporterade vd:n Marcus Ejendal i företagets egen kundtidning att försäljningsframgångarna fortsatt upp 14 procent jämfört med samma period året innan.

Ejendals har också valt att hitta kreativa sätt att använda den fördjupade företagsinformationen. I samband med en av Europas stora industrimässor gjorde de en sökning på områdets postnummer i kombination med lokalt dominerande branscher. Sökresultatet gav dem svar på vilka potentiella kunder i närområdet de kunde bjuda in.

– Vi fick 3 500 träffar inom 20 mil från industrimässan i Birmingham. I stället för att vänta in företagen kunde vi skicka ut inbjudningar till skyddsingenjörerna. Montern blev välbesökt, säger Niklas Hermansson.

Ett annat exempel på hur Ejendals använder informationen var en sökning inför ett säljmöte med ett av Storbritanniens största privata företag.

– Sökningen visade att vi redan hade deras svenska dotterbolag som kund. Sådan kunskap ger oss ett annat utgångsläge och öppnar exempelvis upp för möjligheten att teckna ramavtal, säger Niklas Hermansson.

Samarbetet med Bisnode och D&B gav Ejendals full koll på marknaden och gjorde språkbarriärerna obefintliga.

– Är man relativt ny på den europeiska marknaden måste man jobba proaktivt och kreativt för att ta marknadsandelar, säger Niklas Hermansson, Sales Operations Manager på Ejendals.

Så hjälpte Bisnode D&B Ejendals

  • Tillgång till företagsinformation om 240 miljoner företag runt om i världen.
  • Undvika dubbletter i CRM-registren med hjälp av identifikationsnummer (D-U-N-S® Number).
  • Erbjuda ett sammanhållet register för hela den europeiska marknaden.
Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Mät alla kanaler i real-tid.
  • Integrera med ditt CRM-system.
Läs mer