Artiklar Datadriven marknadsföring Smart data

Vill du få din verksamhet att växa? Rikta dig till människor, inte till enheter

05 sep 2018

På en konkurrensutsatt marknad letar annonsörerna efter nya sätt att kartlägga kundernas vanor och öka antalet konverteringar. De behöver persondrivna lösningar som riktar sig till verkliga individer och tillgodoser deras behov i den digitala tidsåldern. Som en följd av detta håller marknadsföringen på att utvecklas och bli mer fokuserad på kunden.

Cookies, som traditionellt använts för att leverera och spåra annonser, fungerar långt ifrån perfekt i en värld där människor har tillgång till flera olika enheter. Problemet är inte själva tekniken i sig, utan oförmågan att associera cookies med den verkliga person som annonserna visas för.

Dessutom missas 12 procent av konverteringarna av cookies, och 35 procent av den cookiebaserade demografiska inriktningen är felaktig. Det leder till bristande planering, genomförande och mätning.

Individbaserad marknadsföring har utvecklats som en lösning på de här problemen. Det är inget modeord utan ett branschskifte, från inriktning mot en viss enhet till interaktion med verkliga individer som är redo att genomföra ett köp.

Därför har enhetsinriktning stora brister

I takt med att omnikanalmarknadsföring växer hörs allt oftare mantrat "rikta dig till människor, inte till enheter". Men att säga att enhetsinriktning inte fungerar är att gå för långt. Visst fungerar det, men bara som en bit i ett större pussel. Den som förlitar sig helt på enhetsinriktning missar målet.

I dag har företag tillgång till mängder av data om sina kunder, exempelvis ålder, hushållssammansättning, köpvanor, mobila enheter och mycket mer. Det finns ett oändligt antal datapunkter som kan användas för att planera och spåra dina kampanjer.

Problemet är att en stor del av denna data är felaktig, ostabil eller irrelevant. Fram tills helt nyligen fanns det inget sätt att kombinera data från webbläsare och e-postinteraktioner med onlineförsäljning och fysisk försäljning i butik.

En kund kan till exempel klicka på en annons som du kör på Facebook, bokmärka din webbplats och besöka den senare på sin dator i hemmet. Han vill kanske exempelvis köpa en ny tv eller cykel.

Eftersom dessa produkter är relativt dyra åker han kanske till en butik för att köpa dem. Eller kanske använder han sin surfplatta eller sin flickväns bärbara dator för att köpa produkten på nätet.

I det fallet kanske du drar slutsatsen att din kampanj har misslyckats eftersom du inte kan spåra kundens köpprocess efter att han klickade på din annons. Till följd av detta börjar du rikta dig till en annan målgrupp som kanske inte alls är intresserad av dina produkter. Det leder till att du lägger allt större summor på annonsering utan att se några resultat, trots att din första kampanj var framgångsrik utan att du visste om det.

Den här situationen är relativt vanlig när man riktar sig till cookies eller enheter. Dessutom kan det hända att dina kunder får se mängder av remarketing-annonser som inte är relaterade till deras tidigare upplevelse av dina produkter eller tjänster.

Om kunden ovan till exempel använde sin flickväns bärbara dator för att köpa en tv kommer flickvännen att börja se annonser som har med den här produkten att göra.

Nuförtiden använder kunderna flera olika enheter, som surfplattor, bärbara datorer, mobiltelefoner och stationära datorer. Dessutom använder de olika webbläsare, exempelvis Chrome vid ett tillfälle och Safari vid ett annat. Ungefär hälften av alla amerikanska kunder använder en annan enhet medan de tittar på tv. Upp till 90 procent växlar mellan olika enheter för att slutföra en åtgärd.

Cookies och enheter ger bara en fragmentarisk bild av en person. Denna data är ofta bristfällig och felaktig.

Enligt Miquel Matthys, Bisnodes Group Product Manager for Online Advertising, är tillgången till stabil data avgörande. Det är därför individbaserad marknadsföring fungerar.

Med den här metoden vet du precis vem du riktar dig till: verkliga individer med verkliga beteenden och verkliga namn. Du når de bästa kunderna på alla deras skärmar och enheter.

Effekten av individbaserad marknadsföring

Användningen av flera olika enheter har ökat lavinartat bara under de senaste åren. Eftersom varje cookie är kopplad till en enda enhet och webbläsare kan den inte längre ge korrekt information om kundens beteende. Dells koncernchef Michael Dell förutspår att en genomsnittlig individ kommer att använda tio nätanslutna enheter år 2020. Med andra ord går det inte att förlita sig på enhetsinriktning längre.

Individbaserad marknadsföring hanterar de här utmaningarna genom att fokusera på verkliga människor. Det innebär att marknadsförare kan planera och optimera sina kampanjer för att nå verkliga individer. Enkelt uttryckt ger det en djupare inblick i hur man ska kunna nå personen bakom enheten. Med individbaserad marknadsföring kan du nu nå kunder när och där de vill bli nådda.

Den här nya marknadsföringsfilosofin använder ett mer mänskligt tillvägagångssätt för kampanjleverans. Runt 79 procent av dagens marknadsförare utnyttjar de individbaserade funktioner som Facebook och Google erbjuder. De använder dessutom sin egen data för att få en bättre bild av vem de riktar sig till. Ändå har de inte fullständig, överblick över kunden.

Över 90 procent av dagens marknadsförare uppger att det är avgörande att skapa en överblick över kunderna i samtliga kanaler. Ändå har bara 17 procent tillgång till data och teknik för att klara detta. Utan rätt data kan det vara svårt – om inte omöjligt – att spåra kundernas fullständiga processer online, offline och mobilt.

Det är här vi kan hjälpa till. Bisnode har tillgång till tredjepartsdata av hög kvalitet som kan kombineras med förstaparts kunddata och data om onlinebeteende så att företag både kan förenkla och optimera sina marknadsföringssatsningar.

Bisnodes experter kan kombinera denna data och ge dig kunskap om din målgrupp med hjälp av statistik i realtid. Vi har den information och teknik som krävs för att definiera och nå din målgrupp på alla kanaler, som sociala medier, direktutskick, tv och mobila enheter.

Vår hantering av individbaserad marknadsföring

På Bisnode kombinerar vi våra kunders data med vår egna data samt onlinedata. Genom analys av big data i realtid skapar vi mycket precisa och ytterst effektiva målgrupper för varje fas i kundens livscykel. Det gör det möjligt för företag att nå sina bästa kunder direkt i onlinekampanjer, tv-annonser, eller via sina favoritkanaler.

Med den här metoden kan annonsörer uppnå högre konverteringsgrad, utökad varumärkeskännedom och mer effektiva kampanjer. De kan dessutom nå samma målgrupp både online och offline genom "double-touch"-kampanjer, vilket leder till ökad försäljning. Eftersom dina onlineannonser bara visas för de kunder du riktar dig till slösar du inte längre bort din annonsbudget.

Vi på Bisnode är övertygade om att individbaserad marknadsföring är framtiden. Med hjälp av vår data kan du koppla en enhet eller ett telefonnummer till ett ansikte och nå din målgrupp med ett anpassat och personligt meddelande.

I ett allt mer digitalt landskap är det viktigt att kunna se bortom cookies och enheter för att nå din målgrupp. Om du inte klarar det kommer du att hamna på efterkälken.

Kontakta Bisnode för att ta reda på hur vi kan hjälpa dig!

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights