Artiklar Datadriven marknadsföring Smart data

Individbaserad marknadsföring: 5 bästa tipsen för ditt företag

04 sep 2018

Individbaserad marknadsföring har vunnit allt större mark i takt med att det har blivit vanligare att växla mellan flera olika enheter i vardagen. Det här konceptet passar perfekt i en tid då kunden får allt större makt. Det har blivit viktigare än någonsin att bygga individuella och personliga relationer via alla kanaler med hjälp av relevant marknadsföring.

I dag har vi tillgång till dator både hemma och på jobbet. Vi använder mobilen på språng och surfar på nätet via en mängd olika appar och webbläsare. Den digitala tekniken utvecklas blixtsnabbt. Tyvärr kan de spårningsverktyg som branschen har använt sig av i flera år, exempelvis cookies, inte hålla jämna steg med den här utvecklingen.

Över 88 procent av kunderna vill interagera med varumärken som strävar efter att motsvara deras förväntningar genom att nå nya nivåer i sitt marknadsföringsarbete. Omkring 56 procent känner större lojalitet gentemot företag som visar en djup förståelse för deras behov och önskemål.

I dagens digitala värld interagerar de här personerna med ditt varumärke via flera olika enheter, beröringspunkter och kanaler – och de förväntar sig en personlig upplevelse.

Som marknadsförare gäller det att hitta rätt metoder för att nå och hålla kvar kunder. Du behöver se bortom enheterna och interagera med människorna bakom dem. För att förtjäna deras lojalitet måste du lära känna dem. Annars kommer du att hamna på efterkälken.

På Bisnode hjälper vi dig att fatta smarta beslut för att lyckas med din marknadsföring. Vår individbaserade marknadsföringsmetod ger företag de verktyg och kunskaper som krävs för att nå de bästa kunderna via alla kanaler och i rätt sammanhang. Därför vill vi dela med oss av våra favoritstrategier för att kickstarta din marknadsföringskampanj.

Nu kör vi!

5 bästa tipsen för dina kampanjer

1. Utnyttja offlinedata

Vid utvecklingen av en individbaserad marknadsföringsplan är offlinedata lika viktigt som onlinedata. I kombination med mobil identifikationsinformation och kundinformation online kan annonsörer maximera offlinedata för att definiera sin målgrupp.

När en kund registrerar sig för ett nyhetsbrev eller anger sin e-postadress i ett lojalitetsprogram kan kundens köpbeteende spåras. Annonsörer kan använda den här informationen för att avgöra psykografiska, geografiska och demografiska egenskaper, till exempel:

  • Ålder
  • Kön
  • Civilstånd
  • Ort
  • Hushållsinkomst
  • Yrke
  • Fritidsintressen

Marknadsförare har länge delat upp målgrupper i segment baserat på offlinedata, vilket i sig är effektivt. Men när informationen kombineras med onlinedata blir den betydligt mer värdefull.

2. Maximera onlinedata  

Smart data är helt avgörande i individbaserad marknadsföring. Den information som du samlar in online kan ge värdefulla insikter om kundbeteenden. Men det duger inte med vilken data som helst.   

När marknadsföringen sker på flera olika kanaler räcker det inte att spåra cookies och enheter. Dessutom är det inte säkert att en stor databas räcker för att samla in korrekt statistik för din målgrupp. För att lyckas måste du analysera och organisera din data på profilnivå.  

Vi tittar på ett exempel där en kund hittar en perfekt klänning online under sommaren. Hon bestämmer sig för att vänta med köpet tills klänningen reas ut tre månader senare.   

Om hon använder mobilen för att genomföra köpet kan du inte längre använda dina ursprungliga cookies för att spåra köpprocessen online eftersom de inte längre finns kvar. Hon kanske använder en annan enhet eller besöker en fysisk butik för att köpa klänningen som hon hittade på nätet.  

Kunden är en multikanalköpare – precis som två tredjedelar av alla kunder. Det betyder att hon använder mer än en kanal för att handla en produkt eller tjänst. Yngre konsumenter använder ofta minst tre kanaler när de handlar något.   

Som marknadsförare är det viktigt att se bortom enheterna och interagera med kunderna på de olika plattformarna. För det krävs både onlinedata och offlinedata. Du måste känna till kundernas egenskaper och beteenden så att du kan utforma ditt budskap på rätt sätt.  

 

3. Se bortom förstapartsdata

Med hjälp av förstapartsdata kan företag interagera med potentiella kunder och få en bättre inblick i deras behov. Men enbart förstapartsdata ger inte en full förståelse för målgruppen. Om du förlitar dig enbart på denna data blir det svårt att spåra de kunder som har interagerat med ditt varumärke online men genomfört sitt köp någon annanstans. För att få en helhetsbild är det viktigt att komplettera med andra- och tredjepartsdata.

Genom att kombinera Bisnodes kvalitetsdata med dina egna förstapartsdata och tillgängliga onlinedata får du en fullständig bild av dina kunder. Det hjälper dig att förbättra din målgruppsinriktning och maximera din avkastning. När du har tillgång till all denna data kan du rikta dig enbart till de kunder som med störst sannolikhet kommer att köpa dina produkter.

 

4. Bygg upp en anpassad målgrupp

Nästa steg är att skapa en anpassad målgrupp för ditt företag baserad på data. Det innebär att du behöver definiera hur en perfekt kund ser ut.

Om du till exempel säljer högteknologiska smartklockor till kvinnor med en aktiv livsstil skulle din målgrupp kunna innehålla kunder som:

  • Är kvinnor
  • Bor i Stockholm
  • Tjänar över 500 000 kronor om året
  • Är gifta och har barn
  • Är aktiva på affärsrelaterade webbplatser
  • Uppskattar effektivitet och funktionalitet
  • Tränar regelbundet
  • Nyligen har laddat ned din träningsapp eller klickat på någon av dina onlineannonser

Försök att fastslå vilka egenskaper som är relevanta och påverkar köpprocessen. Fundera också över målgruppens kunskap om själva ämnesområdet.

Stillasittande kvinnor eller kvinnor som sällan tränar är kanske inte så intresserade av en högteknologisk smartklocka. De vill bara gå ned lite i vikt eller hålla sig i form. De som tränar regelbundet letar med större sannolikhet efter avancerade tekniska prylar – särskilt om de till exempel kan användas för att ringa telefonsamtal, ansluta till internet och navigera via inbyggd GPS.

Eftersom de här funktionerna leder till ett högre pris måste du rikta dig till kunder som har råd med dem. Yrkeskvinnor och kvinnliga entreprenörer är säkra kort. De värdesätter effektivitet, funktionalitet och multitasking.

När du har definierat den perfekta kunden kan du skapa målgrupper som liknar dina bästa befintliga kunder, så kallade "lookalike-målgrupper". Dina bästa prospekt är de som ryms inom den här kategorin. Det betyder däremot inte att varje potentiell kund måste stämma överens med alla kriterier på listan.

Enligt Miquel Matthys, Bisnodes Group Product Manager for Digital Advertising, behöver den perfekta kunden inte nödvändigtvis uppfylla alla dina kriterier. Om en kund uppfyller fyra av sex kriterier kan det vara fullt tillräckligt.

Om du till exempel säljer SUV:ar kan din bästa kund vara en kvinnlig entreprenör i 30-årsåldern, en medelålders man som har fått löneökning eller ett nypensionerat par som vill ut och resa.

Om du bara fokuserar på en av de här målgrupperna och utesluter de andra missar du en stor del av marknaden – och potentiella försäljningsmöjligheter.

5. Anpassa ditt budskap

Nu är det dags att utforma och anpassa ditt budskap efter målgrupp, plattform, marknadsföringsmål och andra parametrar. Det optimerar omnikanalupplevelsen och ger större räckvidd. Dessutom hjälper det dig att bedöma hur kunderna reagerar på enskilda beröringspunkter.

Ta ställning till målgruppens onlinebeteende samt vilken kommunikationsform och vilka informationskällor de föredrar. Fundera också över deras tidigare köphistorik för den typ av produkt du säljer. Ställ följande frågor:

  • Vilka personer påverkar kundens köpbeslut?
  • Vilka hinder kan stoppa kunden från att köpa produkten?
  • Finns det några förutfattade meningar eller upplevelser som kan påverka kundens uppfattning om produkten?

Du behöver också klargöra varför folk vill köpa dina produkter eller tjänster. Lär dig att skilja på egenskap och värde.

Om du till exempel säljer en viss typ av bil är ABS-bromsar en egenskap, medan säkerheten är fördelen för kunden. Om dina makeupprodukter är ekologiska så är det en egenskap. Värdet för kunden är hälsosammare hy och färre kemikalier.

Se till att ditt budskap framhäver produktens egenskaper samtidigt som du förklarar vilket värde det innebär för kunden. Att dina bärbara datorer är utrustade med SSD-minne säger kanske inte en genomsnittlig kund särskilt mycket. Men om ditt marknadsföringsbudskap förklarar att Solid State-diskar (SSD) ger högre hastighet, bättre prestanda och överlägsen hållbarhet blir erbjudandet mer tilltalande även för den som inte är tekniskt kunnig.

Tillämpa det här tankesättet i allt marknadsföringsmaterial, oavsett om det är blogginlägg, annonser eller tv-reklam. Personligt anpassade e-postmeddelanden ger till exempel sex gånger högre konverteringsgrad. Med andra ord är det värt arbetsinsatsen att anpassa nyhetsbrev och e-postutskick efter din specifika målgrupp. Om du vänder dig till olika kundgrupper skapar du personliga nyhetsbrev separat för varje grupp.

Kom ihåg att dina befintliga och potentiella kunder vill bli behandlade som individer med unika egenskaper. De varumärken som personanpassar sin onlineupplevelse får en försäljningsökning på ofattbara 19 procent. Dessutom är det upp till 80 procent mer sannolikt att köparna interagerar med ett varumärke som erbjuder en personlig upplevelse.

Behöver du inspiration? Ta en titt på några populära varumärken som anpassar sitt budskap efter mottagaren. Nuffield Health har till exempel utformat landningssidor anpassade för målgruppen med specifika budskap och trafikkanaler. Företagets konverteringsgrad har ökat från mindre än 1 procent till över 8 procent.

2014 ledde Coca-Colas kampanj "Dela en Coke" till en konsumtionsökning på 7 procent bland unga och 12 miljoner medieexponeringar. Den svenska livsmedelskedjan Matsmart ökade sina webbplatsintäkter med 84 procent efter att de lanserat en serie kampanjer uppdelade efter målgruppens demografiska egenskaper.

Visa din målgrupp att du vet vilka de är. Kunderna både förväntar sig och värdesätter innehåll som är anpassat för just dem. Vänd dig till människor, inte till enheter eller parametrar.

Digital marknadsföring behöver inte vara en gissningslek

I vår digitala tidsålder används marknadsföringsteknik för att matcha kundernas vanor på olika enheter. Marknadsförare måste se bortom enheter och cookies för att kunna nå sin målgrupp och hantera de utmaningar som den digitala marknadsföringen innebär. Varumärkena kan dra nytta av långsiktigt hållbara kundprofiler som går att nå via webb, tv, mobila enheter och andra kanaler.

Vi har påbörjat en ny era inom marknadsföring där annonsörerna använder statistik baserad på verkliga personer för att fatta affärsbeslut. Det möjliggör en mer exakt mätning av räckvidden och eliminerar onödiga kostnader. Med rätt data kan marknadsförare skapa en anpassad målgrupp som är redo och villig att genomföra köp.

Är du redo att utnyttja det här innovativa konceptet?

Ta kontroll över din digitala marknadsföring genom att kontakta oss!

Bisnodes experter kan hjälpa dig att få större inblick i kundprocessen och skicka personligt anpassade meddelanden. Vi ger dig tillgång till exakt de målgrupper du vill nå och spårar resultaten av dina kampanjer.

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights