Artiklar Datadriven marknadsföring

Glöm att räkna klick, nu är det IP-precision som gäller

Smala marknadsföringssatsningar på exklusivt utvalda kunder, låter det som en storslagen idé? Account Based Marketing-experten Christopher Engman förklarar hur du tjänar på att marknadsföra dig mot dina nyckelkunder.

Har ditt företag en viktig kund som ni vill befästa er närvaro hos, eller har du spanat in någon ny? Vore det inte toppen om just de fick se er senaste kampanjfilm när de väntar på att Zlatans tatueringsfilm ska börja på Youtube?
Med Account Based Marketing blir det möjligt att rikta reklam och content mot specifika företag genom att identifiera deras IP-adresser. Om en kund vill se till att anställda på ABB eller Ericsson ska se deras reklam så är det fullt möjligt.

Vad är egentligen Account Based Marketing? 

Den här marknadsföringskategorin är ingen nyhet. Vendemore har arbetat med det i åtta år för kunder som ABB, Microsoft och drygt hundra till av världens Fortune 500-företag. Det är dock först på senare år som kategorin har tagit sin rättmätiga plats i rampljuset bredvid släktingar som market automation.

Account Based Marketing handlar om nyckelkunder. Många företag har i dag en handfull kunder som står för en övervägande procent av sin totala omsättning. Men relationen mellan företaget och nyckelkunden kan vila på få kontaktpunkter, vilket gör den skör.
Huvudfilosofin i Account Based Marketing är att förstärka relationerna till ett företags viktigaste kunder – befintliga eller potentiella sådana. Genom att rikta reklam och kommunikation mot just dessa företag banar man vägen för ett utökat kontaktnät och merförsäljning.
– Om ni ger oss en lista på 20 viktiga företag så ser vi till att de ser er Twitter feed på Mashable eller en intervju med er vd på Dagens Industri. Genom att ni är top of mind hos dem blir det lättare för er att förstärka er befintliga relation, sälja in nya tjänster eller starta en ny relation, säger David Ratcliff, VD på Vendemore.

Male hands typing on smartphone
"Genom att ni är top of mind hos dem blir det lättare för er att förstärka er befintliga relation, sälja in nya tjänster eller starta en ny relation."

David Ratcliff, VD på Vendemore

 

80/20-regeln

Account Based Marketing passar inte för alla – men en enkel tumregel skvallrar om huruvida man är en god kandidat. Om man vet att 80 procent av företagets intäkter kommer från 20 procent eller mindre av kundbasen är det värt att fundera på Account Based Marketing. Avgör sedan hur ni fördelar er säljkår; har ni en stark koncentration av säljare dedikerade till ett mindre antal nyckelkunder? Och bör ni inte då följa samma spår i er marknadsföring?

5 bästa tipsen för en lyckad ABM-kampanj

  • Börja med de allra viktigaste kunderna, befintliga som nya.
  • Tänk på hur ni optimerar sälj- och marknadsföringspengar på de viktigaste kunderna för att generera bäst pengar. Storkundssäljarteamet (KAM) och storkundsmarknadsteamet (ABM) bör ha så lika nyckeltal som möjligt.
  • Kombinera ABM-arbetet med content marketing och ibland med marketing automation.
  • Tänk på att budskapen ni använder i ert ABM-arbete ska kretsa kring problemställningar och branschspecifika referenser, hellre än att fokusera på produkter.
  • Jobba tätt med säljchefen och/eller KAM-teamchefen.

Det här är Vendemore

Vendemore ägs av Bisnode och är ett världsledande företag inom Account Based Marketing och har över hundra av världens Fortune 500-bolag som kunder. Account Based Marketing är primärt till för att stötta B2B-företags största befintliga och potentiella kunder. 

Det här är Account Based Marketing

En marknadsföringskategori inom B2B som fokuserar på nyckelkunder och stora affärer. Syftet med Account Based Marketing är att stärka relationerna till ett företags viktigaste kunder för att skapa trygghet och sälja in fler affärer till kunden. Account Based Marketing kan även användas för att få in nya, noga utvalda, nyckelkunder.

Läs mer om vårt ABM-erbjudande

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Anmäl dig nu, vill du avsluta din prenumeration är det bara ett klick bort. 

Få agerbara kundinsikter idag!

Få agerbara kundinsikter idag!

Bisnodes lösningar för kundanalys

  • Förstå vad dina kunder tänker.
  • Mät alla kanaler i real-tid.
  • Integrera med ditt CRM-system.
Läs mer