Smart data Smarta beslut Artiklar

Expertens 3 bästa tips - Så får du betalt snabbare

Att inte få betalt i tid är vardagsmat för de flesta företagare. Det kanske inte känns så jobbigt att skicka en påminnelse eller att få vänta några dagar extra – men sett över ett år kostar de här förseningarna mycket tid, energi och pengar. Så här tar du kontroll över dina betalningar.

– Alla företag har samma problem och orsaken är ofta densamma – man saknar strukturer för hur man ska fakturera rätt, säger Bisnodes expert August Molin som leder Bisnodeakademins kurser i kreditbedömning.

Nästan hälften av Sveriges företag uppger att sena betalningar ger dem likviditetsproblem, så om du känner igen dig är du knappast ensam. August Molin säger att det viktigaste steget mot att få betalt i tid är att göra rätt från början.

– Alla uppgifter måste vara rätt på fakturan. Det gäller så klart den specifika fakturaadressen, din referens, beställningsnummer, exakt förfallodatum och mycket annat. Det är också vanligt att det man tror är företagsnamnet egentligen bara är ett populärnamn – och att den juridiska personen heter något annat.

Har du gjort fel kopplat till något av ovanstående, kommer du troligen inte märka det förrän förfallodatumet har passerat och din faktura kommer i retur. Att då göra om och göra rätt kommer att innebära att du får vänta länge på pengarna.

Feet of ballerina tying pointe shoes
”Många företag sätter i system att förbättra sin likviditet på bekostnad av din. Därför gäller det att sätta ner foten och visa att du vill ha betalt i tid."

August Molin, kursledare kreditbedömning på Bisnodeakademin

Dåliga betalare i siffror

Dåliga betalare i siffror
  • 9 av 10 konkurser går att förutse med rätt information om ett företagens kreditvärdighet.
  • 80 procent av alla kreditförluster sker bland befintliga kunder.
  • 2 gånger vanligare är betalningsanmärkningar på skatter och avgifter än på obetalda fakturor. De flesta företag prioriterar att betala sina leverantörer in i det sista.

Visa att du vill ha betalt i tid

Även om du skickar en korrekt faktura så är förseningar vanliga, framför allt om kunden är ett stort företag. Det är heller ingen tillfällighet, många företag sätter i system att förbättra sin likviditet på bekostnad av din. Därför gäller det att sätta ner foten och visa att du vill ha betalt i tid.

– Många företag skickar både en och två påminnelser och lägger varken på avgifter eller ränta. Man är helt enkelt rädd för att stöta sig med kunden. Men det är ju kunden som har gjort fel när hen inte betalar – inte du, påpekar August Molin.

Viktig signal till kunden

Att ta ut dröjsmålsränta och förseningsavgifter handlar dock inte om att få in lite extra pengar. Istället är det en viktig signal till kunderna om att du inte accepterar sena betalningar.

– Har du rätt att ta ut dröjsmålsränta ska du också göra det. För om kunderna lär sig att de kan snacka bort dröjsmålsräntan och förseningsavgiften kommer de säkerligen fortsätta att betala för sent, säger August Molin.

3 tips för snabbare betalningar

1. Kolla upp kunden i förväg

Det låter självklart smart att kolla upp kunderna i förväg, men hur? En titt på nätets alla företagssidor kan ge en del av svaren, men knappast alla. Att i stället beställa en kreditupplysning och hålla koll på kundens betalningsbeteende är en billig försäkring. Då får du information om betalningsanmärkningar, skulder, betalningsbeteenden och mycket mer. Viktigt att veta är dock att 80 procent av kreditförlusterna uppstår hos befintliga kunder. Därför är det även bra att ha en komplett kreditlösning, så som Bisnode RiskGuardian Suite, där det finns möjlighet att lägga kunder på bevakning och få automatiska signaler när något inte står rätt till.

2. Fakturera i förskott

Fler och fler företag försöker ta betalt eller delbetalt i förskott. Förskottsbetalningar kan förbättra din likviditet och ge dig en snabb injektion av kapital. Dessutom är det ett bra sätt att kontrollera kundernas betalningsvilja innan du lägger ner allt för mycket tid och engagemang på dem.

3. Fakturera snabbt

Att fakturera snabbt kan låta som en självklarhet, men många företagare är dåliga på det. Vissa samlar till och med ihop fakturorna och skickar alla vid slutet av månaden. Gör tvärtom och skicka fakturorna så fort jobbet är klart. Det signalerar att du vill ha betalt och ger dig också pengar snabbare.

Bisnode Expert

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Trött på att jaga obetalda fakturor?

Trött på att jaga obetalda fakturor?

Ta smarta beslut med hjälp av en enkel och smidig kreditlösning

  • Effektivisera kreditbedömningen med tillgång till relevant information
  • Optimera din kreditrisk med löpande uppdateringar om förändringar av dina kunders kreditvärdighet
  • Säg ja till fler affärer utan att öka kreditrisken
Läs mer