Innovation Digital transformation Datadriven marknadsföring Smart data

Gränssnittet som säkerställer konkurrenskraft

22 mar 2021

Nya generationens API:er hanterar data säkrare och snabbare än någonsin 
 
Ett API, som står för Application Program Interface, beskrivs ofta som en tolk eftersom gränssnittet tillåter program att prata med varandra. Fler liknelser har gjorts, såsom att API:er fungerar som budbärare som levererar och hämtar information åt dig. 
 

API:er i din vardag
För att ge vardagliga exempel: Du vaknar på morgonen och är sugen på en chokladcroissant. När du googlar konditoriet visar sökresultatet butikens öppettider - du behöver inte klicka in dig på butikens egen hemsida. Du kollar väderappen - som tack vare ett API är uppkopplad till SMHI – inser att det är kallt och du behöver köpa en halsduk. I kön till konditoriet hittar du en halsduk på nätet men du har inte e-handlat på just den sajten tidigare. No problem, när din smartphone fyller i alla dina detaljer automatiskt, kollar e-handelssajten upp alla dina detaljer. Innan du ens kan säga ordet chokladcroissant har du också köpt en halsduk, och även vantar eftersom sajten föreslog ett par perfekta vantar precis innan du checkade in. Och du stjärnmarkerade fler plagg att titta på senare. Du öppnar en app som använder kollektivtrafikens API för att uppdatera avgångstiderna. 

Vad är öppna och stängda API:er 
Det finns både öppna och stängda API:er. De öppna gränssnitten kan skaffas utan kostnad. De stängda är antingen en handelsvara eller så har en myndighet, till exempel, begränsat vem som får tillgång till sitt API:er. Ett aktuellt exempel är att sjukvårdens webbsida 1177.se nu tillåter regionerna att få realtidsaccess till information och uppdateringar om coronaviruset – endast regionerna kan be att få den nyckel som behövs för att få tillgång till API:et. 

Föreställ dig att du bedriver handel och en kund vill köpa på kredit, men du känner inte kunden. För några tusen år sedan skulle du bett en hjälpreda rida till kundens by och ställa frågor om huruvida kunden gick att lita på. För två hundra år sedan hade du skickat ett telegram. Jämförelserna må låta trubbiga, men mänskligheten har alltid hittat sätt att dela data. Skillnaden är så klart att med API:er – automatiserade, detaljrika och snabbare än morsekod – finns överallt. Och r livet lättare för miljontals människor. Men få vet ens vad ett API är. 

Jens Näsholm, vår API-expert erbjuder ett exempel. 

– Även om jag som dödlig användare inte ser det så är alla webbtjänster från Google baserad på API:er – från Gmail till Google Maps sitter API:er bakom, säger han. 

Just att API:er "sitter bakom" programmen tillåter företag att bygga program som är användarvänliga. Kortfattat blir det smidigare att använda sig av tjänsten. 

– Går jag in på en e-handelsbutik och mitt personnummer knappas in i affärssystemet får butiken en kreditupplysning på en sekund. Fördelen med API:er jämfört med en standardlösning är att ett API kan byggas in i deras affärssystem utan att användaren ser det. Kunden själv behöver inte hoppa mellan program, säger Jens Näsholm. 

API:s utveckling 

API:er har funnits i mer än tjugo år när program delade information men på ett trögflytande sätt som till stor del speglade att internet, som då var helt nytt, var trögflytande – på den tiden när ens modem pep och tjöt som en manisk robot när det via telenätet kopplade upp till internet. 

 Ursprungligen kunde data samlas ihop av ett API och föras över i filformat en gång i veckan. Idag använder en del (men allt färre) de här filöverföringarna. Ett automatiserat och integrerat API som ständigt plockar upp information är av uppenbara skäl att föredra. 

"API FIRST" 

Det Jens Näsholm märkt är att fram till förhållandevis nyligen byggde kunder först sina tjänster och lade därefter till API:er. Nu används API:er för att bygga tjänsten från första början – det som kallas "API First". 

– Det är kostnadseffektivt och lättare att supporta än att behöva underhålla ett system där man har en speciell kod för egen intern funktionalitet och egen kod för det API som man gör publikt, säger Jens Näsholm. 

Även API-experten Mohamed Beyan har under de senaste fem åren märkt att många företag gett sina tekniker större mandat att beställa, underhålla och utveckla API:er 

– Det är även teknikerna som har den kunskap som krävs för att utvärdera API:er, säger han.  

Jens Näsholm ser ytterligare ett skifte inom efterfrågan.  

– Vi har många kunder som sitter med gamla API:er och det vi ser väldigt mycket nu är att kunder går från gamla till nya API:er. Från gamla legacy-lösningar som gått i fem, tio, femton år och att de går mot våra nya REST-lösningar, säger Jens Näsholm. 

Fördelar med REST (Representational State Transfer):    

  1. Datasäkerhetsmässigt bättre. I och med risken att integritetskränkande och/eller känslig data läcker efterfrågas allt säkrare datahantering. Även lagar och regleringar ställer allt högre krav, exempelvis EU-lagstiftningen GDPR. 
  2. Enklare och snabbare att implementera. Att bygga en liknande lösning i ett gammalt system kan ta sex månader, medan det nu kan göras på tre månader. 
  3. Finns support för framtiden eftersom alla nu går mot de nya lösningarna. 
  4. Flexibelt och följsamt eftersom det är lättare att ändra vad man vill få ut av API:n i framtiden. Då kan du skala upp och ner API:er efter dina behov. 
  5. Konkurrenskraft. Möjligheten att snabbt möta marknadsbehoven i en värld där data flödar väldigt snabbt. 

Så säkrar du smidig migrering  

Innan ett företag går över till de nya API:erna måste det förbereda sig inför resan. 

– Det första man måste göra är att kartlägga befintliga system, säger Jens NäsholmMan måste jämföra den funktionalitet man har idag mot den man vill ha i det nya systemet. Och man måste planera för migreringsarbetet och ha personal som fokuserat jobbar mot detta mål. Se till att planera så att det finns tid, det finns ju jobb att ra. 

– Då har du skapat förutsättningar för att bygga vad som helst, lägger kollegan Mohamed Beyan till. Eftersom API:er i realtid ger access till data – det vill säga vad du vill, när du vill, hur du vill och till vilket system du vill – så är det bara fantasin som begränsar vilka lösningar du kan skapa. 

Läs mer om API:er



Vill du att vi kontaktar dig