Artiklar Smart data Digital transformation

Så kan startups använda smart data för att nå tillväxt

21 dec 2016

Det testas högt och lågt i startup-företagen. Alla vill förbättra sina tjänster för kunderna, och skapa mer affärer. Hur kan dessa startup-företag förädla sin affärsutveckling med hjälp av Smart Data? Bisnode har besökt två startups i Stockholm för att undersöka saken.

I likhet med många startups är de två uppstartsföretagen Impactpool (f.d. UNjobfinder) och Palaver i en fas där de orienterar sig fram för att hitta bästa vägen framåt. Impactpool erbjuder en rekryteringsplattform för jobb inom internationella organisationer såsom FN och Världsbanken runt om i världen. Medan Palaver tillhandahåller en app för iPhone och Android som förenklar för egenföretagare och anställda att jobba på platser som caféer, restauranger, hotellobbys och fastighetsbolag. Vi träffade dessa startups för att prata om utmaningarna att hitta rätt målgrupper, utveckla affären och vikten av att lyssna på kunder och användare. Bisnodes Anna Stål, som jobbar med att hjälpa små- och medelstora företag att nå ökad lönsamhet genom ett datadrivet arbetssätt, fick också i uppgift att ge sina tre bästa tips på hur företag med likande utmaningar kan använda sig av smart data som stöd för processförbättringar och affärsutveckling.

The gun for peace
"Ju mer träffsäkra matchningarna blir, desto nöjdare blir organisationerna. Det handlar om att möta behoven."

Alexandre Fleury, UX design technologist på Impactpool

Expertens 3 bästa tips - Så kan företag som Impactpool jobba Datadrivet

Expertens 3 bästa tips - Så kan företag som Impactpool jobba Datadrivet

Anna Stål ger sina bästa råd för er som letar efter den rätte.

1. Vaska guld

Lägg tid på rätt kunder! Hitta de bästa målgrupperna med hjälp av analys. Nystartade bolag provar sig många gånger fram för att bland annat komma fram till vilken målgrupp som har mest att vinna på ett partnerskap. Ska man lägga resurser på att bearbeta alla eller ska man fokusera på ett specifikt urval? Du kan få hjälp av data och analys för att komma fram till vilka kunder som blir lönsamma i framtiden. 

2. Personalisera

Träffa rätt! Genom insamling och bearbetning av stora mängder data kan du ta reda på t.ex. vilka som i högre utsträckning är villiga att arbeta ideellt, och vilka som befinner sig i en livsfas där det är mer aktuellt. Om du lär känna dina kunder är det lättare att veta hur du når dem och vad du ska erbjuda dem. 

3. Jobba smartare

Varför nöja sig med Sverige? I jakten på nya kunder och affärspartners kan det finnas fina fördelar med att gå över ån efter vatten. Många företag som expanderar börjar med att slå ner bopålarna i våra nordiska grannländer, men för er som är gränslösa finns det idag globala databaser som kan förse er med all upptänklig information både vad gäller oganisationsnivå, befattningshavare, koncernstrukturer och andra viktigheter. Kort och gott all information som behövs för att korsa Atlanten med vind i seglen.

Impactpool - Letar efter den rätte

Impactpools vision är att bli den självklara plattformen för jobb inom internationella utvecklingsorganisationer globalt och hjälper organisationer som Unicef och Rädda barnen att hitta kandidater till alltifrån chefspositioner till uppdrag i fält och 150 000 personer har registrerat sig på sajten som tänkbara kandidater. De får betalt genom att sprida kunskap om organisationer och genom att aktivt söka kandidater via sociala media-kanaler som matchar mot de profiler organisationer söker. Affärsutvecklingen handlar i första hand om att skaffa nya partners, hitta bra kandidater och göra matchningen så effektiv som möjligt.

– Vi har så här långt haft samarbeten med 84 organisationer, varav 12 är reguljära partners. En av oss jobbar enbart med att försöka få in nya partners. För att få fler personer att registrera sig på sajten annonserar vi på Facebook och andra kanaler. Sedan försöker vi presentera jobb så att de blir så relevanta som möjligt för varje person. Vi tar upp olika ämnesområden i vårt nyhetsbrev, och analyserar intressen och vad som funkar med hjälp av Google Analytics, säger Alexandre Fleury, User Experience Design Technologist på Impactpool. 

Personalisera mera och träffa rätt 

Att träffa rätt är inte lätt - det är ett ständigt testande som gäller. Som de flesta startups upptäcker under den ofta snirkliga vägen framåt mot framgång görs ibland antaganden som visar sig vara helt fel. 

– Vi trodde exempelvis att det skulle upplevas värdefullt för våra registrerade användare att ha tillgång till organisationernas social feeds på sajten. Men när vi frågar kandidaterna själva är det helt andra saker de efterfrågar: hur lång tid det tar att få svar när man sökt ett jobb, om man kan placera sina barn i skola om man flyttar till Timbuktu och så vidare. De som vill ha social feeds går direkt till organisationen.

En av de största utmaningarna för Impactpool är att se till att respektive kandidat verkligen uppfyller kriterierna som en viss organisation tycker är viktiga. 

