Digital transformation Artiklar

Så förändrar digitalisering och digital transformation din bransch

Den digitala revolutionen har bara sett sin början. Förändringstakten ökar dramatiskt och affärsidéer som vår hjärna tidigare inte kunnat föreställa sig är plötsligt verklighet. Vi blickar in i framtiden och söker svar på vilket Sverige vi vaknar upp till år 2050.

Exakt vad är det du ser framför dig när du tänker på framtiden? Virtual realitysex, piller som ersätter måltider, flygande bilar eller Google-glasögon? Oavsett din framtidsvision är det troligt att den har digitala förtecken. Christian Sandström är forskare på Ratio, näringslivets forskningsinstitut. Hans arbete handlar om disruptiva teknikskiften och han har sett flera branscher förändras i grunden på grund av digitaliseringen.Vi frågade honom hur avgörande den egentligen är.

– Ångmaskinen gav oss människor möjligheter att kontrollera materia. Vi fick en större fysisk kraft än den som finns i våra muskler. Digitaliseringen fungerar på samma sätt, men i stället för muskelkraft får vi nu en ökad intellektuell kraft. Det får fullständigt genomgripande konsekvenser för vad vi människor kan förstå och göra.

Allt vi vet är fel

Magnus Lindkvist är en internationellt känd trendspanare och futurolog som ägnar all sin tid åt att hitta ledtrådar till framtiden. Hans arbetet med att inspirera företag och organisationer för att förstå samtiden, framtiden och utvecklingen vi står inför gör honom till en av de mest tankeväckande talarna i världen. Han är därför en mycket uppskattad TED-talare med innehåll baserat på sina tre böcker, "Everything We Know Is Wrong", "The Attack of the Unexpected", och "When the Future Begins". Magnus vill utmana hela vårt sätt att tänka på framtiden och ifrågasätter vårt sätt att se på den.

– Ta till exempel Angry birds. Hade jag pratat med min farfar om "arga fåglar" hade han sett något helt annat framför sig än mobilspelet. Att tro att vi kan se in i framtiden är en villfarelse. Allt vi tänker om framtiden baseras på saker vi redan ser här och nu och därför kan föreställa oss. Framtidstänkande handlar om att försöka utforska det otänkbara.Vi är låsta vid enfaktors-tänkande, förklarar Magnus. Våra hjärnor klarar bara att lägga till – eller dra ifrån – en sak från företeelser som vi redan har kännedom om.

– En bank som bara finns i mobilen? Ja, det kan jag tänka mig. En bank som bara finns i mobilen och inte hanterar pengar? Nej, det låter konstigt, vad skulle den göra? Ska vi tänka framtid på riktigt är det fyra, fem, sex faktorer framåt vi måste lyckas ta oss i tanken. Att göra det är i princip omöjligt, menar Magnus.

Digital transformation - Så ser Sverige ut 2050
”Att tro att vi kan se in i framtiden är en villfarelse. Allt vi tänker om framtiden baseras på saker vi redan ser här och nu och därför kan föreställa oss. Framtidstänkande handlar om att försöka utforska det otänkbara.”

Magnus Lindkvist, trendspanare och futurolog

Produktivitetstillväxt i siffror

Produktivitetstillväxt i siffror
  • 0,8% 1850-1920 - Ångmotorn
  • 0,4% 1993-2007 - Tidig robotisering
  • 0,6% 1995-2005 - IT
  • 0,8 -1,4% 2015-2065 - Automatisering

Källa: McKinsey Global Institute analysis

Så ska företagen möta framtiden

Vi har alltså ingen aning om hur Sverige och världen kommer att fungera år 2050. Men vad vi kan säga med säkerhet är att hastigheten i förändringstakten hela tiden ökar. Ett bra exempel på det är Nokias uppgång och fall.

