Artiklar Smart data Datadriven marknadsföring

Så fungerar prediktiv marknadsföring i praktiken

Nu öppnar sig möjligheten att få koll på kundens nästa köp – redan i dag. Med prediktiv analys kan du utveckla dina affärsmöjligheter och förutspå vad kunderna vill ha och när de är mest benägna att köpa det.

Man skulle kunna kalla det ”den heliga graal” – att veta vad kunderna kommer att köpa härnäst. Och även om det inte går att se in i framtiden så möjliggör prediktiv analys en skymt av vad som komma skall. Det säger Per Selin på Bisnode som i mer än 30 år har arbetat med databasanalyser.
– Det handlar om att försöka hitta nästa sannolika köp. Med stora mängder data kan vi göra just det. Vi vet till exempel att 70–80 procent av konsumenterna köper hus eller bil inom ett år från det att de har skaffat barn. Vad det blir för bil beror exempelvis på värderingar, inkomst och livsstil samt ett flertal andra variabler som tas med i analysen.

Utgår från individen

Prediktiv analys utgår inte enbart från den enskilda konsumentens köphistorik. Inte heller tittar man bara på kön, ålder och inkomst, som tidigare varit de främsta verktygen i verktygslådan. I stället tittar man på en högkvalitativ analys som ger dig förståelse för kundens behov på individnivå.
– Rent konkret innebär det att vi till exempel kan berätta för en bank vilken produkt eller tjänst deras olika kunder troligtvis är mest intresserade av att få information om – bolån, billån eller fondsparande. Och vi kan också svara på hur mycket olika kunder kommer att konsumera idag och i framtiden, berättar Per Selin.

Det kan låta som science fiction, men egentligen är det inte så konstigt. Genom livet har alla människor olika konsumtionsbeteenden. När man just har skaffat barn stiger till exempel konsumtionen och under andra perioder i livet konsumerar man lite mindre.
– Vi kan se var i den här konsumtionscykeln dina kunder befinner sig och därmed sätta ett värde på varje kund. Det är ett oerhört viktigt verktyg för att kunna bedöma vägen in i framtiden. Jag har sett flera exempel på företag som tvingats inse att deras kunder kommer att konsumera mindre i framtiden – och som då proaktivt har kunnat anpassa sin strategi, säger Per Selin.

Affärsnyttan med prediktiv marknadsföring

  • Relevans i sin marknadsföring är inget nytt. Nu har det blivit möjligt att förstå sina kunder på individnivå. På riktigt.
  • Prediktiv marknadsföring grundas i smart data, högkvalitativ dataanalys av enorma informationsmängder. Rätt använd kan den analysen ge dig möjligheten att anpassa ditt erbjudande utifrån den enskilda kunden.
  • Baserat på kundens livsfas, drivkrafter och köphistorik kan man identifiera hur konsumtionen sannolikt kommer att se ut framöver.
  • Med tusentals variabler kan sannolikheten för olika beteenden och sannolika köp beräknas med hög säkerhet. Tillsammans med ditt företags egen kundstatistik kan denna dataanalys bli till ännu ett kraftigare verktyg. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Anmäl dig nu, vill du avsluta din prenumeration är det bara ett klick bort. 

Behåll och utveckla dina kunder

Behåll och utveckla dina kunder

Ta hand om dina befintliga kundrelationer

  • Förbättra dialogen med händelsestyrd marknadsföring
  • Maximera intäkterna med större andel av kundernas inköp
  • Öka kundnöjdheten och behåll fler kunder
Läs mer