Artiklar Datadriven marknadsföring Smart data Digital transformation

Hur ser framtiden ut för programmatisk marknadsföring?

07 sep 2018

Har du sett science fiction-filmen Minority Report? I en minnesvärd scen skannas näthinnan på Tom Cruises karaktär. Strax därefter ropar en reklamskylt: "John Anderton! Du skulle behöva en Guinness!"

I dagens digitala era är den här typen av direktreklam inte särskilt långt från verkligheten. Den tekniska utvecklingen innebär att marknadsförare kan rikta sig till sin målgrupp i precis rätt tid.

De flesta kunder har någon gång sett irrelevanta annonser. De har kanske besökt en butik på nätet och klickat på en produkt av misstag, och nu ser de annonser för den här produkten överallt. Om någon av de här annonserna var din har du slösat både tid och pengar.

Marknadsföringsindustrin har anpassat sig och utvecklats så att risken att vända sig till fel kund inte längre är lika stor. Med artificiell intelligens, maskininlärning och andra banbrytande tekniker kan varumärken skapa och leverera mycket mer personliga och anpassade annonser. Programmatisk marknadsföring vinner mark och marknadsförarna investerar stort.

Programmatisk annonsering: Framtiden är här

Att rikta sig till rätt kund i rätt tid är varje marknadsförares högsta önskan. Tack vare den senaste tekniken håller det här futuristiska konceptet på att bli verklighet.

Det digitala landskapet har vuxit enormt under de senaste årtiondena. 2017 tillbringade millenniegenerationen runt 223 minuter om dagen på mobila enheter. Mer än hälften av jordens befolkning använder smarta telefoner. Den genomsnittliga internetanvändaren har sju sociala mediekonton. Bara på Facebook finns över två miljarder användare.

Varje gång en kund surfar på nätet lagras sökdata och annan information av marknadsförare. Tack vare denna omfattande och mångsidiga databas kan företagen marknadsföra sina produkter direkt till en global målgrupp för en bråkdel av de kostnader som traditionella annonseringskanaler skulle kräva.

Med hjälp av programmatisk teknik kan marknadsförare utnyttja denna enorma onlinenärvaro och all denna data och omvandla den till intelligent placerade annonser. På så sätt kan de rikta sig till de köpare som skulle ha störst nytta av deras produkter. Programmatisk annonsering utnyttjar AI och andra tekniska framsteg för att leverera annonser som bygger på kundernas intressen, plats, köpvanor och inköpsmönster.

Datadrivna, riktade, automatiska annonser öppnar upp en hel värld av marknadsföringsmöjligheter. Marknadsförare kan inte bara nå rätt målgrupp i rätt sammanhang; de undviker dessutom onödiga utgifter. Det är trots allt ingen hemlighet att traditionell annonsering via massmarknadsföringskanaler som radio och tv har varit kostsam och tidskrävande.

Nu har programmatisk teknik blivit grunden för alla digitala medietransaktioner. Metoderna för att köpa och sälja annonser har automatiserats och revolutionerats, och det har blivit enklare att skapa personliga meddelanden i stor skala.

Vi kan titta på dynamisk annonsoptimering som ett exempel. Den här annonseringsmodellen gör det möjligt att skapa och leverera personliga onlineannonser i realtid. Den visar annonser som bygger på data om mottagaren vid annonseringstillfället. 

Den programmatiska tekniken innebär även att varumärken kan bygga långsiktiga relationer med sina målgrupper, vilket i sin tur leder till ökad försäljning och kundlojalitet.

Med tanke på detta är det ingen överraskning att den globala kostnaden för programmatisk marknadsföring har ökat åtta gånger under de senaste fem åren. När utvecklingen går så här snabbt är det svårt att inte fundera över vad som väntar i framtiden.

En sak är säker: Programmatisk teknik är på väg att bli det självklara marknadsföringsalternativet för företag i alla storlekar.

Framtiden för programmatisk marknadsföring

Denna revolutionerande teknik beräknas växa snabbare än något annat digitalt medium. Den har redan blivit normen på alla större marknader, och den fortsätter att öka. Tillväxten kommer att påskyndas i takt med att programvara, maskininlärning och plattformar för datahantering utvecklas.

Programmatisk målgruppsinriktning är numera möjligt tack vare invecklade maskiner som samlar in anonym data om faktorer som användarens fritidsintressen, plats och köpvanor. Företagen kan utnyttja denna data för att identifiera de potentiella kunder som med störst sannolikhet kommer att reagera på deras annonskampanj.

Enligt Cyrille Vincey, Ve Interactives Chief Data Officer, är datasamarbeten nästa steg. Företagen kommer att dela kunddata, exempelvis statistik om användarnas upplevelser och beteenden på olika enheter.

Många företag, framför allt mindre, har inte tillgång till den data som krävs för att kunna nå sin idealkund. Med andra ord har annonsörer, företag och kunder mer att vinna än förlora på att dela data.

Mark Abay, Content Director på Ashton Media, tror att klyftan mellan manuella och programmatiska annonsinköp kommer att öka under de närmaste åren. Eftersom programmatisk marknadsföring växer allt snabbare kommer de företag som fortsätter att köpa annonser manuellt att hamna långt efter dem som behärskar automatisering. Vissa experter förutspår att den här tekniken kommer att driva 100 procent av annonseringsprocesserna år 2020.

Andra experter menar att programmatisk tv-annonsering är framtiden. Enligt Videology kommer över hälften av de globala tv-annonsinköpen att vara programmatiska inom tre till fem år. Trenden omfattar tekniker som digital linjär-tv och Video on Demand (VoD).

Det innebär exempelvis att kunderna erbjuds flera olika annonsalternativ när de tittar på tv istället för att bara se en enda annons. En annan strategi är annonspauser där annonsobjekt visas medan en video pausas. Dagens VoD-leverantörer bäddar in minisajter i videon för att visa information så att kunderna inte måste besöka webbplatsen.

Adobe har redan anammat den här trenden och till och med tagit den ett steg längre. 2017 lanserade företaget sin första helt automatiserade kampanj. Man använde Adobe Advertising Cloud, sin egen programmatiska programvara, för att placera annonser i sociala nätverk, mobila enheter och tv.

Experterna menar också att programmatisk annonsinriktning och anpassning kommer att bli mer avancerad. Det kommer att ge högre konverteringsgrad med tanke på att 61 procent av kunderna är mer positiva till varumärken som levererar personliga meddelanden.

Snart kommer programmatisk storytelling att bli praxis för de flesta varumärken. Andelen blockerade annonser kommer att minska, och antalet annonsvisningar kommer att öka. Nu kan marknadsförare maximera varje möjlighet att interagera med målgruppen och utnyttja smart data fullt ut. Framtida innovationer inom Deep Learning och digitala tekniker kommer att driva på den här trenden ytterligare.

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights