Artiklar Smarta beslut Smart data

Fem varningssignaler som avslöjar dåliga betalare

Att tacka nej till en kund tar emot. Samtidigt finns det en risk att drabbas av förluster vid affärer med dåliga betalare. Här är varningssignalerna och verktygen som hjälper dig att skilja mellan bra och dåliga kunder en gång för alla – så att du hinner agera långt innan förlustaffären är verklighet.

De flesta företagare har någon gång drabbats av kunder som inte betalar. Att inte få betalt är naturligtvis aldrig roligt och handlar det om tillräckligt stora belopp kan dåliga betalare till och med äventyra ditt företags framtid.

Samtidigt tar det emot att säga nej till en affär på grund av att du är osäker på om kunden kommer kunna betala dina fakturor. Lösningen är inte att lita på magkänslan, utan att lära dig att upptäcka vilka kunder som är dåliga betalare långt innan det är dags för inkasso och Kronofogden.

– Sätt inte ditt företag i gungning i onödan genom att göra affärer med dåliga betalare. I god tid innan ett företag går i konkurs kan du identifiera den ökade kreditrisken och agera. Det är varken svårt eller tidskrävande utan handlar om att lära sig att känna igen signalerna, säger Bisnodes expert August Molin.

Det finns med andra ord sätt att slippa dåliga betalare en gång för alla. Genom att lära känna de viktigaste varningssignalerna – och verktygen du behöver för att upptäcka dem – kan du lugnt fokusera på att göra affärer med bra och schysta kunder.

Bisnode building bridges
”Sätt inte ditt företag i gungning i onödan genom att göra affärer med dåliga betalare. I god tid innan ett företag går i konkurs kan du identifiera den ökade kreditrisken och agera.”

August Molin, utbildningsexpert inom kredithantering på Bisnode

Dåliga betalare i siffror

Dåliga betalare i siffror
  • 9 av 10 konkurser går att förutse med rätt information om ett företagens kreditvärdighet.
  • 80 procent av alla kreditförluster sker bland befintliga kunder.
  • 2 gånger vanligare är betalningsanmärkningar på skatter och avgifter än på obetalda fakturor. De flesta företag prioriterar att betala sina leverantörer in i det sista.

Här är varningarna som avslöjar dåliga betalare

Varning 1: Långsamma betalare 

En tidig varningssignal är att ett företag tar lång tid på sig att betala sina leverantörer. Det kan vara ett tecken på ansträngd ekonomi och fortsätter beteendet månad efter månad kan du räkna med att det snart dyker upp en betalningsanmärkning.

Det är därför viktigt att kolla upp – och följa över tid – hur såväl befintliga som potentiella kunder sköter sina betalningar. Var extra uppmärksam på om utvecklingen går mot snabbare eller långsammare betalningar och kolla även upp om de betalar senare eller tidigare än branschen i övrigt. Misströsta inte - det finns sätt att få snabbare betalt.

Varning 2: Betalningsanmärkningar och skulder

En betalningsanmärkning eller en skuld hos Kronofogden är aldrig en merit. Men det är också skillnad på anmärkning och anmärkning. En färsk skuld är allvarligare än en gammal och har det gått mindre än ett år sedan en betalningsanmärkning är sannolikheten stor att det dyker upp fler. Ta detta som en varningssignal även om det bara handlar om små belopp.

Kolla även upp vilken sorts betalningsanmärkning det är. Företag med ekonomiska problem betalar exempelvis hellre sina leverantörer än skatter och avgifter. Om det börjar dyka upp anmärkningar som rör skatter är risken stor att kunden snart även släpar efter med obetalda fakturor.

Varning 3: Förändringar i styrelsen

I mindre till medelstora företag är ägare och styrelse ofta samma personer. Om hela styrelsen hoppar av och ingen ny tillsätts är det en skarp varningssignal. Då ska du direkt stoppa din leverans och ringa kunden för att höra efter vad som händer i företaget. Även om det finns en bra förklaring till avhoppet kan det vara bra att ta reda på vad de nya personerna i styrelsen har för visioner för verksamheten.

Varning 4: Sjunkande kreditbetyg

Att kolla upp en kunds kreditvärdighet, eller kreditbetyg, är ett sätt att bedöma deras betalningsförmåga. En hög kreditvärdighet signalerar att risken att göra affärer med företaget är låg och vice versa betyder ett lågt kreditbetyg att risken att inte få betalt är högre.

Standardtipset är att alltid kontrollera kreditvärdigheten hos nya kunder och att bevaka kreditbetyget över tid hos alla återkommande kunder. Ser du att en kunds kreditbetyg faller är det dags att kontakta kunden och fråga hur det står till. Omvänt ska du också hålla koll på om en kunds rating stiger från svag till mer kreditvärdig, eftersom det öppnar upp för nya affärsmöjligheter.

Varning 5: Kunden är inte längre registrerad för F-skatt

Om ett företag är godkänt för F-skatt är de själva ansvariga för att deklarera och betala skatt och sociala avgifter. Missköter de sina deklarationer eller inbetalningar kan Skatteverket dra in F-skattebeviset, vilket är ytterligare ett tecken på att företaget antingen slarvar eller har likviditetsproblem. Förlorar en kund sin F-skattsedel är det med andra ord hög tid att dra öronen åt sig.

Här är verktygen som hjälper dig att hitta varningarna

Nu har du koll på varningssignalerna som avslöjar dåliga betalare. Bra! Nu är det dags att lära känna verktygen du behöver för att upptäcka signalerna i tid. Svårt och krångligt? Inte alls.

1. Kreditupplysning

En kreditupplysning innehåller samlad ekonomisk information som hjälper dig att bedöma kundens förmåga att betala dina fakturor. Det är här allt börjar. Ha som rutin att alltid ta en kreditupplysning på nya kunder och kontrollera kreditbetyg/kreditvärdighet för att se vilken risk du tar om du låter dem handla mot faktura. I kreditupplysningen finns även information om företagets ägare/styrelse och du ser också om det finns någon betalningsanmärkning, vilken typ av skuld det gäller och hur gammal anmärkningen är.

2. Kreditbevakning

Eftersom 80 procent av alla kreditförluster uppstår hos befintliga kunder kan du inte slappna av bara för att du alltid tar en kreditupplysning på nya kunder. Du måste även följa dem över tid. Du kan naturligtvis begära nya kreditupplysningar på kunderna då och då, men betydligt enklare är att använda en tjänst för kreditbevakning. Då får du automatiskt en notis om kundens kreditbetyg förändras, om det dyker upp betalningsanmärkningar, om det sker förändringar i styrelsen eller bland ägarna samt om något annat som påverkar kundens betalningsförmåga förändras. Det är också kreditbevakningen som avslöjar om en kund förlorar sin F-skattsedel.

3. Betalningsindex

Som vi tidigare varit inne på är långsamma betalningar en tidig varningssignal på att ett företags ekonomi håller på att försämras. Betalningsindex är en tjänst som visar hur snabba företag är med att betala sina leverantörer i genomsnitt. Du kan också se om trenden går mot senare eller snabbare betalningar och om hur snabbt de betalar i förhållande till branschen i övrigt.

4. Kreditplattform

Om ditt företag har en lite större kundbas kan det finnas fördelar med att använda en helhetslösning som ger samlad tillgång till kreditupplysning, kreditbevakning, kreditbetyg och betalningsindex i ett och samma verktyg. En kreditplattform samlar alla verktyg och all information på ett ställe, vilket ger bättre överblick över kunderna och minskar risken att dåliga betalare trillar mellan stolarna.

Bisnode Expert

Det perfekta kreditverktyget

Det perfekta kreditverktyget

Bisnode RiskGuardian Suite är ett smidigt verktyg för kreditbedömning och leverantörskontroll

  • Effektivisera din risk- och kredithantering med ett verktyg som fungerar på både smartphone, desktop och läsplatta
  • Optimera din kreditrisk med bevakning som ger dig löpande uppdateringar om förändringar i dina kunders kreditvärdighet
  • Fatta trygga beslut med hjälp av Bisnodes marknadsledande kreditvärderingsmodell AAA
Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev