VD och styrelser håller alltid ett öga på risk. Men hur uppfattas risk? Är riskhanteringen ett sätt att undvika förluster eller ett verktyg för att skapa värde och optimera resultat? I sin roll f.d. som chef för Bisnodes risk- och kredittjänster hjälpte Elisabeth Suzuki företag att koppla greppet om sina risker för att maximera sin vinst. Nu vill hon vidga företagens syn på riskbedömning.

Företagen behöver koppla samman värdeskapande och risker. Nästan nio av tio uppger att riskhanteringen bör ha en värdeskapande inriktning - och inte bara att undvika risk. Men färre än en av fem tar till tillräckliga åtgärder i detta avseende.

– Traditionellt har man pratat om att minimera sina risker men jag hävdar att företag måste börja optimera sina risker. Det kan vara lika affärskritiskt att identifiera områden där man tar för stor risk som att lokalisera de områden där man tar för liten risk och missar potentialen att växa. Om du säkerställer att du har rätt risknivå i din verksamhet så kan du få ut maximal lönsamhet, berättar Elisabeth.

Så optimeras kreditrisker

Företagen behöver alltså konkretisera sina mest strategiska risker och möjligheter. Men vilka risker ska man optimera?

– Varje företag har sina individuella riskområden beroende på bransch och verksamhet. På Bisnode hjälper vi företag att kontrollera och hantera sina kreditrisker, och vi har allt från lokala till nordiska och globala tjänster inom området genom vår samarbetspartner Dun & Bradstreet. Bedrägerier ökar konstant och det är ofta svårt att identifiera bedragare då de uppger falsk information. På Bisnode har vi lång erfarenhet inom området och har lärt oss att identifiera olika mönster för att hjälpa företag att undvika bedragare.

Compliance är också ett område som blir viktigare och regelverken blir allt mer omfattande. För företag är compliance ofta krävande både ur ett kompetens- och resursperspektiv. Bisnode erbjuder därför tjänster för att exempelvis motverka penningtvätt och finansiering av terrorism

Elisabeth-Suzuki.jpg
"Företag måste börja optimera sina risker. Det kan vara lika affärskritiskt att identifiera områden där man tar för stor risk som att lokalisera de områden där man tar för liten risk och missar potentialen att växa."

Elisabeth Suzuki, f.d. Senior Product Manager Risk Products på Bisnode

Kreditförluster sker hos befintliga kunder och inte nya

De vars riskhanteringsfilosofier och strategi är fokuserad på värdeskapande kan ge exempel på en rad områden där deras åtgärder ger betydande fördelar. Företag uppger ofta kundlojalitet som en positiv effekt. Andra viktiga områden där riskhantering kan driva värdeskapande innefattar en mer effektiv operativ styrning, förbättrad kostnadseffektivitet och identifiering och utnyttjande av nya affärsmöjligheter. Men hur kommer man igång?

– De flesta kreditförlusterna sker hos dina befintliga kunder och inte nya. Därför är det viktigt att vara uppdaterad på din kundstock. Genom att automatisera sina beslutsprocesser kan man få både ökad effektivitet och kvalitet exempelvis genom en bevakningstjänst som skickar relevanta förändringar.

Förstå er data och få kontroll på situationen

Men den ökade informationstillgången påverkar företagen utifrån ett riskperspektiv.

– Historiskt har mer information varit en konkurrensfördel. Men i dag är det inte en fördel att ha tillgång till stora mängder information om man inte vet hur den ska användas. De företag som är framgångsrika i dag är de som kan göra skarpa analyser. Vi har ett stort team av experter och analytiker som hjälper företag att förstå sin egna data. Genom att kombinera kunders data med Bisnodes data har vi exempelvis hjälpt företag till att säga ja till så mycket som 40 procent fler affärer utan att öka deras risk. Vi har även hjälpt många företag att automatisera över 80 procent av deras kreditbedömningar av nya affärer. Det är fantastiskt spännande att hjälpa våra kunder att förbättra deras affär och det finns så mycket mer att göra där ute.

Bisnode Expert

Det perfekta kreditverktyget

Det perfekta kreditverktyget

Bisnode RiskGuardian Suite är ett smidigt verktyg för kreditbedömning och leverantörskontroll

  • Effektivisera din risk- och kredithantering med ett verktyg som fungerar på både smartphone, desktop och läsplatta
  • Optimera din kreditrisk med bevakning som ger dig löpande uppdateringar om förändringar i dina kunders kreditvärdighet
  • Fatta trygga beslut med hjälp av Bisnodes marknadsledande kreditvärderingsmodell AAA
Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet vänder sig till alla med intresse för tips, trendspaning och inspiration inom smart data.