Bisnode Konsumentscore är en modell byggd med en teknik som kallas ”credit scoring”. Den används för att bygga kreditbedömningsmodeller som grundas på statistiska analyser. Genom att analysera tillgänglig information om de kredittagare som fullgör sina åtaganden respektive de som inte betalar, går det att hitta samband och mönster som kan användas för att förutsäga framtida betalningsbeteenden.
Vid användning av en scoringmodell poängsätts de faktorer som har betydelse för kreditvärdet. Det kan exempelvis röra sig om ålder, inkomst, betalningsanmärkningar och tidigare förfrågningar, det vill säga omständigheter som kan vara avgörande för om dina kunder kommer att kunna fullgöra sina åtaganden nu och i framtiden. För vart och ett av dessa beräknas en poäng som summeras i en slutpoäng, det som kallas en score. På så sätt får du ett gemensamt mått som väger samman all kreditinformation och som mäter risken för ett negativt utfall under en given tidsperiod. En låg score innebär lägre kreditvärdighet och betyder att det är hög risk att kunden inte fullgör sitt betalningsåtagande. En hög poäng betyder omvänt att det finns en stor kreditvärdighet och därigenom också en liten risk för att kunden inte kommer att betala.
Styrkan med denna score är att modellen kan väga flera variabler mot varandra och beräkna en risk utifrån en profil. Traditionella kreditmallar blir kategoriska till sin karaktär och riskerar att ge avslag på enstaka parametrar till skillnad från Bisnodes Konsumentscore som väger plus och minus mot varandra. På så sätt får du en användbar helhetsbedömning.