Datadriven marknadsföring Smart data Digital transformation Artiklar

Vad är programmatisk marknadsföring?

06 sep 2018

Marknadsföringslandskapet utvecklas ständigt. För inte särskilt längesedan samarbetade annonsörer med reklambyråer för att definiera en kreativ strategi, brainstorma och utarbeta kampanjmål. Byrån tog därefter fram en lista med utgivare online och offline, diskuterade för- och nackdelar med respektive alternativ och använde detta som grund för annonseringen.

Under de senaste åren har den här processen förändrats dramatiskt. I takt med att det datadrivna digitala medieutrymmet blir större ökar även antalet lösningar. Ny teknik kopplar samman köpare och säljare, vilket gör många av de monotona och manuella steg som ingår vid planering av digitala medier överflödiga.

Framför allt sprider sig programmatisk marknadsföring genom det digitala ekosystemet med blixtens hastighet. Konceptet innebär att man med hjälp av automatisering kan åstadkomma mer på kortare tid. Varumärkena kan utnyttja målgruppsstatistik för att anpassa sitt budskap, skapa intresse för sina produkter och reagera på prospekt i realtid.

Hur fungerar programmatisk marknadsföring?

Allt fler marknadsförare utnyttjar datadriven marknadsföring som ett smart och effektivt sätt att nå ut i medierna. Under de kommande åren kommer programmatisk annonsering att utgöra huvuddelen av alla kostnader för digital marknadsföring.

I takt med att den här utvecklingen tar över det digitala utrymmet, ljudkanaler och tv blir det viktigare än någonsin att förstå hur det fungerar för att kunna utforma en optimerad kampanj.

Enkelt uttryckt automatiserar programmatisk marknadsföring beslutsprocessen vid annonsköp genom att rikta sig till specifika demografiska grupper. Marknadsförare utnyttjar budgivning i realtid (RTB) och artificiell intelligens (AI) för mobila kampanjer, videoannonser, onlineannonser med mera. Man kan beskriva det som ett sätt att köpa och sälja objekt med hjälp av smarta maskiner eller automatiseringsteknik.

I verkligheten är programmatisk marknadsföring en betydligt mer komplext – och i vissa fall mer omstörtande än vi kan tänka oss. Med tanke på att omkring hälften av alla marknadsförare spenderade mer än 50 procent av sin årliga budget på programmatisk marknadsföring 2016 kan vi med säkerhet säga att detta är den snabbast växande sektorn inom digital marknadsföring. Den beräknas till och med utgöra hälften av den totala försäljningen av digitala annonser år 2019.

AOL, Google, Rocket Fuel och andra stora aktörer drar redan nytta av den programmatiska marknaden. American Express planerar att överföra hela sin budget för onlinemarknadsföring till programmatiska kanaler. Target, P&G, Unilever och L'Oreal var bland de första att utnyttja tekniken.

I de flesta fall köps och säljs annonserna i auktionsliknande processer som fungerar ungefär som på aktiemarknaden. När efterfrågan är större än tillgången stiger priserna för programmatiska annonser.

Genom att kombinera traditionell marknadsföring med maskininlärning kan denna växande marknadsföringstrend hjälpa dig att nå rätt målgrupp i rätt tid och generera leads av hög kvalitet – men bara om du gör på rätt sätt. Det kommer att finnas hinder på vägen, så se till att du kan hantera dem och övervinna dem.

Fördelar med programmatisk marknadsföring

Programmatisk marknadsföring utnyttjar data för att möjliggöra köp och försäljning av riktat annonsutrymme. Men all data är inte lika värdefull. Massannonsering med begränsad data av hög kvalitet är mer effektivt än riktad annonsering med data av låg kvalitet.

Smart data som används på rätt sätt gör det enklare för företag att nå kunder som är redo och villiga att genomföra ett köp. De som är specialiserade inom den här tekniken använder statistik för att hitta mönster, preferenser och trender.

De kan till exempel se inte bara plats och genomsnittlig ålder för en potentiell kund, utan även inköpsvanor, favoritmusik och till och med matpreferenser. Detta innebär att marknadsförare kan utveckla och distribuera annonser som bygger på algoritmer baserade på intressen och beteenden. Det leder i sin tur till att annonskampanjens avkastning blir extremt hög.

Som företagsägare får du maximalt värde för pengarna. Dessutom kan du rikta dig mer effektivt till kunderna och tillgodose deras behov i realtid. Den här nya tekniken skapar värde, effektivitet och resultat samtidigt som annonskostnaderna minskar. Den ger dessutom mer omfattande rapportering och uttömmande optimeringsmöjligheter.

Vi på Bisnode specialiserar oss på smart data. Våra team kan samla statistik för alla dina kunder och prospekt på alla marknadsföringskanaler. Vi kombinerar kunddata, onlinedata från Bisnodes partner samt tredjepartsdata för att förmedla ditt budskap till rätt målgrupp i rätt tid.

Så vad väntar du på?

Informationen du behöver för att skapa framgångsrika annonskampanjer är inom räckhåll.

I dag är det enklare än någonsin att förutspå dina kunders framtida behov och utöka din räckvidd. Ta hjälp av vår data för att utforma din digitala strategi och programmatiska marknadsföring!

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights