Dataanalys kan göras av en mängd olika anledningar och det är inte ovanligt att organisationer har olika mognadsgrad i hur man behandlar sin data. Prediktiv analys representerar det tredje av fyra steg i mognadsmodellen. Först fokuserar man i analysen på att förstå vad som har hänt, det som kallas reaktiv eller deskriptiv analys. Sedan letar man efter svar på varför något hände, proaktiv eller analys. Därefter är man redo att förutsäga vad som kommer hända härnäst, prediktiv analys, och slutligen kan man (åtminstone i teorin) med hjälp av analys få svaret på vilka beslut man bör ta för att nå önskat resultat, preskriptiv analys.
Med hjälp av prediktiv analys kan Bisnode identifiera sambandet mellan era nuvarande kunder och produkt- och tjänstekategorier samt förutsäga sannolikheten för att någon som köpt erbjudande A och kommer köpa erbjudande B eller C. Vi kan också hjälpa dig urskilja dina mest lönsamma kunder för att sedan hjälpa dig identifiera liknande grupper att rikta erbjudande till och sannolikheten för köp inom en viss tidsperiod.
Vidare kan vi analysera vilka händelser som triggar behov av era produkter och tjänster samt i vilken ordning produkter köps och med vilken tidsintervall. Prediktiv analys hjälper dig utveckla strategier, samt taktiska och operativa processer som tillvaratar era möjligheter på marknaden.