Smarta beslut Smart data Digital transformation Artiklar

Varför är smart data vår tids hårdvaluta?

Varje dag produceras 16 000 miljarder megabyte data. För individen, samhället och näringslivet är den enorma mängden information en guldgruva – och en jätteutmaning. Framtiden tillhör den som kan förvandla och förädla big data till smart data. Bisnode har pratat med Spotifys Managing Director i Norden om varför smart data är vår tids hårdvaluta.

Att förstå omfattningen av den mängd data som varje dag produceras i världen är svårt. Hur mycket är egentligen 16 000 miljarder megabyte? En bättre bild av den explosiva utvecklingen ger det faktum att 90 procent av all världens data har skapats under de senaste två åren. Här finns exempelvis information från affärstransaktioner, e-post, sociala medier, bloggar, GPS:er, videor och digitala bilder.

Att den informationen – som vi har vant oss att kalla big data – är en guldgruva för företag är ingen överdrift. Men hur ska vi kunna hantera all information? Människans hjärnkapacitet har de senaste 5 000 åren inte utvecklats i någon högre grad.

Risken finns att vi reagerar som den man som klev in på bokhandeln Barnes & Noble vid Union Square på Manhattan. När hans blick mötte fyra våningar av böcker från golv till tak stannade han upp, suckade och sa innan han vände och gick ut – "Så många böcker, så lite tid". 

Ett datadrivet arbetssätt

Smart data handlar om att någon tar den här mannen i handen och hjälper till att sålla bort allt som inte är relevant för honom. De företag som lyckas med det får lättare att behålla sina befintliga kunder och kan mer pricksäkert nå nya kunder med kampanjer.

– Istället för att gå på magkänsla kan man som företag arbeta datadrivet. Men det förutsätter att du hittar rätt i den enorma informationsmängden. Smart data försöker att göra just det, alltså ge dig rätt data vid rätt tidpunkt, säger Rikard Candell, chef för den svenska analysenheten på Bisnode.

Utmaningarna och lösningarna kan se olika ut för olika branscher, som till exempel resebranschen eller elbranschen, men gemensamt för alla är att nya regler kräver nya strategier.

Rikard Candell Analytics & Advisory Director, Bisnode Analytics & Advisory
"Istället för att gå på magkänsla kan man som företag arbeta datadrivet. Men det förutsätter att du hittar rätt data. Smart data försöker att göra just det - ge dig rätt data vid rätt tidpunkt."

Rikard Candell, ansvarig för den svenska analysenheten på Bisnode

3 fördelar med smart data

3 fördelar med smart data
  1. Anpassa kundupplevelsen Om man lär känna sina kunder på riktigt kan man erbjuda dem skräddarsydda tjänster, bättre service och interagera på kundernas villkor. I stället för att gå på magkänsla kan man bygga sitt agerande på fakta från befintlig data. Med det som underlag kan företag bli mer proaktiva och förutse köpmönster.
  2. Nå rätt kunder Genom att bli mer pricksäkra kan företag individanpassa erbjudanden. Tidigare har målgruppstänket varit ganska trubbigt. Nu kan man lära känna individerna bakom siffrorna, till exempel vilka intressen de har.
  3. Minska risker Genom att veta mer om kunderna kan man skydda sig mot bedrägerier och fokusera på att göra affärer med ”rätt” kunder. Resultatet blir minskad risktagning och ökade intäkter.

 

Gör det personligt

Rikard Candell ser att en av de starkaste trenderna inom smart data är individanpassning - personalisering. Konsumenten blir alltmer van vid och har börjat förvänta sig ett unikt erbjudande. Individanpassade kundupplevelser är en av få kvarvarande konkurrensfördelarna och en guldgruva att gräva ur för de företag som spelar sina kort rätt

– Vi bär med oss behandlingen från digitala tjänster som Spotify och Uber där smart data hela tiden används för att förbättra tjänsterna. Framtiden tillhör den som kan förvandla och förädla big data till smart data, säger Rikard Candell.

För Spotify är smart data en del av företagets ryggrad. Jenny Hermanson, Managing Director för Spotify i Norden, berättar att ett helt analysteam ständigt arbetar med att analysera data för att bygga en bättre produkt, hitta trender och ta fram personliga rekommendationer.

Ta kontroll över datan

– Den stora utmaningen för alla företag är att det finns så mycket data att man måste kunna tydliggöra den och hitta ramverk för vilka frågeställningar man vill besvara. Man måste ta kontroll över datan, menar hon.

Hon tror att även företag som inte är lika digitala som Spotify kommer att behöva förhålla sig till den enorma datamängd som finns tillgänglig, annars riskerar de att bli ifrånsprungna.

– Smart data handlar om att se beteenden och trender och för att klara det måste man göra analysen. Men det är också viktigt att poängtera att det är kombinationen av data och mänsklig handpåläggning som skapar framgång. Människorna i företaget måste hänga med på den här resan.

Smart data är framtiden

Många pekar på snabbheten i den förändring som nu sker. Företag har inte råd att grunda sin kundkännedom på antaganden och magkänsla. Ett exempel på det är Nokia. Det finska företaget var under början av 2000-talet en av världens tre ledande mobiltelefontillverkare. Framgångarna låg bland annat i förmågan att snabbt se vad marknaden efterfrågade och att ta fram telefoner som passade konsumenterna.

När företaget stod på topp var Nokias andel av Finlands bruttonationalprodukt 3,7 procent och 21 procent av landets totala export. Men man underskattade genomslaget för smarttelefoner och efter Apples lansering av sin första Iphone 2007 har Nokia blivit frånsprunget och marginaliserat.

– Jag tror att morgondagens vinnare kommer att vara de som är mer pricksäkra och agerar snabbare i de dagliga besluten. Strategier urholkas mycket snabbare än förut och vi ser ett skifte där de största bolagen får svårare att behålla sina marknadspositioner över tid, säger Rikard Candell och tilläger;

– Smart data gör det möjligt att i realtid agera på kundernas förändrade attityder.

Bisnode Expert

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Berika din data

Berika din data

Kvalitativ information för smarta beslut

  • Effektivisera datahanteringen tack vare komplett verktyg
  • Maximera din affär med korrekt och uppdaterad information
  • Skapa lönsamhet med samlad data från relevanta källor
Läs mer