Artiklar Datadriven marknadsföring Smart data Digital transformation

Programmatisk marknadsföring och data – hur hänger de ihop?

05 sep 2018

Programmatisk marknadsföring håller på att förändra onlineannonsering i grunden. Allt fler företag använder datadriven marknadsföring som ett smart sätt att nå ut i medierna. Experterna förutspår att programmatisk smart data är framtiden inom marknadsföring. Metoden gör digitala annonskampanjer mer effektiva och minskar kostnaderna på lång sikt.

I dag har företagen tillgång till en allt större mängd data för sin målgrupp, som de ofta inte vet hur de ska hantera. Många förstår inte vilken information de ska använda för att öka sin försäljning och konverteringsgrad.

Här kan programmatisk marknadsföring vara till stor hjälp. Den nya annonseringsmodellen gör det enklare att rikta sig till kunder som verkligen är intresserade av ditt erbjudande.

Men kreativitet är också en viktig faktor inom marknadsföring, och att kombinera kreativitet och data kan vara en utmaning.

Smart data – framtiden inom marknadsföring

Dagens kunder kan blockera, snabbspola eller undvika annonser online med ett enda tryck, vilket gör det svårare för varumärkena att nå sin målgrupp. Varje månad blockerar omkring 36 procent av alla internetanvändare annonser. Som marknadsförare kan du bara undvika detta genom att skapa relevanta annonser för kunderna.

Programmatisk marknadsföring kombinerar den senaste tekniken med kunddata för att anpassa dina annonser efter den avsedda målgruppen. Dessutom levereras annonserna i precis rätt tid och sammanhang. Det gör att du kan erbjuda relevant innehåll som lockar kunderna och håller dem engagerade.

Många stora företag insåg möjligheterna med kunddata för länge sedan. The Economist har exempelvis använt sig av information om sina prenumeranter för att identifiera vilket innehåll de uppfattar som mest relevant och intressant. Målet var att nå fram till intellektuella och nyfikna personer som ännu inte hade läst tidskriften.

Företaget använde kreativ programmatisk marknadsföring för att avgöra läsarnas preferenser samtidigt som man till exempel använde cookies och data om prenumeranter för att skapa mer målgruppsinriktat innehåll. På bara nio dagar fick man 325 000 nya prospekt. I slutet av kampanjen var antalet uppe i 3,6 miljoner. I nästa fas ökade det till 8 miljoner nya kontakter.

2016 började Audi med programmatisk marknadsföring för att göra sin annonsering mer personlig. De slog sig samman med Google för att samla in kunddata och identifiera potentiella kunder vars beteende online visade att de var på väg att köpa en ny bil.

Audis marknadsföringsteam placerade ett konfigurationsverktyg på företagets webbplats så att kunderna kunde skapa och utforma sin drömbil på nätet.

Därefter samlade företaget in data om deras önskemål och skapade personliga annonser. Det här tillvägagångssättet ledde till en genomsnittlig konverteringsgrad som var fyra gånger högre än vid traditionell marknadsföring.

Andra varumärken har integrerat programmatisk marknadsföring i sina videoannonskampanjer. O2 använde exempelvis data om mobilanvändningen för att omformulera och anpassa sina annonser efter målgruppen.

Företagets marknadsföringsteam skapade över 1 000 videoannonser som integrerades med användarens mobila enhet i realtid. Klickfrekvensen var 128 procent högre än med generiska videoklipp.

Det här är bara några av de många varumärken som har uppnått stora framgångar tack vare programmatisk marknadsföring. Med rätt data kan företag skapa relevanta, individuella processer anpassade efter dagens kunder och deras föränderliga preferenser och köpbeteenden.

Så används data i programmatisk marknadsföring

Smart data och programmatisk marknadsföring har använts länge i olika former. Tack vare den senaste tekniken har dessa koncept uppdaterats för att tillgodose kundernas behov. En kombination av dessa båda koncept är nyckeln till framgång.

När allt kommer omkring har många företag tillgång till en enorm mängd data. Tänk bara på hur mycket kreditkortsleverantörer vet om sina kunders liv och köpbeteenden, eller livsmedelskedjorna och deras bonusprogram. Traditionella katalogföretag har till exempel samlat in data i flera årtionden. Men det är bara några få som utnyttjar denna guldgruva fullt ut.

Med hjälp av programmatisk marknadsföring kan varumärken utnyttja data på ett meningsfullt sätt. Ändå är den här annonseringsmodellen fortfarande ett mysterium för de flesta byråer. Det är bara 23 procent av marknadsförarna som har tillräcklig kunskap om programmatisk marknadsföring för att utnyttja det i sina kampanjer. Runt 26 procent säger att de förstår själva konceptet men inte vet hur de ska tillämpa det.

Det programmatiska ekosystemet bygger till stor del på data. Online- och offlinedata används för att leverera mer effektiva annonskampanjer baserat på långsiktiga resultat. Det skapar förutsättningar för precisionsinriktning och förbättrade medieinköp på såväl sociala medier som mobila enheter, radio och tv.

Enligt Paul Caine, Global CEO på Bloomberg, ger det här innovativa verktyget en möjlighet att kombinera statistik och kunddata. Nu kan marknadsförare "köpa" interaktioner med målgruppen på nätet, istället för att, som tidigare, köpa annonser i publikationer och hoppas att rätt målgrupp får syn på dem.

Programmatisk marknadsföring innebär att livedata samlas in, analyseras och uppdateras i realtid. Inlärningsprocessen sker löpande i takt med att resultatdata genereras. Dessutom är algoritmisk prospektering inte längre något problem.

Nu har marknadsförare tillgång till miljarder olika datapunkter från mängder av kanaler som kan användas för att locka kunden till rätt skede i säljprocessen. Dessutom kan de finjustera och förbättra sina annonskampanjer med hjälp av realtidsdata.

Den här annonseringsmodellen representerar kulmen av flera årtiondens innovation inom data, teknik och anpassningsbara medier. Det är inte bara en uppsättning verktyg som underlättar marknadsföringsprocessen.

Om det används på rätt sätt kan det öka effektiviteten i verksamheten och ge en bättre kundupplevelse. Programmatisk marknadsföring ger dessutom varumärkena möjlighet att effektivt värdera och utnyttja onlinemedier, få större kunskap om sin målgrupp och utveckla mer relevanta marknadsföringsbudskap.

Kom igång i dag

Smart data och programmatisk marknadsföring går hand i hand. Som marknadsledande inom företagsinformation förfogar Bisnode över den största databasen för nationella och globala företag. Vi är pionjärer inom smart data och analys.

På Bisnode har vi utvecklat en helt unik lösning för programmatisk annonsering tillsammans med vår partner Delta Projects. Med en kan vi nå rätt kunder vid rätt tidpunkt baserat på data om deras plats och beteende.

Vårt team kan hjälpa dig att få större inblick i kundens köpprocess och anpassa dina marknadsföringssatsningar efter den. Vi använder den data du redan har tillsammans med våra egna data samt data om onlinebeteende för att göra din kampanj mer effektiv.

Kontakta oss nu för att komma igång med programmatisk marknadsföring och ligga steget före dina konkurrenter!

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights