Artiklar Smart data

Data driver framtidens innovation

14 nov 2017

Med hjälp av data från Bisnode fick över 100 elever vid Lunds Universitet chans att utveckla smarta affärsidéer under Lund Innovation Challenge. När helgen summerades hade allt från nya datadrivan appar till idéer om hur data kan kombineras med hår (!) sett dagens ljus.

Utspridda i lokalen sitter grupper av studenter som ivrigt diskuterar

 

Det är tidig söndagsmorgon, men på Ideon Agora i Lund är det redan fullt av liv och energi. Utspridda i lokalen sitter grupper av studenter som ivrigt diskuterar, programmerar och förbereder sina powerpointpresentationer inför eftermiddagens pitch.

Vi befinner oss mitt i slutspurten av den 40 timmar långa innovationstävlingen Lund Innovation Challenge, som är öppen för alla studenter men främst riktar sig till elever vid Ekonomihögskolan och Lunds Tekniska Högskolan. Tanken är att ekonomistudenternas affärsmässiga färdigheter ska kombineras med teknisk spetskompetens till nya spännande affärsidéer.

Lund Innovation Challenge är ett samarbete mellan Lunds Universitet, Vinnova och Bisnode som går ut på att ge studenterna möjlighet att lösa problem och skapar nya tjänster med hjälp av data. Men till skillnad från de flesta andra hackaton är programmering inte ett måste under eventet. Här är utmaningen istället att vara kreativ med API:er och olika datamängder.

På fredagskvällen delades deltagarna in i lag och utöver idéarbetet har de bland annat fått delta i en workshop om pitchning och föreläsningar om bland annat just API:er. Bisnode bistår under helgen med affärskritiska data om såväl förtag som konsumenter och ger bland annat studenterna tillgång till affärs, fordons- och fastighetsinformation.

– Det är väldigt spännande att se vad studenterna vill göra med vår data. Vi får nya smarta idéer på tillämpningar av Bisnodedata och om en ny affärsidé kläcks av en student så är vi också glada, för då bidrar vi till att de blir framgångsrika, säger Joakim Skog som är innovationsspecialist på Bisnode och en del av juryn som under söndagen ska dela ut pris till de bästa idéerna.

Utspridda i lokalen sitter grupper av studenter som ivrigt diskuterar

 

I ett av rummen på Ideon Agora arbetas det koncentrerat. Redan tidigt på lördagen bestämde sig "lag 2D-it" för vad de skulle satsa på och sedan dess har de arbetat nästan dygnet runt. Nu på söndagsmorgonen är det knäpptyst i rummet när laget finslipar sin webbaserade tjänst som ska ta fram geografiska mönster med hjälp av data från bland annat Bisnode. Tanken är tjänsten ska kombinera information om befolkningen i ett område med en karttjänst för att företag ska kunna hitta geografiska platser som passar en viss typ av verksamhet.

– Det här har varit över alla mina förväntningar. Jag hoppades lära mig mer om API:er när jag sökte hit, eftersom jag inte visste något om det. Nu har jag lärt mig om så mycket mer, säger Daniel Huber som har varit uppe och programmerat hela natten för att ta lagets idé i mål.

I rummet strax intill sitter ett gäng som arbetar med en helt annan idé, där data kombineras med något så oväntat som hår. "Lag Got Hair?" har nämligen en idé som går ut på att ta tillvara på den proteinrika resurs som hår faktiskt är och som exempel på tillämpningsområden så berättar de att ämnen som utvinns från människohår kan användas i allt från pizzadeg (!) till byggmaterial.

Just nu finslipar laget på sin presentation, efter att ha gjort research och tagit fram all nödvändig information under gårdagen. Deras idé bygger på att samla in hår från så kallade "hårhubs", till exempel frisörer, för att sälja vidare till företag. Genom att använda sig av Bisnodes företagsregister kan passande företag snabbt identifieras och i nästa skede kan geodata göra hårinsamlingen effektiv.

– Data är fantastiskt när man kan använda det på det sättet, säger Christian Boysen som är en av medlemmarna i laget i en kort paus innan han återvänder till arbetet.

På eftermiddagen är det dags att få reda på vilka tio lag som gått till final och får pitcha sin idé framför juryn, bestående av representanter från bland annat Bisnode och Venture Lab (Lunds Universitets inkubator för att främja entreprenörskap bland studenterna). Båda 2D-it och Got Hair har tillsammans med åtta andra lag lyckats kvalificera sig för finalen.

– Det här evenemanget har varit superbra. Även om vi inte vinner kommer jag att vara nöjd, säger Siqi Zhang från 2D-it, i pausen under juryns överläggning.

Det ska också visas sig att 2D-it inte riktigt räcker hela vägen fram den här gången.

Istället går Venture Lab-priset till "lag Form", som utvecklat en app som förenklar onlineshopping samtidigt som data från kunderna samlas in. Bisnode-priset tilldelas "lag PoleStar Project" för en tjänst som ska spara tid och pengar vid projektering när nya hus ska byggas.

Däremot belönas Got Hair – välförtjänt – med det så kallade WTF-priset som går till helgens mest galna och spännande idé.

När helgen sedan summeras har över 100 studenter deltagit i Lund Innovation Challenge, trots att det var första gången Venture Lab arrangerade ett hackaton i den här omfattningen. Det ser Alice Larsson, verksamhetsansvarig på Venture Lab, som ett tecken på att det finns ett sug efter att skapa nya, datadrivna affärsidéer.

– Det har känts väldigt tryggt att arbeta med Bisnode i det här projektet. Det märks att de verkligen vet vad de pratar om i de här frågorna, säger Alice Larsson.

Varför är tillgång till data viktigt för framtidens start-ups?

Max Lundborn

Max Lundborn

API-sakkunnig på Bisnode

– Det är ett viktigt ämne även för befintliga företag. Men rent generellt är det viktigt för att validera sin affärsidé. Tillgång till data gör det möjligt att testa nya idéer, vilket leder till fler och bättre idéer. 

Alice Jansson

Alice Jansson

Läser teknisk fysik

– Data kan vara ett lätt sätt att bygga sitt företag. Företag som har tillgång till och använder sig av data har lättare att klara sig i konkurrensen på marknaden. Det då det bland annat blir lättare för dem att se trender.

John Rapp Farner

John Rapp Farner

Läser industriell ekonomi

– Om man inte har tillgång till data blir det bara spekulation. Data ger dig en fördel och är en outnyttjad resurs. Många etablerade företag har inte den kulturen att använda sig av data, vilket gör det lättare för nya företag som gör det.

Vilka Bisnode-tjänster använde studenterna?

Vilka Bisnode-tjänster använde studenterna?

Förutom fordons- och fastighetsdata fick studenterna tillgång till Bisnode Business Contacts samt Bisnode Business Events, som du kan läsa mer om Bisnode for developers

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev