Artiklar Digital transformation Datadriven marknadsföring

5 tecken på att en Marketing Technologist behövs i ditt marknadsföringsteam

21 dec 2016

I framgångsrika företag används datadriven kundinformation och dataanalys mer än någonsin. Den genomsnittlige marknadschefen spenderar nu lika mycket – eller till och med mer – pengar på teknologi än vad IT-chefen gör, enligt IT-researchföretaget Gartner. Är det dags att ta in en Marketing Technologist i ditt team? Så här vet du.

En Marketing Technologist ägnar sig åt att optimera den potential som ryms där IT och sälj- och marknadsföring överlappar eller står för långt ifrån varandra och den bryggan blir allt viktigare.

– Vi står just nu vid en historisk brytpunkt där maskiner börjar ta över allt större moment i marknadsföringen från oss människor. Allt mer marknadsföring görs med automatiserade processer. Kampanjer går ut till en kund i samma stund de klickar på en länk, när hon får nedslag på besiktningen eller när kreditvärdigheten förändras, säger Daniel Nyberg, Marketing Technologist på Bisnode.

Allt mer baseras på komplexa regler och olika system behöver kunna prata med varandra, till exempel säljstödsssystem och innehållsplattformar. Samtidigt behöver man förstå vilken datainsamling som behöver ske och hur den kan systematiseras. 

This are great news
"Vi står just nu vid en historisk brytpunkt där maskiner börjar ta över allt större moment i marknadsföringen från oss människor. Allt mer marknadsföring görs med automatiserade processer."

Daniel Nyberg, Marketing Technologist på Bisnode

Här är fem tecken på att det är dags att ta in en Marketing Technologist:

Ni är ett företag som hanterar mycket transaktionsdata och jobbar med allt mer data i er marknadsföring

Ju högre volym från transaktionella produkter ni har, desto större brukar behovet vara av en person som har en fot vardera i IT och marknadsföring.
Ju fler produkter, ju fler kunder, ju mer data… Allt sådant bidrar till behovet av att kunna hålla reda på allting och att systematisera. 
Det är just sådant som en person som Daniel kan.
– Upp till en viss nivå kan Excel-ark och egenhändigt inköpta tjänster till teamet fungera, men när komplexitet och volym ökar kraftigt går sådana lösningar inte längre att hantera om man ska lyckas i sin marknadsföring, särskilt inte inom B2B med sina mer komplexa säljprocesser, säger Daniel.

Den tekniska optimeringen av kundresan börjar kännas överväldigande

Traditionellt har säljavdelningen haft ägarskap om kunden när en en lead har kommit in som resultat av marknadsföringsinsatserna. 
Numera ingår det ofta i marknadsavdelningens jobb att dra ”leads” genom olika trattar som leder kunder och potentiella kunder vidare i olika bearbetningsprocessen som i allt högre utsträckning kan automatiseras. 
Och att se till att upplevelsen blir bra efter köp, så att det blir en nöjd kund som vill köpa mer eller förnya exempelvis en prenumeration eller abonnemang. 
– Om någon inte har loggat in efter köp, ens efter tre mejl som ska hjälpa kunden igång, kan det vara en idé att en säljare eller någon från kundtjänst tar kontakt via telefon. Hur får man de processerna att fungera? 
Sånt har Daniel koll på. 
– I min roll ingår att se vad som går att göra rent tekniskt för att driva försäljning, vad saker kommer att kosta i tid och pengar att få på plats, undersöka hur kompatibla olika system är med varandra, och odla långsiktigt hållbara ekosystem med många integrerade lösningar.

Ni har börjat upptäcka begränsningar eller brister i era tekniska lösningar

En vanlig miss i marknadsföringsteam är den så kallade omedvetna okunskapen. Men vet inte vad man inte har koll på – rent tekniskt. Kanske har ni skaffat en tjänst eller system för att sedan upptäcka: ”Oj, den här tjänsten eller produkten funkade visst inte med våra andra system”? – Min roll handlar om att se till helheten och att vara förutseende. Till exempel tar jag i beaktade vilket läge Bisnode kommer att befinna sig i 2019. Vi vet inte allt exakt förstås, men jag vet att det kommer att krävas systematik för att få ihop våra olika länder i Europa. Själv ser jag också framför mig ett Center of Excellence och en gemensam arkitektur, från vilket best practice kan spridas. Då gäller det att ha tänkt till från början.

IT-avdelningen förstår inte era behov fullt ut, och ni förstår inte vad de säger

IT-avdelningen gillar sina nätverk och att utveckla, och är fantastiskt skicklig på de tekniska delarna. Att få dem att se hela bilden av era behov på marknadssidan, och kommunicera på ett sätt så att ni förstår varandra kan vara utmanande, minst sagt. Utmaningen är att IT sällan har djupa kunskaper i hur själva verksamheten bedrivs.En marketing technologist kan ”översätta” behoven som verksamheten har, förstå de tekniska föutsättningarna, och hitta genomtänkta lösningar som ger rätt datapunkter, analyser och insikter. Baserat på sina djupare kunskaper om verksamhetens behov och förutsättningar kan hen se till att kravställningen vid inköp blir mer träffsäker.

Det tekniska börjar att ta för mycket fokus och energi från det ni gör bäst

Allt det som känns svårt, tungrott och jobbigt för er i arbetet med att förbättra kundkommunikation är exakt vad som är energigivande för en marketing technologist.

–  Jag drivs av att nå fram till en situation där allt bara snurrar så optimalt det bara kan. Jag går igång på teknik, så är det bara. "Machine learning” är något av det häftigaste som finns och jag ser hur mycket det kommer att påverka marknadsföringen framöver. Säg exempelvis att du laddar upp en mejl som ska skickas ut. I stället för att skicka ut det på en tid som du bestämmer, kan maskinerna skräddarsy den optimala tidpunkten, för varje individ, baserat på när den personen tidigare har öppnat sina mejl, och när sannolikheten är som störst att hen klickar sig vidare. Jag älskar sånt. Ska man dra iväg 100 000 mejl är det fantastiskt. Att kunna göra sådana saker, att få till den typen av systematik, det driver mig.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet vänder sig till alla med intresse för tips, trendspaning och inspiration inom Smart Data.

Säkra din datakvalitet

Säkra din datakvalitet

Korrekt information för positiva resultat

  • Få koll på dina kunder genom kvalitetssäkrad data
  • Optimera marknadsförings- och säljinsatserna med rätt data
  • Skapa långsiktig träffsäkerhet med uppdaterad information
Läs mer