Så minskar Dahl och Optimera risken för kreditförluster

Kundcase

Systerföretagen Dahl och Optimera omsätter 9 miljarder och hanterar många fakturakunder. För att undvika bedrägerier och samtidigt behålla flexibiliteten gentemot kunderna har de automatiserat alla sina kreditbeslut. 

Dahl och Optimera bedriver fackhandlar för VVS, klimatanläggningar och bygg i hela Sverige. Förutom närmare 70 fysiska butiker över hela landet driver de båda bolagen även e-handel. Deras kunder är bland annat installationsföretag, byggföretag och fastighetsbolag, men även enstaka privatpersoner.

– Vi hanterar väldigt stora volymer och väldigt många kunder, och de allra flesta är dessutom fakturakunder. Det gör det affärskritiskt att ha kontroll på vilka våra kunder är och hur deras ekonomi ser ut, säger Elizabeth Jönson, risk- och kreditchef, Dahl Sverige AB och Optimera Svenska AB.

– Det viktiga är ju att kunna dra slutsatser av all den data vi har tillgång till. Det är först då vi kan se till att ligga på rätt risknivå och samtidigt ge bra service och snabba svar såväl internt som till våra kunder, säger Elizabeth Jönson.

Förutom att Dahl och Optimera vill vara snabba på att bevilja krediter till företag som utgör låg kreditrisk, så behöver man skydda sig mot kreditbedrägerier.

Bakom många kreditförluster i svenska företag står blufföretag som köper varor på kredit och sedan sätter sig själva i konkurs. De drabbade företagen skriver av kreditförlusterna som konkurser i bokslutet, ovetandes om att de blivit utsatta för ett brott. Ett annat stort problem med bedrägerier är att företagen som genomför dem snart dyker upp i ny skepnad, med nytt organisationsnummer.

_B9A5353-1.jpg
”Många företag gör en kreditupplysning på nya kunder, men det är lätt att glömma att majoriteten av kreditförlusterna sker på de befintliga och redan godkända kunderna.”

Elizabeth Jönson, risk- och kreditchef, Dahl Sverige AB och Optimera Svenska AB

Dahl och Optimera i siffror

Dahl och Optimera i siffror
  • Dahl har 69 butiker i Sverige och Optimera 45 butiker.
  • Samlad omsättning 9 miljarder kronor.
  • Bolagen ingår sedan 2004 i koncernen Saint-Gobain.

För att skydda sig mot bedragarna valde Dahl och Optimera att ta hjälp av Bisnode och genom mönsterigenkänningsalgoritmer blir de idag varnade för företag även om det specifika organisationsnumret aldrig tidigare varit inblandat i bedrägerihärvor.

– Utan hjälp så vet vi ju inte om vi har blivit utsatta för ett bedrägeri förrän det är alldeles för sent. Nu får vi i stället ett så kallat super-avslag så fort vi ställer kreditfrågan – och det händer faktiskt en eller två gånger varje månad, säger Elizabeth Jönson.

Alla kundföretag kontrolleras mot systemet vilket både minskar risken för kreditbedrägerier och ökar säkerheten i de långsiktiga kundrelationerna.

– Bisnodes tjänster samlar all information och ger oss en initial bedömning på varje kund – komplett med en kreditrating och en föreslagen kreditgräns. Svaret kommer på några sekunder. Dessutom sker en daglig uppdatering av kredithändelser, vilket innebär att vi direkt ser om något förändrats i våra kunders ekonomiska förutsättningar. Många företag gör en kreditupplysning på nya kunder, men det är lätt att glömma att majoriteten av kreditförlusterna sker på de befintliga och redan godkända kunderna. Just därför uppdateras systemet dagligen med nya kredithändelser, säger Elizabeth Jönson.

Snabb kreditkontroll och pålitliga verktyg

Med tillgång till ett automatiserat system med ständigt uppdaterad information kan Dahl och Optimera vara flexibla i sina kundrelationer utan att ta på sig en oplanerad kreditrisk.

– Det här hjälper oss flera gånger varje dag. Ibland händer det ju att en kund slår i taket på sin limit och då kan vi snabbt gå in i vårt affärssystem och få tillgång till den senaste informationen – utan att behöva göra en ny kreditupplysning. Ofta är det inga problem, och vi kan godkänna köpet ändå. På så sätt hjälper Bisnode oss både i vår försäljning och i vår riskhantering, säger Elizabeth Jönson

Så hjälpte Bisnode Dahl och Optimera

  • Varning för kreditbedrägerier vid förfrågan (Fraud Solutions).
  • Automatiserat beslutsstöd vid kreditförförfrågan (Automated Decision Support).
  • Daglig uppdatering om kredithändelser i sina kundföretag.
Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Atutomatisera dina processer.
  • Integrera med dina affärssystem.
läs mer