Sök
Datadriven marknadsföring Digital transformation Smart data Smarta beslut

Konsten att marknadsföra inför Black Friday – utan att irritera

17 nov 2020

Black Friday är här – och varar hela november ut. Återigen dags för vilda priser, vilda kunder och vilda marknadsföringskampanjer. Men hur kan du locka kunden till just din butik utan att kännas tjatig eller irriterande? Svaret är: Utnyttja din kunddata och bli mer relevant.

 

– Om jag precis har köpt en tvättmaskin vill jag inte ha några erbjudanden om tvättmaskiner. Om jag alltid väljer Evergood Dark Roast-kaffe vill jag inte ha ett erbjudande om något annat. Det kan verka enkelt i teorin, men det är ju betydligt svårare att få det att fungera rent praktiskt, säger Therese Pettersen, Product Owner for Customer Life Cycle and Marketing på Elkjøp Nordic.


Hon är däremot övertygad om att kunddata och datadriven marknadsföring är en viktig del av lösningen på den här utmaningen.

– Vi måsta utnyttja den data vi har för att hela tiden bli bättre. Vi vet ju inte alltid vad våra kunder är intresserade av, men vi veta ofta vad de inte är intresserade av. Om du till exempel nyligen har köpt en tv hos oss kan vi utgå från att du inte är så intresserad av tv-apparater att du vill ha ytterligare en direkt efter, säger hon.

 

Irriterande och störande

Therese Pettersen tror att kampen för att vinna och bli mer synlig än konkurrenterna i vissa fall kan stjäla för mycket fokus och leda till att marknadsföringen motverkar sitt syfte.

Detta stöds även av en ny undersökning om reklamtrötthet, utförd av Novus på uppdrag av Bisnode, där det framkommer att så många som en av tre uppfattar mindre än 10 procent av reklamen de exponeras för som relevant. Samtidigt svarar 84 procent att irrelevant reklam är irriterande och störande.

 

Särskilt irriterande och störande kan reklamen bli i samband med stora köphelger som Black Friday och julhandeln. Runt de här perioderna är det våldsamt tryck på reklammarknaden, och det är lätt att dras med.

 

– Det är hård konkurrens om kundernas uppmärksamhet, och det kan vara frestande att ställa sig på barrikaderna och skrika så högt man kan. Men våra kunder är fortfarande kunder – även under de här perioderna – och då måste vi fortsätta att vara relevanta och leverera positiva kundupplevelser, säger Therese Pettersen.


Datadriven marknadsföring är lösningen

När Therese Pettersen började på Elkjøp för fyra år sedan satte hon upp ett klart och tydligt mål som man skulle ta tag i på en gång:

– Vi skulle sluta irritera kunderna, främst genom att sortera och använda den inköpshistorik vi redan hade, berättar hon.


Nu står insamling, sortering, lagring och vidareutveckling av kunddata högt upp på Elkjøps dagordning, och har blivit en del av det dagliga arbetet för att hela tiden skapa bättre kundupplevelser.

 

För att säkerställa att potentialen i kunddatan utnyttjas fullt ut har de även tagit in extern hjälp från Bisnode.


– Vi har haft ett bra samarbete med Bisnode i flera år, och de spelar en viktig roll för att säkra korrekt och uppdaterad kunddata. Vi är inte i mål, men vi är på väg mot målet att bli mer datadrivna och kundfokuserade – och Bisnode är en viktig pusselbit för att nå dit, säger Therese Pettersen.