Sök

Så genererar du leads även när risken ökar 

01 apr 2020

Världsekonomin vacklar just nu på grund av konsekvenserna av covid-19. Myndigheterna reagerar med drastiska åtgärder. Det går redan nu att konstatera att 2020 ser ut att gå till historien som ett minst sagt mörkt år. Våra samhällsfunktioner liksom våra företag och näringsidkare ställs under allt större press.    

Just för marknads- och säljavdelningen är detta naturligtvis extra dåliga nyheter. Event och mässor ställs in och i takt med att säljarnas resemöjligheter begränsas allt mer kan de inte ens besöka potentiella kunder på olika företag längre. För att förhindra förluster måste företagen nu hitta alternativa metoder för leadgenerering. De förmodligen bästa lösningarna är datadrivna.  

Lär dig mer om datadriven marknadsföring

Tack vare modern teknik finns det mycket effektiva möjligheter att generera säkra, högkvalitativa leads helt oberoende av tidpunkt eller plats. Det leder inte bara till ett bättre resultat på sikt, man slipper dessutom förlita sig på fysiska möten. De två främsta metoderna är tvillinganalys och Smart Data Analytics. Båda utgår från företagets egen kunddatabas, berikar denna data med kompletterande information och skapar listor med potentiella kunder som är högkvalitativa och som med stor sannolikhet har behov av specifika produkter och tjänster.  

  1. Tvillinganalys

Fördelarna med tvillinganalys 

  • Tvillinganalysen tydliggör potential som man annars kan ha svårt att se. 
  • Den går snabbt att implementera och kräver ingen installation av eller investering i tredjepartssystem. 
  • På köpet får man en rensning av sina kunduppgifter i CRM-systemet. 

Den här metoden, som även kallas för lookalike-modellering, börjar med en rensning av kunddatabasen. Här korrigeras felaktig information i databasen som inaktuella adresser eller kontaktpersoner, luckor fylls i och dubbletter raderas. I nästa steg sker en komplettering av all data med tilläggsinformation som bransch, företagsstorlek och omsättning med mera. 

I det tredje steget följer en segmentering av företagen i CRM-systemet utifrån denna information. Här gäller det att ta reda på hur den perfekta eller genomsnittliga kunden ser ut. Hur stort är företaget? Inom vilken bransch verkar det? Hur kommer det att utvecklas framöver? En sådan segmentering synliggör gemensamma egenskaper och mönster. Detta kallas även för klusteranalys. 

Nu är det dags för det sista och viktigaste steget. En dataspecialist som Bisnode skapar en modell med hjälp av segmenteringen för att söka i världens största företagsdatabas efter företag som delar samma eller liknande kriterier som de bästa kunderna från CRM-systemet. På så sätt får man en lista över potentiella kunder att utgå från inför digitala kampanjer eller för överlämning till ett callcenter.

 

  1. Smart DataAnalytics

Fördelarna med Smart Data Analytics 

  • Det ger listor med högkvalitativa leads på några få veckor. 
  • Det ökar säljavdelningens konverteringsgrad och effektivitet. 
  • Det ger konkreta resultat på kort tid och bidrar samtidigt långsiktigt till digitaliseringen av marknadsföring och försäljning. 
     

Smart Data Analytics ger listor med högkvalitativa B2B-leads inom några få veckor. Eftersom maskininlärning ingår i den här metoden för leadgenerering blir kvaliteten till och med ännu högre. Insikten om resultatet för olika leads förs tillbaka in i systemet och gör modellen ännu intelligentare. 

Så hur fungerar Smart Data Analytics i detalj? Metoden utgår från data från olika källor: Företagets egen data från CRM-systemet, berikad data från världens största företagsdatabas via Dun & Bradstreet med över 330 miljoner poster samt ”crawlad” data från internet. 

Utifrån aktuella ämnen eller nyckelbegrepp skapar Smart Data Analytics listor över företag som med stor sannolikhet har behov av vissa produkter för tillfället. Resultatet är med andra ord högkvalitativa marknadsleadsHur effektivt det fungerar bevisar Hewlett Packard Enterprise där Bisnode har identifierat att den potentiella marknaden är cirka 350% större i Nederländerna och 390% större i Sverige. Något som marknads- och säljavdelningen naturligtvis är mer än nöjd med.  

Ta del av våra viktigaste tjänster inom bland annat risk och kredit

 

 


Vi vill dela våra insikter med dig!

Vi har de data- och analystjänsterna som du behöver för att driva ditt företag framåt.
Registrera dig här för att få trender, inbjudningar och insikter kring ämnen som
#AI #machinelearning #smartdata #datatodriveyouforward direkt i inkorgen.

Anmäl dig till Bisnode Smart Insights