Bisnode säljer den franska delen av verksamheten

15 jan 2015

Affärsinformationsföretaget Bisnode avyttrar den franska delen av verksamheten eftersom den inte utgör en del av kärnverksamheten.  Bisnode verksamhet i Frankrike har varit specialiserad på direktmarknadsföringstjänster baserade på konsumentinformation. 

Försäljningen ligger i linje med Bisnodes strategi att fokusera på marknader där man kan uppnå en ledande position genom att erbjuda ett heltäckande spektrum av tjänster. 

Den franska verksamheten, med 121 anställda, har en årlig omsättning på SEK 146 miljoner med huvudkontor i Paris och avdelningskontor i Lille. 

- Avyttringen ligger i linje med vår strategi att fokusera på marknader där vi kan uppnå ledande positioner genom att erbjuda ett heltäckande spektrum av produkter. Dessutom lider den franska verksamheten av generellt försämrade marknadsvillkor och förändrad lagstiftning för direktmarknadsföringsbranschen, säger Lars Pettersson, Bisnodes koncernchef. 

Avtalet för att sälja den franska verksamheten till det engelska investmentbolaget Coligny Capital slöts den 12 januari. Parterna har kommit överens om att inte röja avtalsvillkoren. 

bisnode CEO

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet vänder sig till alla med intresse för tips, trendspaning och inspiration inom smart data.