– Ju mer träffsäkra matchningarna blir, desto nöjdare blir organisationerna. Det handlar om att möta behoven. Det blev exempelvis bra när en organisation sökte efter kvinnor som pratar arabiska för arbete i fält. Vi funderar på hur vi kan skapa bättre matchningar, bland annat utifrån mjuka värden, exempelvis att om en kandidat har passion för att rädda utsatta barn, bekämpa sjukdomar eller hunger.  

windows office building for background
"Insikterna blir bara fler ju mer vi lyssnar på kunderna. Vi lyssnar och försöker tänka efter. Är en typ av målgrupp mer lönsam än en annan?"

Peter Henning, grundare, VD och formaren av idén till Palaver

Expertens 3 bästa tips - Så kan företag som Palaver jobba med smart data

Expertens 3 bästa tips - Så kan företag som Palaver jobba med smart data

Anna Stål ger sina bästa råd för er som letar efter lönsamma kunder.

1. Effektivisera mera

Systematisera och effektivisera bearbetningen av partners och kunder. Du kan spara både din och dina affärspartners tid, pengar och energi genom att ha tillgång till korrekt och relevant information om företag, befattningshavare och beslutsfattare. Nöjda medarbetare ger nöjda kunder.

2. Optimera och upptäck möjligheterna med risk

Säkerställ att kunder, leverantörer och övriga affärspartners är reko. Att kontrollera t.ex. kreditvärdighet och skatteskulder är ett bra sätt att vara rädd om sitt eget varumärke. Kontrollera alla samarbetsparters på djupet och teckna avtal med långsiktiga och stabila företag. Och glöm inte bort att ta en titt på era kunders kunder. Faller en - faller alla.

3. Lär känna era kunder

Profilera kunderna tydligare genom att göra en analys av de som är kunder hos er idag. Stämmer er bild av era kunder med verkligheten? Och är de verkligen de mest lönsamma kunderna för er? Det är viktigt att inte stirra sig blind på befintliga kunder utan också se potentialen i framtida kunder. Och när ni vet vem som kommer att köpa eller vilka bolag som kommer att växa - då är det dags att bygga för framtiden. 

4. Lär känna era kunder på djupet

Skapa ännu rikare kundinsikter. Det går exempelvis att göra kundundersökningar genom snabbenkäter som omvandlar ostrukturerad textdata till analyserbara och agerbara insikter. Ett sådant verktyg är Bisnodes Voice of the Customer som kan integreras i kontaktpunkterna med användarna. Kundnöjdhet 

Palaver - Letar efter lönsamma kunder

Palaver har ägnat sig åt att samla in kunddata från dag ett. Den första undersökningen handlade om frågan: Vilka är mest benägna att betala för deras tjänst? Palaver har samarbeten med caféer, restauranger, hotellobbys och mysiga fastighetslokaler, och som användare kan man först filtrera fram en tillfällig arbetsplats utifrån de kriterier som känns viktiga för en själv, exempelvis att det finns eluttag eller wifi, och sedan sätta sig där – utan att känna sig ”skyldig” för att man använder lokalen som arbetsplats i flera timmar. Men vilka är beredda att betala?

– Vi gjorde 150 intervjuer med människor som satt på fik och jobbade. Vi var övertygade om att det i första hand var frilansare och egenföretagare som satt där. Men det var helt fel. 60 procent kom från större bolag som satt sig där en stund, säger Peter Henning, en av de fem medgrundarna bakom Palaver.

Samma kundundersökning gav också svar på frågan varför man satt sig i den miljön.

– De förväntade svaren var ”För att det är trevligt” och ”För att det är avslappnat”. Vad som gav oss en insikt var att många från organisationer svarade ”Det är coolt”. Att kunna jobba från den här typen av arbetsplatser, eller att ha kundmöten där, är alltså en employer branding-fråga.

Nöjda kunder ger nya affärer

Just nu kan vem som helst som använder appen ange sitt betalkort i appen, och bjuda in t ex medarbetare på samma kontokort, och med appen betala för en kaffe till ett något dyrare pris än annars och sedan sitta kvar i timmar utan dåligt samvete.

I ett nästa steg ska företag kunna ansluta sina medarbetare som användare, så att dessa kan jobba utanför kontoret och en gång i månaden få kostnaden samlad på en faktura. Enkelhet är honnörsordet för Palaver och de har fortsatt att samla kundinformation.

– Genom nya intervjuer vet vi exempelvis nu att många i målgruppen är sportiga och ”early adopters", och insikterna blir bara fler ju mer vi lyssnar på kunderna. Vi lyssnar och försöker tänka efter. Det kanske går snabbare att få in pengar på vissa målgrupper än andra? Är en typ av målgrupp mer lönsam än en annan? Är det resenärer från Enköping som åker in till Stockholm över dagen? Eller det den egenföretagare som brukar jobba hemifrån, men som nyss fått barn och blir sugen på att sitta ute på stan i stället?

Experimenterandet har varit i full gång sedan september då appen lanserades.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Identifiera och nå nya kunder

Identifiera och nå nya kunder

Öka träffsäkerheten med unik data och skarpa analyser

  • Utveckla affären genom analys och förståelse för kunderna
  • Effektivisera marknadsföringen med riktade erbjudanden
  • Öka potentialen med hjälp av relevanta målgruppsurval
Läs mer