Smarta beslut Smart data Artiklar

6 tips – Så får du snabbare betalt

En snabb affär är ofta en bra affär. Ändå har ungefär hälften av Sveriges småföretagare problem med sena betalningar – eller kunder som inte betalar alls. Här är sex tips som ökar dina chanser att få betalt och att du får dina pengar i tid.

Du känner säkert igen dig. Att inte få betalt är både tröttsamt och otryggt. Förmodligen vill du lägga din tid på roligare delar av företagandet än att jaga fakturor. Samtidigt kan de där obetalda fakturorna vara helt avgörande för att du ska klara dig och kunna utveckla verksamheten. Så hur får du kunderna att betala dina fakturor snabbare? Enligt Bisnodes expert August Molin ligger hemligheten att skapa strukturer i betalningsrutinerna.

– När du inte får betalt i tid agerar du bank åt dina kunder i stället för att låta pengarna stärka och utveckla ditt företag. Undvik att hamna där och öka dina chanser att få betalt snabbt genom att skapa struktur i betalningsrutinerna. Det många missar är att det är människor, inte företag, vi gör affärer med. Är du tydlig med att du har koll på läget får du snabbare betalt.

Old hands holding piggy bank and coins selective and soft focus vintage tone
”När du inte får betalt i tid agerar du bank åt dina kunder i stället för att låta pengarna stärka och utveckla ditt företag.”

August Molin, expert inom kreditbedömning på Bisnode

Betalningsrutiner i siffror

Betalningsrutiner i siffror
  • 7 av 10 företag har en kreditpolicy.
  • 3 av 10 har förankrat kreditpolicyn i verksamheten.

    Detta trots att strukturerade betalningsrutiner gör att kunderna betalar snabbare.

Sluta agera bank åt dina kunder

Här är August Molins sex åtgärder som alla företag och företagare bör ta tag i för att undvika kunder som inte betalar i tid – och slippa allt krångel med påminnelser, inkasso och Kronofogden.

1. Gör en kreditpolicy

Att göra en kreditpolicy är inte alls så komplicerat som det låter. Det handlar kort och gott om att strukturera arbetet med kreditgivningen och tydliggöra vem som ansvarar för vad, hur du tar betalt och vad som gäller vid sena betalningar. Poängen är att slippa godtycklighet i kreditgivningen.

Genom att svara på de här frågorna lägger du grunden för din kreditpolicy:

  • Vilket ansvar och vilka befogenheter ska ekonomi respektive sälj ha i mitt företag?
  • När ska en kreditupplysning användas och vilka kunder ska jag bevaka?
  • Hur ofta ska jag fakturera och när ska påminnelsen skickas ut?
  • Ska jag anlita inkasso och när?
  • Vilka åtgärder ska göras vid olika varningssignaler?
  • Vilken kredittid ska kunderna erbjudas?
  • Hur hög kredit ska kunderna få?

En kreditpolicy kan såklart innehålla mer än så, men detta räcker långt och kommer hjälpa dig att få betalt snabbare.

2. Sätt rätt kreditgräns

Frågan om hur hög kredit kunden ska få är värd att fundera lite extra på. Genom att kolla upp kundens betalningsförmåga och sätta en rimlig ”limit”, alltså den kreditgräns en kund ska ha, förebygger du nämligen risken att inte få betalt i tid. Med Bisnodes lösning Betalningsindex kan företag följa sina kunders betalningsbeteende och på så vis förutse risken för kreditförluster långt innan de blir verklighet. Ett enkelt sätt att ta kontroll över kassaflödet.

Viss information kan du googla dig till, men det är tidskrävande och lämnar inga garantier om att informationen du hittar är uppdaterad och pålitlig. Betydligt enklare och säkrare är att ta en kreditupplysning som visar hur kreditvärdig kunden är och hur snabbt de brukar betala andra leverantörer. I kreditupplysningen framkommer även vilken generell limit kunden har.

 Allt detta hjälper dig att bedöma om du kommer att få betalt i tid och vilken kreditgräns du bör sätta. Har ett företag exempelvis en något svag kreditvärdighet, men betalar sina räkningar i tid kanske du vill ge kunden möjlighet att handla mot faktura. Allt handlar om vilken risk du har råd att ta.

3. Informera om kreditpolicyn internt

Vi leker med tanken att du har företagets kreditpolicy klar och att alla i företaget enats om den. Bra! Nu gäller det att informera alla berörda medarbetare så att de vet vad som gäller. Maila och/eller dela ut dokumentet, lyft det på nästa frukostmöte och kom ihåg att följa upp att det används.

Framför allt är det viktig att säljarna, som har fullt fokus på att få in ordrar snarare än att få betalt, förstår varför man inte ska rucka för mycket på kreditprinciperna. I slutet av dagen är ju en topp-order värdelös om den inte blir betald. 

Det kanske låter självklart men Bisnodes statistik visar att av de sju av tio företag som har en kreditpolicy är det bara tre som har förankrat den ute i verksamheten. En stor miss eftersom alla på företaget sparar tid när de vet exakt vad som gäller i kontakten med kunderna. Och kunderna? De kommer att uppskatta tydligheten.

Och om ni är en lite större organisation med flera lokala kontor kan finnas klara fördelar med att samordna kredit- och riskhantering genom att använda en gemensam kreditlösning. Då blir kreditgivning glasklar och risken för misstag mycket mindre.

4. Följ dina kunder

Vill du få betalt snabbt ska du göra affärer med schysta kunder. Kanske googlar du dig fram eller tar en kreditupplysning när du får in en ny kund för att få koll på eventuella betalningsanmärkningar, skulder och betalningsbeteende. Det är en bra start, men glöm inte att också följa dina befintliga kunder regelbundet. Ett företags kreditvärdighet kan förändras rejält på bara några månader.

Att lägga upp en kreditbevakning på kunderna är därför en bra idé. Det innebär att du efter den där första kreditupplysningen håller löpande koll på vad som händer hos kunden. Fortsätter de att betala sina leverantörer i tid? Dyker det plötsligt upp betalningsanmärkningar? Sker det viktiga förändringar i företaget, som ett ägarbyte?

En fördel med automatisk kreditbevakning är att du själv väljer att vilka förändringar du vill bevaka får sedan en automatiskt en notis om något ändras. Genom att i god tid få en signal om att något inte står rätt till kan du undvika dåliga betalare. En annan fördel med en kreditbevakning är att du även kan se hur kreditvärdigheten fördelas mellan alla dina kunder.

Tipset är alltså att du ska:

  • Ta en kreditupplysning på alla nya kunder.
  • Bevaka befintliga kunder så att du får en rapport om något händer som påverkar er affär.
  • Någon gång per år se över hur kreditvärdigheten fördelas mellan alla dina kunder.

Känns det övermäktigt? Inga problem. Det finns smarta kreditlösningar som levererar på samtliga dessa punkter.

5. Känn på pulsen i början av affären

Att prata kreditvärdighet när man håller på att kamma hem en affär känns kanske inte så kul. 

Våga ändå! Och gör det snyggt. Skriv redan i offerten vad du har för betalningsvillkor. Är kunden kreditmässigt svag går det säkert att komma överens redan från början så att båda är nöjda.

Du ska också ta ut en avgift vid sena betalningar. Det handlar inte om att du behöver de extra pengarna utan om att markera att du tycker seriösa affärer är viktigt. Oavsett är det bra att redan i början av affären känna kunden på pulsen och få en uppfattning om betalningsviljan innan du lägger ner för mycket av din tid.

6. Var tydlig med betalningsvillkoren på fakturan

Sist men inte minst kommer vi till de praktiska detaljerna. Skriv tydliga fakturor där det är omöjligt att missa betalningsvillkoren, såsom förfallodatum och information om dröjsmålsränta. För de flesta kunder är det skönt med tydliga fakturor. Samtidigt visar du att du har koll på din ekonomi och markerar att du vill ha betalt i tid.

Var även noga med att du skickar fakturan till rätt adress, rätt person och avdelning. Att fakturan hamnar på villovägar är annars en vanlig anledning till att företag får vänta på betalning.

Se också till att fakturera snabbt och att tidigt följa upp kunder som slirar med betalningen. Ring upp och fråga varför: är det något som är oklart?

Lite press bidrar helt enkelt till att kunden är mer benägen att betala din faktura i tid jämfört med om du hade gett känslan av ”låt gå”. Kom ihåg att det är människor som gör affärer, även när det är företag som står på avtalet. 

Bisnode Expert

DET PERFEKTA KREDITVERKTYGET

DET PERFEKTA KREDITVERKTYGET

Bisnode RiskGuardian Suite är ett smidigt verktyg för kreditbedömning och leverantörskontroll

  • Effektivisera din risk- och kredithantering med ett verktyg som fungerar på både smartphone, desktop och läsplatta
  • Optimera din kreditrisk med bevakning som ger dig löpande uppdateringar om förändringar i dina kunders kreditvärdighet
  • Fatta trygga beslut med hjälp av Bisnodes marknadsledande kreditvärderingsmodell AAA
Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet vänder sig till alla med intresse för tips, trendspaning och inspiration inom smart data.