Sök

Data i kristider: Därför hade datadrivna företag bättre förutsättningar att hantera coronakrisen

05 okt 2020

Ett datadrivet arbetssätt kräver att du är beredd på det oväntade och att du måste kunna hantera svåra situationer utan någon instruktionsbok. Den här förmågan har nog sällan varit mer användbar än under coronapandemin.

Föga förvånande ökar behovet av extern, tillförlitlig data ytterligare för många företag under en global kris med snabbt händelseförlopp. För andra har förmågan att hantera krisen bättre än mindre datafokuserade organisationer bara bevisat att de redan är på rätt spår. För de företag som har hamnat på efterkälken när det handlar om att hantera data har kaoset under 2020 fungerat som en väckarklocka: Nu är det dags att agera för att vara bättre förberedd när nästa kris slår till.

image1oowb.png  

– Coronakrisen har påskyndat vår digitalisering, även om jag tycker att vi var väl rustade redan innan krisen startade. Vi har varit tvungna att interagera digitalt med våra externa aktörer, och även internt, inom alla delar av vår organisation. Jag tror att det hade tagit mycket längre tid att digitalisera om det inte hade varit för covid-19, säger Ulrika Linné Åqvist, marknadschef på Esri Sverige.

"Jag tror att det skulle ha tagit mycket längre tid att digitalisera utan Covid-19"

Ulrika Linné Åqvist

 

Men de ekonomiska prövningar som pandemin orsakat har också tvingat vissa företag att pausa sina investeringar inom dataanalys och utvärdera sin nuvarande situation. – Nu måste vi fråga oss själva: ”Vad har vi gjort för att verkligen omvandla vårt eget affärsområde?” Det kommer att bli viktigare. Intäkterna kommer att vara lägre under de kommande två åren, vi kommer att ha färre kunder och det påverkar naturligtvis likviditeten och investeringsviljan, säger Jari Virtanen, Chief Transformation Officer på Stena Line.

 

Att arbeta digital har en positiv effekt 

Krisen har även medfört något positivt. Christian Linnelyst, Senior Marketing Manager på Ramboll, berättar till exempel att effekterna för stora delar av organisationen har varit ”övervägande positiva”: – Företaget har insett att det är väldigt effektivt att arbeta digitalt, vi får mycket mer gjort och vi har lärt oss att samarbeta på ett nytt sätt, till exempel via Teams.

HB Nordström, försäljningschef på Svea Ekonomi, håller med: – Inom många organisationer har det funnits ett motstånd, eftersom man är van vid vissa system och lösningar. Men nu har många organisationer tvingats in i en digitalisering som de inte är vana vid, och inser att ”Wow, det här var ju mycket enklare, eller mycket effektivare”.

 

Digitalisering är rätt väg  

Många företag, exempelvis Stora Enso och Telia Sverige, märker att de var mycket väl positionerade att möta krisen eftersom de redan hade hunnit långt på sin datadrivna resa. För dem har pandemin framför allt blivit ett bevis på att de är på rätt väg, och att digitaliseringen verkligen är framtiden. Och för dem som inte hade insett detta tidigare har 2020 varit en verklig ögonöppnare.  

– Precis som andra företag och organisationer kommer även vi att kunna dra ännu större nytta av datadrivna insikter i en värld som blir allt mer digitalt sammankopplad. Våra analytiska förmågor kommer att behöva stärkas. Vi kommer att använda digitala tvillingar för att testa idéer och förutspå händelser. Att länka geografisk data till andra typer av data kommer att bli allt mer värdefullt i takt med att globala relationer får allt större betydelse. Coronapandemin har skapat en bredare förståelse för att datadrivna beslut kommer att vara avgörande för att hitta lösningar på vanliga utmaningar, sammanfattar Ulrika Linné Åqvist, marknadschef på Esri Sverige.

 

Sugen på att djupdyka och lära dig mer om hur ni kan bli datadrivna?
För att hjälpa dig på vägen till datadrivna beslut har vi publicerat rapporten ”Data-driven Masterclass. 10 lärdomar från europeiska ledare inom digitalisering”. Dessa lärdomar bygger på en omfattande undersökning beställd av Bisnode och utförd av Kairos Future, som består av djupintervjuer med toppchefer inom IT, data, marknadsföring och affärsutveckling i Europa. Det finns väl inget bättre sätt att komma igång än att lära sig av dem som redan har kommit en bra bit på vägen mot #nomorebaddecisions?

Ladda ner rapporten här!