Datadriven marknadsföring Smart data Artiklar

Vad handlar individbaserad marknadsföring om?

05 sep 2018

Tänk om konsumenterna kunde upptäcka och utforska ditt varumärke med hjälp av personliga konversationer som löper sömlöst mellan olika enheter? Tänk om du kunde få dem att känna sig förstådda och uppskattade varje gång de klickar på dina annonser eller läser ditt nyhetsbrev? I en allt mer digitaliserad värld kan du göra allt detta och mycket mer.

Tekniken utvecklas ständigt. Vi lever i en värld som präglas av förändring. Kunderna interagerar med varumärken via många olika beröringspunkter. De följer inte längre en enda väg fram till konvertering. Processen är icke-linjär. Din uppgift som marknadsförare är att anpassa den här processen efter kunden, ett steg i taget.

Individbaserad marknadsföring är lösningen. Den här metoden handlar om mer än cookies och enheter. Den gör det möjligt för varumärken att rikta sig till verkliga människor i verkliga situationer. Kunderna begränsas ju inte av en skärm, så varför skulle du göra det?

Så fungerar individbaserad marknadsföring

Oavsett om det handlar om annonsering i tv, online eller via direktutskick har målet alltid varit detsamma: att nå rätt målgrupp i rätt sammanhang och rätt tid för att öka försäljningen och kundinteraktionen.

Till följd av de tekniska framstegen blir kundernas uppmärksamhet och tid allt mer splittrad, vilket skapar nya utmaningar. Bristfällig data, over-targeting, felaktig rapportering samt användning av många olika enheter gör det hela ännu mer komplicerat. En genomsnittlig konsument äger nästan fyra enheter, vilket gör det svårt att göra en korrekt bedömning av personens åtgärder och köpavsikt.

Att investera baserat på exponeringar utan att veta om det kommer att ge effekt är inte längre något alternativ. Dina kunder är mer än bara cookies, enheter, exponeringar, segment eller datapunkter. Det enda sättet att nå dem är att vända sig direkt till dem, inte till profiler eller cookies. Det är här individbaserad marknadsföring kommer in i bilden.

Den här metoden handlar om att nå fram till rätt personer i rätt tid istället för att rikta sig till enheter. Det innebär att du når dina bästa kunder och ökar dina intäkter. Du får dessutom bättre resultat för dina kampanjer och undviker kostsamma misstag.

Enligt Miquel Matthys, Bisnodes Group Product Manager for Digital Advertising, handlar individbaserad marknadsföring om att sätta ett ansikte på en enhet, en brevlåda eller ett telefonnummer.

Den här strategin ger marknadsförare rätt kunskap och en fullständig, identitetsbaserad överblick över kunden. Nu kan annonsörer rikta sig till verkliga personer med verkliga behov och önskemål i stället för till enheter. Detta är Bisnodes marknadsföringsmetod. Smart data gör det möjligt.

När digital marknadsföring misslyckas

Företag över hela världen har börjat inse att marknadsföringen har utvecklats bortom webbläsare och cookies och att de, med tillgång till rätt data och teknik, kan få en bättre förståelse för kundernas beteende. Cookies är inte människor, bara anonyma fotspår. Olika kunder kan ha samma beteende online men tänka och agera på helt olika sätt.

I en intervju gav Matthys nyligen ett exempel på detta från verkliga livet.

Säg att du surfar på Amazons webbplats för att köpa en sagobok eller leksak till din brorson. Du har själv inga barn och ingen avsikt att köpa andra barnsaker under den närmaste tiden. Ändå ser du flera veckor senare fortfarande annonser för leksaker och målarböcker, eftersom dina cookies har lagrats och används av annonsörer.

I det här fallet kastar företagen som betalar för de här annonserna pengarna i sjön. Varje gång du ser deras annonser betalar de för exponeringen.

Därför är cookies ingen korrekt indikation på kundernas beteende. Dessutom använder kunder många olika enheter, plattformar och kanaler, och gör inköp offline. Det gör det svårt att spåra deras handlingar – och, i förlängningen, resultatet för din annonskampanj.

Tiden då människor tillbringade större delen av sin uppkopplade tid på en enda dator eller mobil är sedan länge förbi. Den typiska kunden kan klicka på din annons på sin bärbara dator, titta närmare på någon av dina produkter via mobilen och senare köpa den i sin närmaste butik. En kund kan till exempel också leta efter produkter och tjänster för en väns räkning, utan avsikt att köpa dem till sig själv.

Om du enbart förlitar dig på cookies och exponeringar kastar du bort pengar. Dessutom har de flesta cookies en begränsad livstid. Vanligtvis försvinner de inom 30 till 60 dagar. En potentiell kund skulle kunna se din annons i dag och köpa din produkt flera månader senare när han verkligen behöver den eller har sparat ihop tillräckligt. Det betyder att du inte får en korrekt bild av hans onlinebeteende och köpprocess på din webbplats.

Dessutom är cookies inte bundna till en person utan till en enhet. Två personer kan dela på en dator, eller använda många olika webbläsare. Till detta tillkommer att vissa webbläsare, exempelvis Safari, inte ens tillåter cookies på smarttelefoner och surfplattor. Det leder till att all den här mobiltrafiken går förlorad.

Med tanke på detta är det inte konstigt att över hälften av alla onlinekampanjer inte lyckas nå sin målgrupp. Dessutom är hela 58 procent av all cookiebaserad spårning överskattad.

De annonsörer som fortfarande tillämpar denna förlegade metod går miste om en enorm tillväxtmöjlighet. Dessutom förlorar de både tid och pengar.

Individbaserad marknadsföring är däremot en vinstaffär för alla inblandade. Utgivaren eller mediebyrån får ökade intäkter för samma antal exponeringar, annonsören betalar för färre personer men uppnår bättre resultat, och kunderna känner att de får uppskattning och förståelse.

Därför är individbaserad marknadsföring den nya gyllene standarden

Den här marknadsföringsmetoden fungerar så bra eftersom den utnyttjar data och teknik för att nå kunder via många olika kanaler. Den genererar dessutom realtidsstatistik som kan användas för att fatta bättre beslut baserat på beteenden både online och offline.

Med korrekt uppfattning om kundens identitet som utgångspunkt kan marknadsförare nu få kontakt och interagera med kunderna i varje fas i deras köpprocess. Det innebär att de kan leverera mer meningsfulla meddelanden än någonsin, på alla enheter och kanaler i rätt tid – allt utformat efter verkliga personer med unika egenskaper.

Enligt Matthys är individbaserad marknadsföring svaret på de utmaningar som dagens digitala annonsering står inför. Eftersom onlinebeteende är fragmenterat kan marknadsförare bara få en fragmenterad bild av sin idealkund. Enkelt uttryckt skapar de en bild av en enhet, inte av en verklig person. Individbaserad marknadsföring fokuserar istället på kundens identitet och beteende.

Med traditionell marknadsföring kan du bara hoppas att du når din målgrupp. Du kan exempelvis använda tv-reklam och hoppas att rätt person tittar. Ändå är det bara ett litet antal av dem som ser dina annonser som verkligen är intresserade av dina produkter och tjänster.

Vid individbaserad marknadsföring gäller det omvända. Som annonsör analyserar du först vem du vill rikta dig till. När du har tillräckligt med data kan du nå den här personen via tv-annonser, direktutskick, programmatisk annonsering och så vidare.

Det viktiga är att du vet vem du når ut till när du lanserar en kampanj. Det är själva grunden i individbaserad marknadsföring.

Få maximal effekt av dina annonssatsningar

Individbaserad marknadsföring är utan tvekan den gyllene standarden inom annonsering. Företag över hela världen investerar i teknik som låter dem definiera kundens identitet och beteende så att de kan optimera sina marknadsföringssatsningar. Det har aldrig varit enklare att nå din bästa kund.

Du kanske tänker att den här metoden är för komplicerad och tidskrävande, men det behöver den inte vara. Vårt mål på Bisnode är att hjälpa dig att få maximal effekt av dina annonssatsningar genom att utnyttja smart data.

När du samarbetar med oss förflyttas dina kampanjer till den absoluta framkanten inom datadriven marknadsföring. Oavsett om du vänder dig till enskilda kunder eller till organisationer driver våra experter ditt företag framåt genom att skapa en unik, kraftfull kombination av data utformad efter dina specifika behov. Det innebär att du kan nå nya prospekt med djupare kunskap via profilering, optimera dina marknadsföringsmeddelanden och spåra dina kampanjer med större exakthet.

Med individbaserad marknadsföring vinner alla parter – varumärken och utgivare såväl som kunder. Din målgrupp har aldrig varit mer tillgänglig, och samtidigt svårare att förstå och nå. Det enda sättet att analysera kundernas beteende är att använda rätt faktabaserade strategier för data och identitet.

Bisnode kan hjälpa dig. Kontakta oss för att optimera dina annonskostnader och stärka din marknadsföring med våra verktyg för målgruppsinriktning i toppklass!

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights