Artiklar Smart data Smarta beslut

Så skapade vi ett Superföretag – 8 framgångsrika företagsledare ger sina bästa tips

25 okt 2017

Årets lista med Superföretag innehåller 641 svenska aktiebolag – men kraven för att komma med på listan är stenhårda. Vi frågade åtta företagsledare om vad som är receptet på deras framgång – och varför just de är med på årets lista.

Björn Lindblad

Björn Lindblad

vd Mio

"Jag tror att det är många delar. Dels handlar det om människor – vi har passionerade medarbetare som brinner både för våra produkter och våra kunder. Vi har också varit duktiga på att använda 'big data' – inte bara för att analysera utan även att använda data för att förstärka vårt erbjudande. Vi gick från ett läge där vi trodde olika saker till ett läge där vi faktiskt visste. Den tydligheten gjorde oss mer snabbfotade och det blev enklare att prioritera vad som ska göras. När du VET saker är det lättare att bygga en plan och en färdriktning. Det är lätt att analysera data och konstatera men vi agerar även på den.

Vi tycker också det är viktigt att förnya sig, men våga gå lite mot strömmen.

Jag tror också att långsiktighet är jätteviktigt. Vi påbörjade arbetet med att höja kunskapen om vår affär 2010 och det hade lätt kunnat bli en papperstiger. Men vi hade en tydlig styrning och förväntning från ägarna. Vill du förändra kulturen inom ett företag måste du tänka långsiktigt. Ofta vill du att saker ska gå fortare, men vi har prioriterat klokt och vågat välja bort saker. Visst fattas beslut med både mage och hjärna. Men sitter du på mycket data och kunskap vågar du ta snabba beslut. Vi hade några tuffa år 2007-2008, så visst är det en fantastisk resa jag har fått vara med och uppleva. Men det är klart – det är alltid lättare att säga när det är gjort.

Vill du veta mer om Mio?

Besök www.mio.se

Caroline Andersson

Caroline Andersson

CEO, Sandqvist Bags and Items

"Vi har alltid strävat efter att bli bättre och bättre, vare sig det gäller design, hållbarhet eller försäljning. Redan på ett tidigt stadium så förstod vi att för att kunna bli ett väskmärke att räkna med så måste vi dels komma ut globalt och dels vara ärliga med det vi gör. Vi har alltid varit lyhörda och flexibla gentemot respektive lands önskemål och kultur men också varit väldigt måna om vårt varumärke. Det ska kännas ärligt och äkta. Vi har också den mentaliteten att 'skynda långsamt' vilket gett oss möjlighet att välja bra partners och rätt väg att gå."

Caroline Anderssons nycklar till framgångsrikt företagande:

  • Att verkligen tänka på vad företaget vill stå för – och agera därefter. Först då blir du trovärdig.
  • Förmåga att attrahera, engagera och utveckla rätt medarbetare.
  • Förstå affären - hur skapar vi värde för kunden?
  • Skapa en kultur och miljö som är öppen, utvecklande och handlingskraftig.
  • Förmåga att tro att allting är möjligt - allt går att göra, man måste bara hitta rätt sätt och sitt sätt. Det kommer inte gratis, man måste anstränga sig mycket.
  • Målsätt, följ upp (utvärdera) och belöna!
  • Se framstegen (även de små) och skala upp dvs gör mer av det som fungerar.
  • Sist men inte minst - engagemang och glädje! Arbetet måste vara kul och energigivande, annars håller det aldrig i längden.

Vill du veta mer om Sandqvist Bags and Items?

Besök www.sandqvist.net

Allan Hallén

Allan Hallén

vd iBiz Solutions

"Vill du bli framgångsrik eller bäst inom något handlar det om att sätta höga och utmanande mål – det gör ju varenda guldmedaljör eller världsmästare. Jag gillar och tror på högt uppsatta mål. I dag är vi nummer ett i Sverige och på god väg mot samma position i Norge.

Vi har kommit dit vi är i dag bland annat genom att specialisera oss och fokusera på vår nisch (att säkerställa förvaltningsbar systemintegration, baserat på Microsofts teknologi). Hitta din nisch och önskade position och förhåll dig till den över tid, annars kan det börja spreta. När du har hittat din nisch, ta fram de processer, verktyg och metodik som du och dina kollegor behöver för att skapa riktigt bra värde för kunden. Jobbar du enhetligt och strukturerat så blir du bland annat en bättre leverantör till kunden – enkelt!

Jag tror också på att göra alla medarbetare delaktiga i resan, målet och varför vi vill vara där. Jobbar du hos oss kan du bli riktigt vass inom vårt område, och vi kan se att medarbetarna är riktigt nöjda i våra undersökningar. Utifrån nisch/spetsaktör så har vi tagit fram egna verktyg, metodik och processer som säkerställer värde och nytta för kunden – och som gör den enskilde medarbetaren både bättre, effektivare och mer professionell i sin vardag och i relation till kunden och uppdraget."

Vill du veta mer om iBiz Solutions?

