Från omöjligt till möjligt Datadrivet beslutsfattande

18 jun 2019

Vad krävs för att en idé, eller en oöverstiglig utmaning, ska bli verklighet? Hur får Elon Musk och hans likar det till synes omöjliga att bli möjligt?

Musk, som lyckats förverkliga nästan alla sina mål, vill anlägga en verklig stad på Mars senast 2050. Han är ingenjör och visionär med talang för att förverkliga drömmar. Men hur gör han? En sak är säker: Från den första miljarden som han tjänade in online till arbetet med raketforskning har han alltid haft ett öga för data.

Data främjar intelligent beslutsfattande. Det betyder att de informerade beslut vi fattar är baserade på kalla fakta och data.

Förverkliga det omöjliga

År 218 före Kristus ledde en kartagisk ledare ett militärt bakhåll utan motstycke. Vad krävs för att fånga ett imperium i svansen?

Inför en stor folkmassa på en arena i Houston formulerar år 1962 en annan ledare ett mål som kommer att kräva en nästintill ofattbar teknisk förmåga. Vad krävs för att en idé, eller en oöverstiglig utmaning, ska bli verklighet?

Visioner och planer

Den kartagiske generalen Hannibal valde inte att korsa Alperna för att han trodde att det var en bra idé. Hannibal valde att korsa Alperna för att han visste att det var en bra idé.

Den unge presidenten John F. Kennedy planerade inte att skicka en människa till månen för att han trodde att det skulle vara möjligt. Det var tvunget att vara möjligt! 

John_F._Kennedy_small.jpg

Hannibals fiende, den romerska armén, förväntade sig inte att möta 37 elefanter, 15 000 hästar och 30 000 soldater som tagit sig in i Italien över bergen. Rymdkapplöpningen mot Sovjet hade redan börjat. Ryssarna hade skickat ut en människa i rymden, så nu var amerikanerna tvungna att skicka en människa till månen.

Det är 1963. Vi är tillbaka i Texas, men den här gången i Dallas. Klockan är 12.30 lokal tid när den trettiofemte amerikanske presidenten blir mördad. En miljon konspirationsteorier sprids. Rymdkapplöpningen fortsätter utan uppehåll.

Och så blev det en amerikan vid namn Neil som 1969 för första gången i människans historia satte sin fot på månen. Kan han verkligen ha sett kinesiska muren från yttre rymden? Är det möjligt att de antika egyptierna hämtade inspiration från månen när de byggde sina begravningsplatser tusentals år tidigare? Eller var det utomjordingar?

Data och fakta, visioner och drömmar blir verklighet

Det var inte Kennedy som skickade Armstrong till månen. Inte själv i alla fall. Han var varken vetenskapsman, pilot eller ingenjör. I stället var det 400 000 människors sammanlagda arbete under en tioårsperiod som slutligen fick iväg Armstrong till månen. Utomjordingar hade inget att göra med pyramiderna. För att skapa dem krävdes flera årtionden av människors fasta tro på en berättelse – och miljoner mantimmar av hårt arbete. Och Hannibal må ha tagit sig över Alperna, men hans elefanter, soldater och hästar kunde inte ha klarat det utan en grundläggande ingrediens: data.

Fakta och data, data och fakta

Fakta är baserade på data, och fakta ligger till grund för betydelsefulla beslut och handlingar.

Det var tack vare data som Apollo 11 kunde färdas nästan 40  000 mil på 76 timmar, och en general kunde genomföra ett till synes omöjligt uppdrag. NASA använde data för att slå fast att kinesiska muren inte syns tydligt från rymden och definitivt inte från månen.

Utan rådata och fakta skulle Kennedys rådgivare inte ha uppmanat honom att hålla sitt tal.

Big data till smart data

I dag kan vi fatta avgörande beslut enbart utifrån de enorma mängder data som finns tillgängligt för oss digitalt. Vi kan i dag genomföra sådant som tidigare ansågs omöjligt.

Visst drömde vi om saker tidigare också, till exempel om självkörande bilar, men vi kunde inte förverkliga drömmarna innan det blev möjligt att använda big data. Precis som tidigare generationer har tvingats hantera sin information för att kunna utnyttja den på bästa möjliga sätt måste även vi hantera vår. Smart data hjälper oss att urskilja vad som är vad, vilket gör det lättare att fatta beslut.

och slutligen ... för att vi älskar pizza// data data data

Lite förenklat kan datadrivet beslutsfattande jämföras med pizzabakning.

Big data kan berätta allt om pizzabakning. Från den optimala temperaturen på inandningsluften för mozzarellaproduktionens vattenbufflar, till pizzans historia världen över. De kan berätta allt om pizzans betydelse i vår kultur, och när dess popularitet kan tänkas dala. De skulle självklart även kunna berätta mer om alla möjliga ingrediensrelaterade och orelaterade ämnen. Men för att få reda på hur du bakar just den pizza du är sugen på krävs smart data. Om det nu är pizza du är sugen på förstås ...

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights