Artiklar Smart data Datadriven marknadsföring Digital transformation

Google vs Bisnode: Vem har den bästa sökroboten för ditt företag?

Googles sökmotorer har alla hört talas om. Men Bisnodes - känner du till dem? Om inte är det dags nu.  

För det mesta är Googles sökrobotar överlägsna. 
De indexerar information på webben 24 timmar om dygnet för att hjälpa dig med saker som: 

  • Var närmaste flygplats ligger när du och ditt team får möjligheten att delta i en annorlunda konferens i en mysig italiensk by som du inte har hört talas om.
  • Vilka tider det är lunchöppet på restaurangen runt hörnet.
  • Vad som har skrivits om den där showen som du funderar på att bjuda en kund på.

Den globala sökjätten är enastående på så många sätt. Men Googles sökrobotar har faktiskt sina begränsningar. 

Data transfer in progress
"Googles sökrobotar tittar på i stort sett all information på sidan, medan våra tittar efter specifik, strukturerad data som kan placeras i datafält."

Franz Schulz, ansvarig för Bisnodes IT-utvecklingsteam i Österrike

Vad Googles sökrobotar inte kan göra för dig 

Begränsningarna med Googles sökmotorer blir synliga i dessa konkreta exempel: 

  • De låter dig inte veta om en av dina prospects har lämnat jordelivet. 
  • De hittar inte namn, adresser, e-postadresser och telefonnummer i syfte att hamna i ditt CRM. 
  • De uppfyller inte dina eventuella behov av att förstärka din kunddata. 

Dessa exempel är några av anledningarna till att Bisnode skickar ut egna sökrobotar på webben. 

Bisnode och Google har två vitt skilda syften bakom sina robotar och de båda företagens respektive ledstjärnor avspeglar det tydligt. Googles mission statement är att ”organisera världens information och göra den universellt tillgänglig och användbar”, medan Bisnodes verksamhet handlar om att hjälpa sina kunder att fatta kloka affärsbeslut baserade på smart data. Däremot har de två bolagens sökrobotar vissa likheter: 

– Precis som Googles sökrobotar, letar våra efter matchande nyckelord baserat på specifika söktermer. Våra sökrobotar bearbetar också webbsidor, hittar nyckelorden på dessa sidor och indexerar dem, säger Franz Schulz, ansvarig för Bisnodes IT-utvecklingsteam i Österrike. 

Så vad skiljer sökrobotarna åt? 

– Googles sökrobotar tittar på i stort sett all information på sidan, medan våra tittar efter specifik, strukturerad data som kan placeras i datafält. Når våra sökrobotar har hittat e-postadresser och annan strukturerad data, jämförs den rådatan mot 4-5 olika källor för verifiering innan den används i Bisnodes produkter och tjänster. 

Genombrott i sökrobot-tekniken

Under 2016 tog Bisnodes sökrobot-teknik ett stort steg framåt när Franz Schultz och hans team lyckades få fram en ny sorts sökrobot som gör det mycket enklare att samla in datan.

– Hittills har programmerare behövts så fort strukturen på en webbsida har ändrats. Nu kan vi enkelt välja vilken data som ska samla in via enkel peka-och-klicka-teknik, och sen kan sökroboten besöka 10 000-tals individuella webbsidor på en domän. Det här genombrottet innebär att vi blir mycket effektivare åren framöver när vi organiserar strukturerar data från allmänna webbsidor i länder över hela Europa, säger Franz Schulz.

– Vi försöker vara schyssta när vi skickar ut sökrobotarna att besöka de domäner vi vill samla data från, så att webbsidorna inte blir sega eller kraschar. Våra robotar genomsöker bara en sida i taget.

Det händer mycket inom sökrobot-teknik och vi på Bisnode håller oss ajour med det senaste på området för att hela tiden säkerställa att våra kunder ska ha möjlighet att ligga i framkant.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Anmäl dig nu, vill du avsluta din prenumeration är det bara ett klick bort. 

Berika din data

Berika din data

Kvalitativ information för smarta beslut

  • Effektivisera datahanteringen tack vare komplett verktyg
  • Maximera din affär med korrekt och uppdaterad information
  • Skapa lönsamhet med samlad data från relevanta källor
Läs mer