Artiklar Smarta beslut

Så fungerar kreditvärdighet och kreditbetyg - 5 frågor och svar

- 17 maj 2017

A, AA eller AAA. Du har säkert redan hört talas om kreditbetygen – men handen på hjärtat, vet du verkligen vad de betyder och varför de är så viktiga. Lugn, bara lugn. Det här är grundkursen i kreditvärdighet med allt behöver veta om kreditbetygens funktion och värde.

Som företagare har du säkert någon gång ställt dig frågan om en tänkbar kund kan betala. Eller om produkten du beställt faktiskt kommer att levereras. Kanske har du till och med drabbats av uteblivna betalningar eller beställt en viktig produkt som inte dykt upp eftersom företaget du beställde av har gått i konkurs.

Det är här grundkursen i kreditvärdighet börjar. Ett företags kreditbetyg är helt enkelt en slags kvalitetsstämpel som hjälper dig att undvika trassliga situationer med kunder som inte betalar eller levererar. Kreditbetyget, eller kreditratingen, visar alltså vilken risk du tar när att handlar med ett företag. Omvänt kan du naturligtvis använda kreditbetyget för att signalera att du är en trygg affärspartner för dina kunder och leverantörer.

– Det handlar om förtroende, helt enkelt. Att man vågar leverera en vara eller att man vågar beställa från leverantör. Kreditratingen underlättar smidiga affärer så att man inte behöver krångla till det med olika typer av säkerheter, säger Henrik Hargéus, product manager på Bisnode.

shutterstock_516505750.jpg
”Det handlar om förtroende, helt enkelt. Att våga leverera en vara eller att våga beställa från leverantör. Kreditratingen underlättar smidiga affärer.”

Henrik Hargéus, Product Manager på Bisnode

aaa i siffror

aaa i siffror

Den första versionen av Bisnodes kreditvärderingssystem lanserades den 20 januari 1989 under namnet Svar Direkt och blev då det första databaserade expertsystemet i världen som kunde värdera ett företags ekonomiska styrka och betalningsförmåga.

Hjälp att göra säkrare affärer

Flera företag erbjuder olika typer av kreditvärderingsmodeller. Bisnodes lösning kallas för AAA och är branschledande. Fördelen med att använda en kreditvärderingstjänst är inte bara att du får hjälp att göra säkrare affärer, utan också att riskbedömningen automatiseras. Detta är inte minst viktigt i en tid då allt fler affärer görs direkt på nätet.

– Digitaliseringen har inneburit att e-handeln vuxit snabbt, vilket är en utveckling som nu syns även på företagssidan. Det gör att man träffar kunden eller leverantören mer sällan och då måste man ha ett enkelt sätt att veta om man kan lita på motparten, säger Henrik Hargéus.

5 frågor och svar – allt du behöver veta om kreditbetyg

1. Vilka är fördelarna med kreditvärdering?

En kreditvärderingmodell är ett hjälpmedel som hjälper dig att göra smidiga affärer och få snabbare betalt. Genom att kolla upp ett företags kreditbetyg kan du snabbt bilda dig en uppfattning om du vågar leverera till en kund, eller omvänt, om att du kan känna dig trygg med att beställa en tjänst eller vara från en leverantör. 

2. Vad betyder de olika betygen?

  • AAA är det högsta betyget och delas bara ut till aktiebolag. Betyget ges till företag som visat stabilitet över tid och en förmåga att klara både hög- och lågkonjunktur.
  • AA är det högsta betyget för handelsbolag och enskilda firmor och signalerar god kreditvärdighet.
  • A betyder att företaget är kreditvärdigt.
  • AN delas ut till nystartade företag utan historik, men där ingen negativ information finns.
  • B innebär att det finns negativ information (exempelvis betalningsanmärkningar eller nyckeltal under branschsnittet). Mindre krediter kan beviljas men vid större affärer lämnas kredit endast mot säkerhet. 

  • C betyder att företaget har stora problem och att kredit helt avrådes.

3. Vad krävs för att få AAA?

Företaget måste vara ett aktiebolag och omsätta mer än två miljoner, varit verksamt i över 10 år och ha nyckeltal som är väsentligt över branschens genomsnitt. Men det finns knept att ta till för att få företagets kreditrating att skjuta i höjden.

4. Varför får vissa bolag underkänt?

I de flesta fall beror det på att man har förbrukat mer än halva aktiekapitalet på grund av dålig lönsamhet. I andra fall beror det på att bolaget dragit på sig allvarliga betalningsanmärkningar. Vi vet att det tar emot att tacka nej till en kund. Samtidigt finns det en risk att drabbas av förluster vid affärer med dåliga betalare. Därför är det viktigt att ha koll på varningssignalerna och verktygen som hjälper dig att skilja mellan bra och dåliga betalare.

5. Vilken information ligger bakom betygen?

Information från en rad olika offentliga myndigheter som Bolagsverket, Skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten och Tingsrätterna. Bisnode använder även egen information från ett system som heter Betalningsindex. Det är ett samarbete med ett stort antal företag där man kan se om företag betalar sina fakturor i tid. Till skillnad från en årsredovisning är betalningsförmågan en mer aktuell parameter som hjälper till att minska kreditförluster orsakade av dåliga betalare

Product Manager Risk & Credit

Det perfekta kreditverktyget

Det perfekta kreditverktyget

Bisnode RiskGuardian Suite är ett smidigt verktyg för kreditbedömning och leverantörskontroll

  • Jobba var som helst när som helst med ett verktyg som fungerar på både smartphone, desktop och läsplatta
  • Bevaka och få automatiska uppdateringar om förändringar i dina kunders och leverantörers kreditvärdighet
  • Fatta trygga beslut med hjälp av marknadens vassaste betalningsindex och kreditvärderingsmodell AAA
Läs mer om vårt nya kreditverktyg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet vänder sig till alla med intresse för tips, trendspaning och inspiration inom Smart Data.