Dela med dig
Hjälp ditt nätverk att upptäcka ny kunskap
Som företagare har du säkert någon gång ställt dig frågan om en tänkbar kund kan betala. Eller om produkten du beställt faktiskt kommer att levereras. Kanske har du till och med drabbats av uteblivna betalningar eller beställt en viktig produkt som inte dykt upp eftersom företaget du beställde av har gått i konkurs.
Det är här grundkursen i kreditvärdighet börjar. Ett företags kreditbetyg är helt enkelt en slags kvalitetsstämpel som hjälper dig att undvika trassliga situationer med kunder som inte betalar eller levererar. Kreditbetyget, eller kreditratingen, visar alltså vilken risk du tar när att handlar med ett företag. Omvänt kan du naturligtvis använda kreditbetyget för att signalera att du är en trygg affärspartner för dina kunder och leverantörer.
– Det handlar om förtroende, helt enkelt. Att man vågar leverera en vara eller att man vågar beställa från leverantör. Kreditratingen underlättar smidiga affärer så att man inte behöver krångla till det med olika typer av säkerheter, säger Henrik Hargéus, product manager på Bisnode.
”Det handlar om förtroende, helt enkelt. Att våga leverera en vara eller att våga beställa från leverantör. Kreditratingen underlättar smidiga affärer.”
Henrik Hargéus, Product Manager för risk och kredit på Bisnode
Flera företag erbjuder olika typer av kreditvärderingsmodeller. Bisnodes lösning kallas för AAA och är branschledande. Fördelen med att använda en kreditvärderingstjänst är inte bara att du får hjälp att göra säkrare affärer, utan också att riskbedömningen automatiseras. Detta är inte minst viktigt i en tid då allt fler affärer görs direkt på nätet.
– Digitaliseringen har inneburit att e-handeln vuxit snabbt, vilket är en utveckling som nu syns även på företagssidan. Det gör att man träffar kunden eller leverantören mer sällan och då måste man ha ett enkelt sätt att veta om man kan lita på motparten, säger Henrik Hargéus.
En kreditvärderingmodell är ett hjälpmedel som hjälper dig att göra smidiga affärer och få snabbare betalt. Genom att kolla upp ett företags kreditbetyg kan du snabbt bilda dig en uppfattning om du vågar leverera till en kund, eller omvänt, om att du kan känna dig trygg med att beställa en tjänst eller vara från en leverantör.
Företaget måste vara ett aktiebolag och omsätta mer än två miljoner, varit verksamt i över 10 år och ha nyckeltal som är väsentligt över branschens genomsnitt. Men det finns knep att ta till för att få företagets kreditrating att skjuta i höjden.
I de flesta fall beror det på att man har förbrukat mer än halva aktiekapitalet på grund av dålig lönsamhet. I andra fall beror det på att bolaget dragit på sig allvarliga betalningsanmärkningar. Vi vet att det tar emot att tacka nej till en kund. Samtidigt finns det en risk att drabbas av förluster vid affärer med dåliga betalare. Därför är det viktigt att ha koll på varningssignalerna och verktygen som hjälper dig att skilja mellan bra och dåliga betalare.
Information från en rad olika offentliga myndigheter som Bolagsverket, Skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten och Tingsrätterna. Bisnode använder även egen information från ett system som heter Betalningsindex. Det är ett samarbete med ett stort antal företag där man kan se om företag betalar sina fakturor i tid. Till skillnad från en årsredovisning är betalningsförmågan en mer aktuell parameter som hjälper till att minska kreditförluster orsakade av dåliga betalare.