Artiklar Datadriven marknadsföring Smart data

Avslöjande test: Jobbar ditt företag med "trött data" eller "smart data” när ni försöker öka försäljningen?

En avgörande faktor för er försäljning de kommande 12 månaderna är om ni jobbar med "trött" eller "smart" data i er marknadsföring. Hur har ni gjort hittills? 

Du kan testa genom att ställa den enkla frågan: När ni bearbetat er marknad för att öka försäljningen, har ni använt er av rapporter eller prognoser som underlag Vad är skillnaden? Låt oss förklara med följande scenario: Du längtar efter sol och bestämmer dig att att köpa en weekend-resa till en stad i Europa. Men var hittar du solen i helgen? För att lista ut var solchansen är störst kan du gå tillväga på olika sätt.

En väg är att ta reda på vilka storstäder som hade sol igår, och kanske även kolla i statistiken hur många soltimmar olika städer brukar ha den här tiden på året, innan du köper flygbiljetten. Då använder du dig av rapporter, i det här fallet väderleksrapporter. Det är trött data.

En annan väg är att använda sig av väderleksprognoser. Då kan du få reda på att ett stort regnoväder är på väg in från Atlanten, och väntas nå Frankrike och Spanien i helgen.Där har du smart data. Kanske gör nu valet att åka till Prag i stället, eftersom ett högtryck växer fram över hela Östeuropa.
De trötta rapporterna har sin lockelse i att de är 100-procent korrekta (oftast), men bara när blicken är vänd bakåt i tiden. De återspeglar det som har varit, fram till idag. Prognoser blickar framåt, och då ligger det i sakens natur att de slår fel ibland eftersom det inte finns mätdata från framtiden, men ändå är de mycket träffsäkrare än rapporter eftersom de har ett större perspektiv och bygger på kvalificerade analyser av långt fler påverkande variabler.

Data transfer in progress
"Baserat på prognoserna kan marknadsföringen anpassas så att kunden får rätt sorts erbjudanden som leder till att personen gör sitt nästa inköp av produkttyp X hos dig i stället för hos konkurrenterna."

Per Selin, senior analytiker på Bisnodes Professional Services

 

Så vad betyder det här för dig och ditt företag? Hur kan ni använda er av "smart data" i stället för "trött data" i er marknadsföring? 

Uppdrag: öka försäljningen av bilar 

Tänk dig att du jobbar på ett företag i bilbranschen som vill sälja så många bilar som möjligt det kommande året. Exempel på "trött" användning av data: Att bearbeta marknaden utifrån en lista på de 300 företag som köpt flest nya bilar det senaste året i tron att de med stor sannolikhet kommer att köpa många bilar även framöver.

Exempel på "smart" användning av data: Att bearbeta de 300 företag som prognosen säger kommer att köpa mest bilar de kommande 12 månaderna.

– På samma sätt som du kan ta reda på väderutvecklingen genom att kolla in väderleksprognoser, kan du få prognoser för vilka organisationer som sannolikt kommer att köpa flest bilar framöver. En sådan topp 300-lista ser inte alls ut på samma sätt som topp 300-listan gjorde förra året, säger Per Weidenman, analyschef för B2B Professional Services på Bisnode.

Uppdrag: Öka försäljningen av hr-relaterade produkter och tjänster

Tänk dig att du säljer kontorsmöbler, tjänstelivsförsäkringar eller hr-tjänster och vill öka försäljningen det kommande året. Exempel på "trött" användning av data: Att bearbeta marknaden utifrån en lista på de största företagen som brukar använda den typ av produkt eller tjänst som ni säljer. Exempel på "smart" användning av data: Att bearbeta marknaden utifrån en lista som svarar på frågan "Vilka företag kommer med 75 procents sannolikhet att anställa fler än 10 personer de kommande 6 månaderna?"

Uppdrag: Sälj mer till dina befintliga kunder 

Tänk dig att du vill få befintliga kunder att nappa på fler erbjudanden, inom fler produktkategorier. Exempel på "trött" användning av data: Att basera erbjudanden enbart på de transaktioner du kan se, det vill säga vad kunderna har köpt hittills. Då erbjuder du troligen kunden samma sak som de redan köpt. Exempel på "smart" användning av data: Att ge kunden erbjudanden baserat på vad kunderna köper i andra butiker, även om du inte har tillgång till de transaktionerna. Det kan du göra genom att prognostisera kundens framtida inköp, exempelvis efter deras livsfas och förväntade förändringar i hushållet.

– Baserat på prognoserna kan marknadsföringen anpassas så att kunden får rätt sorts erbjudanden som leder till att hen gör sitt nästa inköp av produkttyp X hos dig i stället för hos konkurrenterna, säger Per Selin, senior analytiker på Bisnodes Professional Services.

Bisnode Expert

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet vänder sig till alla med intresse för tips, trendspaning och inspiration inom smart data.

FÅ AGERBARA KUNDINSIKTER IDAG!

FÅ AGERBARA KUNDINSIKTER IDAG!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Mät alla kanaler i real-tid.
  • Integrera med ditt CRM-system.
Läs mer