Sök
Digital transformation Datadriven marknadsföring Risk & Kredit Smart data Smarta beslut

Så bygger du kundrelationer som överlever pandemin

14 apr 2020

Coronapandemin påverkar konsumenter världen över. Vi beställer det vi behöver online och nya beteendemönster skapas. De mest framgångsrika marknadsavdelningarna är de som snabbt lyckas ställa om sin strategi till den nya situationen och som har förmågan att hitta rätt balans mellan att hantera risk och samtidigt se de möjligheter som uppstår. 

 
Alla stora historiska förändringar har resulterat i att förmögenheter har skapats och förmögenheter tömts. Covid-19 har redan förändrat vårt vardagsliv och ekonomi, och så småningom kommer somliga att framstå som ekonomiska vinnare ur denna kris. Amazon är en av de aktörer som redan nu tagit action på att ta marknadsandelar –  de anställer 100 000 nya anställda i USA!  
 
I kristider är det viktigare än någonsin att du och din marknadsavdelning följer utvecklingen noga och analyserar hur den nya situationen påverkar just er och era kunder. Vinnarna kommer att vara de företag som är agila och som– snarare än att ”sitta still i båten” – har förmågan att snabbt ställa om sina strategier till det nya landskapet. 

Fler och fler beställer vad vi behöver online och nya användarmönster skapas. 

Segmentering och målgruppsanalys – vet du vilka dina kunder är? 

Att känna dina kunder väl är helt avgörande för om din marknadsinvestering ska bli lönsam. Det första steget är att säkerställa att du har koll på dina befintliga kunder i en samlad kunddatabas: exempelvis ålder, kön, köpkraft, geografi, bostad, bil och om de har barn.  
 
Nästa steg är att ta reda på om, och i så fall hur, dessa kunder liknar potentiella nya kunder? Hur många är de?  

Alltid uppdaterad kundinformation 

Se till att din kunddatabas alltid är uppdaterad så att din marknadsföring verkligen träffar rätt kundgrupper. Uppdaterad information är avgörande för att skilja meddelanden för både befintliga och nya kunder. 
 
Om du inte redan gjort det: Nu är tiden inne att ta sig tid att städa din databas för att säkerställa att den är korrekt och up-to-date.   

Kanalval – var möter du dina kunder? 

Om du inte är synlig när dina kunder vill köpa kommer du inte kunna sälja dina varor. 
 
En gedigen kunskap om kunderna och en optimal köpupplevelse är avgörande. Att förstå befintliga och potentiella kunder är viktigt för att säkerställa hög konvertering och förstärkning av ditt varumärke. 
 
Var möter du dina kunder? På Facebook eller genom att skicka ut en DM? Är det kanske en kombination av sociala medier och uppföljning i telefon, eller på Facebook i kombination med en målsida?  

Fortsätt vara synlig genom krisen 

Till sist, och kanske viktigast av allt: Har du koll på att ni är relevanta i era budskap gentemot era målgrupper? Det är en fråga som är viktigare nu än någonsin tidigare; Många företag upplever en svår balansgång mellan att bygga säljdrivande kampanjer och att samtidigt visa respekt för de utmaningar samhälle och enskilda människor står inför just nu. Det är inte läge att ”kränga” på klassiskt manér. Snarare bör fokus vara på att skapa positiva associationer till ditt företag genom att visa att ni förstår de utmaningar vi står inför. Berätta om de åtgärder ni vidtar för att hjälpa medarbetare, kunder och andra aktörer. Håll ditt företags varumärkesbyggande arbete vid liv så att ni ligger på topp när krisen väl är över. 
 


Vi vill dela våra insikter med dig!

Vi har de data- och analystjänsterna som du behöver för att driva ditt företag framåt.
Registrera dig här för att få trender, inbjudningar och insikter kring ämnen som
#AI #machinelearning #smartdata #datatodriveyouforward direkt i inkorgen.

Anmäl dig till Bisnode Smart Insights