– Vi bör nog fundera över hur vi byggt våra samhällen och vad vi förväntar oss av våra arbetsliv. 2007 när jag började doktorera hade Nokia en marknadsandel på 40 procent av mobilmarknaden. Tonåringar idag vet inte vad Nokia är. Tekniken förändrar sig snabbare än vi människor förändrar oss, kommenterar Christian Sandström.

Rikard Candell, ansvarig för svenska analysenheten på Bisnode, tror att företag som vill möta framtiden måste lyckas inkorporera smartare informationshantering i kärnaffären.

– I dag möts inte köpare och säljare särskilt effektivt. Till exempel är reklam otroligt ineffektivt när man tänker på det. Jag tror på en automatiserad process i framtiden där relevant information om människors preferenser ”handlas” mellan individer, företag och organisationer, säger han. Han ser framför sig hur människor själva styr vilken information om dem och deras preferenser, exempelvis vad de vill köpa, som delas och sprids till företag. Målet är att företag ska nå rätt kunder och att kunder inte ska behöva störas av irrelevant information. Men, de ska inte heller behöva anstränga sig för att få den information de vill ha.

– Jag tror att företag kommer behöva fler matematiker och analytiker för att kunna hantera detta. Säljpersoner kommer också att behövas men de kommer att jobba med mer kreativa strukturer – strukturtänkandet kommer att bli viktigare och fler människor kommer att jobba med kvalitativ och kvantitativ analys, förklarar Rikard.

Från löpande band till androider

Nära hälften av alla företagsekonomer, marknadsförare och personaltjänstemän i Sverige kan inom en snar framtid försvinna från arbetsplatserna på grund av nya smarta dator- och robotsystem. Artificiell intelligens blir aldrig trött och kan jobba på obekväm arbetstid. Robotar är ju redan en del av industrin - så kanske behöver även du en robot?

Enligt forskningsrapporten "Vartannat jobb automatiseras inom 20 år - Utmaningar för Sverige" från Stiftelsen för Strategisk Forsknin (SSF) kommer nära 2,5 miljoner svenska jobb att robotiseras och ersättas av datorer inom en 20-årsperiod. Anledningen till den dramatiska siffran är bland annat att Sverige har en stor andel industrijobb som kan utföras av smarta datorer och robotar. Försäljare, detaljhandel och demonstratörer är den gruppen där flest människor väntas bytas ut till förmån för automatiserade processer.

Ett exempel på detta är Google som har ersatt traditionell personalintensiv försäljning av medieannonsering med ett automatiserat auktionsförfarande för annonsförsäljning - AdWords Auction. Samma system används i dag av stora mediekoncerner som Schibstedt och Bonnier. Teknikskiftet kan å ena sidan minska antalet arbetstillfällen inom vissa kategorier men även fungera som en hävstång inom andra områden.

Jobben som automatiseras

Exempelvis kan en vd eller en matematiker bli mer produktiv till följd av datoriseringen och på så sätt bli mer attraktiva. Yrken som kräver fingerfärdighet, social förmåga, förmåga att övertala och omhändertagande har lägst sannolikhet att ersättas av tekniken.

Enligt Christian Sandström på Ratio blir drivna och smarta människor mindre sugna på att gå den långa vägen uppåt som anställda i stora företag.

– I och med it-boomen på 1990-talet fick vi en entreprenörskult i Sverige. Innan dess sågs småföretagare nästan som fifflare. Jag ser det omkring mig konstant: De duktigaste, mest ambitiösa, hårdast arbetande människorna jag känner har en sak gemensamt – de jobbar inte för stora företag. De gör något själva i stället. Jag tror inte att stora svenska företag är helt med på det där, de tror fortfarande att drömmen är att bli vd för Volvo efter en lång karriär som börjar som trainee, anställd, sen mellanchef, sen ledningsgrupp. Många företag behöver ta en funderare på vilken sorts människor de vill attrahera och hur de ska lyckas med det.

Bisnode Expert

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Mät alla kanaler i real-tid.
  • Integrera med ditt CRM-system.
Läs mer