Artiklar Smart data Datadriven marknadsföring

Därför är Marketing Automation hett just nu

Marketing Automation

Marketing Automation är en viktig del i digital marknadsföring och låter ett företag skicka ut rätt budskap, till rätt person, vid rätt tillfälle. Efter att processen är satt och en kampanj är uttänkt sker resten helt automatiskt. Rätt använt kan det innebära ett steg bort från irrelevant och opersonlig masskommunikation och frigöra tid och resurser för marknadsavdelningen. Genom att lära sig mer om sina besökares beteende kan arbetet hela tiden förfinas, datakvalitén förbättras och leadsen som skickas till sälj blir hetare än någonsin.

Verkar Marketing Automation vara något för ert företag?
Tänk då först på att det absolut viktigaste för en lyckad digital marknadsföring är att ditt CRM-system är fyllt av smart och korrekt data.

Marketing Automation har varit en trend inom datadriven marknadsföring den senaste tiden. Med hjälp av verktyget, smart data och kloka insikter kan kommunikationen med potentiella kunder effektiviseras – samtidigt som nya och heta leads genereras till säljavdelningen.

Under de senaste åren har Marketing Automation utvecklats till ett av de viktigaste verktygen inom digital marknadsföring. Det är inte så konstigt med tanke på fördelarna som arbetssättet erbjuder. Den som är skicklig på Marketing Automation kan nämligen skicka precis rätt budskap till sina leads vid exakt rätt tillfälle – i en process som är helt automatiserad.

Automatiserade flöden ersätter manuella utskick

Allt startar med att en potentiell kund lämnar sin mejladress när hen laddar ned ett white paper eller via ett kontaktformulär på ett företags hemsida. Ett personligt utformat välkomstmejl skickas automatiskt ut och efter några timmar skickas ytterligare ett mejl. Denna gång med exempelvis en case study som företaget har gjort på samma ämne, med syfte att fördjupa den potentiella kundens intresse för en viss produkt ytterligare.

Om Marketing Automation-systemet sedan märker att den potentiella kunden följer även den andra länken leder det till en ny kontakt i nästa steg, fortfarande helt per automatik. Allt som användaren gör i dessa olika steg omvandlas till poäng och när den potentiella kunden når en viss scoring skickas hen direkt till säljarnas CRM-system för vidare hantering. Säljarna får alltså hjälp att bedöma när leadsen är tillräckligt heta och kan därmed arbeta mer effektivt.

– En sådan här kedja kan egentligen vara hur lång som helst, beroende på leadsens beteende på hemsidan och vad de gör med informationen de får skickad till sig så kommer de hela tiden in i nya så kallade nurture-program. Systemet kan göras väldigt komplext och om man skickar rätt information med personliga budskap kommer mottagaren inte att känna av automatiken, säger Madeleine Lindgren, Digital Marketing Manager på Bisnode.

Bra datakvalité är viktigt för att lyckas med Marketing Automation

För att komma igång med Marketing Automation är det första steget att se till att det egna affärssystemet innehåller en bra datakvalité. Det gäller att ha både rätt och korrekt data, utan dubbletter eller felaktigheter. Det kan exempelvis bli väldigt olyckligt om automatiserade utskick går iväg till fel person eller flera gånger till samma människa.

Därefter kan målgruppen delas upp i olika personas i Marketing Automation-systemet samtidigt som ett antal regler som kategoriserar hemsidans besökare i olika grupper utifrån deras beteende sätts upp. Arbetet med att sätta upp reglerna kan ta tid i början, men ju mer genomtänkta de är, desto bättre blir kategoriseringen och den potentiella kunden kommer nås av mer relevant information.

– För mig är Marketing Automation ett oerhört viktigt verktyg inom datadriven digital marknadsföring. Dels för att man får koll på hur man jobbar med hela leadsprocessen, och kan mäta exakt vilka leads som kommer från vilka kanaler, men även för att arbetet på ett tydligt sätt går att koppla till försäljningen, säger Madeleine Lindgren.

Madeleine Lindgren

Madeleine Lindgren

Madeleine Lindgren är ansvarig för Bisnode digitala marknadsföring i Sverige, där hon just nu arbetar med att bygga landets bästa digitala marknadsteam. Madeleine har en bakgrund inom tech-startup och brinner för förändring, innovation och för att driva den digitala transformationen inom marknadsföring.

"För mig är Marketing Automation ett oerhört viktigt verktyg inom datadriven digital
marknadsföring."

Fem fördelar med Marketing Automation

Marketing Automation är en av de hetaste trenderna inom digital marknadsföring. Men vad är det egentligen som gör Marketing Automation hett? Madeleine Lindgren, Digital Marketing Manager på Bisnode, berättar.

1. Marknads- och säljavdelningen kommer närmare varandra

Historiskt sett har marknads- och säljavdelningarna jobbat långt ifrån varandra på de flesta företag. För att lyckas med att skapa ett mer datadrivet arbetssätt i allmänhet, och med Marketing Automation i synnerhet, måste dessa avdelningar börja att jobba närmare varandra vilket är väldigt viktigt för alla marknadsavdelningar i dag.

2. Marknadsavdelningen sparar tid och resurser

Det tar visserligen tid att sätta upp ett riktigt effektivt system och en fungerande process med Marketing Automation. Men när ni väl har gjort grundjobbet går det mesta helt automatiskt och det går att skapa stora träffsäkra kampanjer utan att behöva lägga ned mer tid på det.

3. Säljavdelningen får mer relevanta leads att jobba med

Med hjälp av olika scoring-modeller bedöms era leads på ett tidigt plan, och bara de hetaste behöver skickas vidare till säljavdelningen. Det går att rensa bort ointressanta leads, kvaliteten blir bättre och sälj kan lägga tid på rätt saker.

4. Leads och besökare får mer relevant information

Med hjälp av sina MA- och CRM-verktyg kan man kontinuerligt samla in mer smart data om sina besökare och på så sätt blir systemet smartare och mer precist hela tiden. All information gör att man sedan kan skräddarsy sina budskap och erbjudanden för att passa exakt till respektive lead. På så sätt behöver ni inte längre riskera att skicka innehåll som kan uppfattas som skräp och som i värsta fall kan skada relationen.

5. Ni får bättre koll på er egen data

Den kanske främsta fördelen är att man enkelt kan se hela leadsprocessen, från vilken kanal kunden kom in ifrån, hela vägen fram till avslutad affär. På så sätt kan man dra slutsatser om vilken kampanj man ska optimera och vilka kanaler som fungerar. Marketing Automation-verktyget blir marknadsförarnas databas med information om alla leads och hur allting egentligen presterar. Marknadsföringsarbetet blir roligare och mer effektivt när man kan bevisa att det faktiskt stöttar försäljningen.

Få insikter, trender och inspiration från Bisnode Smart Insights