Besök www.ibiz-solutions.se

Barbro Sjöberg

Barbro Sjöberg

grundare av Lampan

"Vi finansierar vår tillväxt främst organiskt. Dessutom har vi effektiviserat vår logistik med snabba leveranser, vi håller koll på kostnaderna och marknadsför oss via rätt kanaler. Vi satsar på personlig och professionell service till våra kunder via vår kundtjänst och vi erbjuder ett brett sortiment med lättnavigerad webbshop och enkel kassa för att slutföra köp.

Vi tror att personalens kompetens, trivsel och delaktighet med eget ansvar är en viktig nyckel till ett framgångsrikt företagande. Dessutom utvecklar vi och håller koll på ny teknik när det gäller till exempel affärssystem och webbplattform så att vi ligger med i tiden."

Vill du veta mer om Lampan?

Besök www.lampan.se

Anders Fritz

Anders Fritz

vd Invici

"Vi är ett utpräglat tjänsteföretag inom rekrytering av kvalificerade ekonomer. I vår sektor uppskattas det verkligen att vi är lyhörda mot kunderna och de ekonomer och konsulter som vi jobbar med. Vi lägger väldigt stort fokus på att ha en tät kontakt med kunder, konsulter och kandidater. Visst är det viktigt att ha bra processer men vi vill titta utåt – mot vad marknaden efterfrågar – och mindre inåt. Vi vill inte fastna i våra egna processer.

Vi tycker också det är viktigt att förnya sig, men våga gå lite mot strömmen.

Det finns jättemånga sätt att bli framgångsrik på, och ännu fler fallgropar. Jag tycker att personalsidan är central för oss och vi har varit noga med att rekrytera rätt personal. Ska man vara ett litet team som vi är – då är det viktigt att vi är tydliga med vad vi vill och att personalen är med på det. Lagkänslan är kanske en av de allra viktigaste faktorerna för oss.

Visst är det bra att följa trenderna inom din bransch och vara följsam. Men undvik att gå "all in" på allting. Då riskerar du att fastna i trender istället för att förstå din marknad. Vi tycker också det är viktigt att förnya sig, men våga gå lite mot strömmen."

Vill du veta mer om Invici?

Besök www.invici.se

Stefan Engelson

Stefan Engelson

vd, Engelsons postorder

"Vi har vår egen tillverkning och våra egna varumärken, och har jobbat så sedan 1974. Vi har hittat vårt segment, tagit reda på vår målgrupp som vi jobbar mot. Jag tror på att ha en idé och att jobba med att utveckla den. Bestämma sig för vart man ska – och hålla den linjen. Många tittar på andra "Nu gjorde den si och så" och så tar man efter. Vi kör på samma spår hela tiden utan att hoppa hit och dit."

Vill du veta mer om Engelsons postorder?

Besök www.engelsons.se

Anne Wolgast

Anne Wolgast

vd VA-utveckling

"Allt är inte bara affärer. Det är inte alltid du kan räkna fram med ekonomiska nyckeltal vad som är bäst att göra. Våra värderingar – att vara innovativa, flexibla, familjära och glada – är en naturlig och given känsla hos våra medarbetare och inget som är påklistrat. Den sköna känslan i företaget genomsyrar verksamheten, vi bryr oss om våra kunder. Korta beslutsvägar gör att vi är snabba när det gäller att tillgodose både interna och externa behov.

Att ha en utarbetad strategi och sunda värderingar i företaget tror jag är otroligt viktigt. Om alla medarbetare har en förståelse för företagets plan och värderingar och lever efter dem så bildas en stark gemenskap. Gemenskapen genomsyras i hela organisationen och ger ett starkt engagemang i arbetet.

Vi vill bygga det företag som vi själva vill jobba på och som kvalitetsmedvetna kunder vill jobba med."

Vill du veta mer om VA-utveckling?

Besök www.va-utveckling.se

Peter Hellgren

Peter Hellgren

vd Consid

"Vi vill bygga det företag som vi själva vill jobba på och som kvalitetsmedvetna kunder vill jobba med. I ett tjänsteföretag (som vi är) är det otroligt viktigt att skapa en inkluderande kultur byggd på mångfald. Vi vill att alla människor skall vara inkluderade, oavsett om det handlar om kön, social status, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning, ålder eller funktionsvariation. Olikheterna gör oss bättre och vi får en ökad lönsamhet, nöjdare kunder och en trivsammare arbetsplats. Men det handlar också om att se varje individ – att se till att alla har en arbetsmiljö att blomma i. En annan väldigt viktig faktor är att i dagens företagsklimat vara enormt snabbfotad. Det har blivit viktigare att kunna parera förhållanden i omvärlden än långsiktig planering."

Vill du veta mer om Consid?

Besök www.consid.se

Så går det till att ta fram årets Superföretag

Så går det till att ta fram årets Superföretag

För trettonde året i rad har Bisnode och Veckans Affärer tagit fram listan över årets Superföretag – en totalundersökning av alla svenska aktiebolag. Men kraven är stenhårda – bara en tiondels promille av alla bolag hamnar på listan. Trots det är det fler än någonsin som förtjänar att kallas för Superföretag 2017.

Läs artikeln

Prenumerera på vårt nyhetsbrev