Dela med dig
Hjälp ditt nätverk att upptäcka ny kunskap
Telefonbanken hade ett ständigt inflöde av nya ärenden – ofta betydligt fler än medarbetarna hann ta hand om, än mindre hantera på ett optimalt sätt. En stor del av de inkommande samtalen förblev obesvarade. Vilket bland annat resulterade i upplevd försämrad kundservice, missade affärsmöjligheter, intern stress och dålig kontroll. Tillsammans med Bisnode genomförde banken ett pilotprojekt på en av telefonbankens lokalavdelningar för att se hur arbetet kunde bedrivas mer effektivt med hjälp av bättre rutiner och mer konsekvent utnyttjande av den smidiga och tillförlitliga informationskällan Bisnode InfoTorg.
Under en begränsad tid analyserades alla inkommande samtal och hur enheten hanterade dessa.
Även Bisnode Infotorg användes på ett mycket varierat och ostrukturerat sätt. Det fanns även stora oklarheter omkring varje medarbetares behörighet att använda olika delar av systemet. I vissa fall användes Bisnode Intotorg på ett korrekt sätt vilket gjorde att medarbetaren snabbt kunde få korrekta beslutsunderlag för ärendet men över lag var kunskapen om snabb och korrekt informationsinhämtning bristfällig.
"Genom ett mer effektiva arbetssätt minskade ärendehanteringstiden och nya affärer skapades. Kreditrisker kunde identifieras och högriskaffärer avstyras direkt. Dessutom kunde de erbjuda kunderna en bättre service."
Genom det förändrade arbetssättet och det mer effektiva utnyttjandet av Infotorg minskade ärendehanteringstiden och nya affärer skapades. Kreditrisker, som tidigare inte hanterades, kunde direkt identifieras och affärer med hög kreditrisk kunde avstyras. Deltagarna uttryckte även att de kunde hjälpa kunderna på ett bättre sätt.
En mer enhetlig informationsinhämtning från verifierade källor gav en förbättring av informationens tillförlitlighet och skapade gladare medarbetare och nöjdare kunder.