Artiklar Smart data

Sömlös kundupplevelse i alla kanaler

Det här är Bisnode Consumer Intelligence

Bisnode Consumer Intelligence ger dig tillgång till Bisnodes unika konsumentdata. Via vårt nya API kan du integrera europeisk kvalitetsdata med alla dina affärssystem. Genom att kombinera våra analyserade data med dina befintliga kunddata kan du utöka dina kunskaper och bli mer relevant i din kommunikation i varje del av kundresan.

En positiv kundupplevelse är helt avgörande för ett B2C-företag. Upplevs ditt erbjudande som komplicerat riskerar du att förlora affärer. För att skapa en bra kundupplevelse krävs konsumentdata av hög kvalitet. Därför har Bisnode tagit fram lösningen Consumer Intelligence som förbättrar upplevelsen genom smart data.

Konsumentens köpresa är i dag minst sagt komplex och går via flera olika kanaler. Processen kan börja i en sökmotor på en mobiltelefon, fortsätta på en dator via ett klick på en webbannons och avslutas i en fysisk butik där det faktiska inköpet görs.

Eller tvärtom.

För att vägleda kunden längs köpresan måste företaget kunna identifiera kunden i varje kanal, kommunicera precis rätt budskap i rätt ögonblick och ge lämplig återkoppling till kunden beroende på sammanhanget. Som kunder vill vi uppleva en smidig process och att företaget förstår våra avsikter. Annars har vi inga problem med att gå till en konkurrent. En positiv kundupplevelse är därför A och O för ökad försäljning.

Att verkligen förstå kundens avsikter är en stor utmaning.

– Ju mer information du har om dina kunder, desto enklare är det att ge dem en riktigt bra upplevelse, säger Josefine Malmquist, produktchef på Bisnode Consumer Intelligence.

Med aktuella och ständigt tillgängliga konsumentdata av hög kvalitet får du en bättre förståelse för din kund och kan ge relevant återkoppling genom hela köpresan.

– Om du kommunicerar relevanta meddelanden i relevanta kanaler kommer kunden känna att du vet vad du håller på med. Det skapar förtroende och förbättrar upplevelsen, fortsätter Josefine Malmquist.

Med aktuella konsumentdata kan du se till att informationen du lagrar om varje kund alltid är korrekt. Det blir enklare att identifiera individer i olika kanaler och ge dem relevant information i varje del av köpresan. Du kan också nå nya insikter genom att kombinera information från olika datakällor – insikter som kan leda till nya affärer. Om du till exempel vet att en av dina kunder nyligen har flyttat till ett nytt hus kan du skapa attraktiva erbjudanden för just den kunden.

Kvalitetsdata kan också användas för att identifiera individer baserat på de olika typer av uppgifter som sparas i olika CRM-system.

– När du säljer till konsument har du ofta flera olika system som hanterar kunddata, som affärs- och kassasystem, system för kundklubbar, nyhetsbrev eller fysiska utskick. Och ofta pratar dessa inte med varandra. Det är såklart inte helt optimalt, säger Josefine Malmquist.

Bisnode Consumer Intelligence är en ny lösning från Bisnode som kan förbättra din kundupplevelse med hjälp av smart data.

Läs mer om hur vår nya API-baserade tjänst för konsumentdata kan göra din verksamhet ännu bättre

5 anledningar till att använda Bisnode Consumer Intelligence

  1. Dina lagrade kunddata är alltid aktuella och korrekta.
  2. Du kan identifiera dina kunder och hålla deras uppgifter uppdaterade i alla dina affärssystem. Det gäller även när kunddatan har sparats i olika CRM-system.
  3. Få nya insikter genom att kombinera dina egna kunddata med Bisnodes analyserade konsumentdata.
  4. Få tillgång till omfattande europeiska konsumentdata i alla dina affärssystem via ett API från en enda leverantör.
  5. Du kan känna dig trygg med att dina kunddata hanteras i enlighet med den nya allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).

3 sätt att öka din försäljning med hjälp av kvalitetsdata

  1. Våra analytiska modeller hjälper dig att identifiera potentiella köpfönster.
  2. Med aktuella konsumentdata blir du mer relevant i din marknadsföring. När du vet mer om dina kunder kan du skräddarsy ditt meddelande och bli mer målinriktad i din kommunikation.
  3. Du kan känna igen samma kund i olika kanaler vilket möjliggör en personlig och positiv köpupplevelse.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev