Rapporter Analys

Framgångsföretagen: Därför presterar Sveriges toppföretag bäst

14 nov 2018

Vad är det som gör att ett företag lyckas och ett annat inte? Receptet för ett framgångsrikt företagande i Sverige kan sammanfattas i fem framgångsmetoder. Läs hela studien som Bisnode har genomfört i samarbete med Veckans Affärer.

Efter att ha fått input från 1011 framgångsrika företag har vi kunnat utkristallisera tio framgångsfaktorer, som vi grupperat till fem lyckosamma metoder som framgångsrika svenska företag fokuserar på. Det som många duktiga bolag har gemensamt är en tydlig vision, att målmedvetet följa sin plan och inte vika från den utstakade vägen. Men för att fortsätta framgångsresan i en värld där marknader förändras och kunder ställer nya krav gäller det att göra mer än att hålla sig till sin ursprungsplan.

5 framgångsfaktorer

Receptet för framgångsrikt företagande i Sverige kan sammanfattas i fem kategorier. Där hittar vi:

  • Relationsbyggarna
  • Strategerna
  • Säljarna
  • De affärsdrivna
  • Nytänkarna

Den vanligaste strategin bland svenska tillväxtföretag är Relationsbyggarna medan den strategi som vuxit snabbast sedan 2015 är Nytänkarna.

- Det finns inget facit för hur man ska driva ett framgångsrikt företag men det finns tydliga egenskaper som bidrar till framgång. Alla lyckade företag är duktiga på att förvalta sin egen expertis, men de företag som verkligen lyckas nå högre höjder är de som förstår sina utmaningar och ser till att höja expertisen i alla delar av bolaget, säger Bisnode analytiker Per Weidenman.

Ladda ner hela rapporten med analyser och jämförelser här >

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights