Sök
Risk & Kredit

Coronaviruset påverkar affärerna: Följ dina kunder

23 mar 2020

Hela världen befinner sig mitt i en dramatisk epidemi, som också slår hårt mot affärerna. För många företag innebär det en finansiell kris och en fråga om att vara eller inte vara. I sådana fall kan kreditkontroll och kreditövervakning vara avgörande.

 
– Just nu är det viktigare än någonsin att kreditkontrollera och kreditövervaka både nya och befintliga kunder. Näringslivet drabbas hårt av den kris vi befinner oss i och om du inte har kontroll över ekonomin nu riskerar du att hamna med många andra. Det är också meningsfullt att se över företagets kreditpolicy för att se om den måste skärpas i vissa sektorer, säger David Eriksson, Risk & Credit Product Director, Bisnode.

"Om företag inte hanterar sin kredit kommer det att förvärra den svaga marknaden och skapa fler konkurser"

David Eriksson, Risk & Credit Product Director, Bisnode

 

David Eriksson rekommenderar att du använder kreditkontroll- och övervaknings-verktyg varje gång du ingår ett nytt avtal. På så sätt kan du ta reda på vilka kunder ditt företag ska vara lite extra uppmärksamma på och undvika förlust på grund av att kunderna inte kan betala.

Så lägger du ett företag på bevakning

 
– Vi upplever redan lägre aktivitet på nästan all handel och när försäljningen minskar blir det ännu viktigare att de kunder du får kan betala. Vi är nästan i en nödsituation och vi rekommenderar därför alla våra användare att kontrollera likviditet och solvens extra noggrant. Konkurser kommer att ske och om företag inte hanterar sin kredit kommer det att försvåra den svaga marknaden och skapa fler konkurser.

Här är sex goda skäl till varför du bör utföra kreditkontroll och kreditövervaka dina kunder:

  1. Utför kreditkontroll varje gång du ger kredit. Med verktygen Bisnode har idag är det lätt att minimera förluster. Börja med en systematisk kreditkontroll av dina kunder. Om du till exempel säljer på kredit för 10 000 SEK och inte får pengarna (ofta på grund av brist på kreditkontroller) och rörelsemarginalen är 5 procent måste du ha 20 extraförsäljningar för att tjäna in förlusten. Detta kan innebära förlorad likviditet!
  2. Kreditövervakning av gamla, "bra" kunder – 80 procent av förlusterna kommer från just dessa. Håll koll på varningssignalerna: till exempel om ordförande eller revisor avgår eller förändringar sker i inteckning eller betalningsanmärkningar. Det finns ingen anledning att inte hålla reda på alla befintliga kunder. Eftersom krisen slår olika inom branscherna är det klokt att vara extra uppmärksam på vissa sårbara industrier.
  3. Kreditkontrollöften, nyetablerade företag: 4 av 10 konkurser inträffar under de första 3-4 åren. Visst behöver en ny och spännande kund (som du har hört gott om) inte kreditkontrolleras? Tvärtom!
    Nyetablerade företag utan redovisning utvärderas bland annat baserat på verkställande direktörens och ordförandens betalningshistorik. När ett företag har lämnat sina första finansiella rapporter beaktas endast den juridiska personen. Om ett företag startar under andra halvåret kan försäljningen överföras till nästa år. I praktiken kan det därför ta två år innan en redovisning finns tillgänglig. Här måste extra försiktighet utövas, krediten ska i alla fall vara betydligt lägre än företagets aktiekapital.
    Vill du låna ut tusentals kronor till en okänd? Att ge kredit är i princip detsamma som att låna ut pengar – ofta till kunder som du inte alls känner. Utför alltid kreditkontroller.
  4. Några av dina kunder kan komma att gå i konkurs – Vill du veta vilka?
    Med Bisnodes AAA-betygssystem hjälper vi dig att identifiera de företag som troligen kommer att gå i konkurs. Så många som 85 procent av dem som gick i konkurs hade ett kreditvärdigt betyg ett år före konkursen. Vid tidpunkten för konkurs bedöms hela 96 procent som icke-kreditvärdiga. Om du övervakar din kundportfölj kommer du att kunna få aviseringar om till exempel negativ utveckling av betyg.
  5. Kreditkontrollera även viktiga leverantörer – Vad gör du om dina varor inte kommer fram? Vill dina leverantörer klara sig igenom den tuffa tiden och fortsätta leverera till dig? Se till att ha alternativ redo!
  6. Har dina kunder större potential? Växer din kund medan du inte längre säljer till kunden? Kanske finns det andra leverantörer i bilden? Kontrollera siffrorna för att se till att du utvecklar potentialen optimalt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om tjänsten eller behöver hjälp att komma igång: kredit.se@bisnode.com
 


Vi vill dela våra insikter med dig!

Vi har de data- och analystjänsterna som du behöver för att driva ditt företag framåt.
Registrera dig här för att få trender, inbjudningar och insikter kring ämnen som
#AI #machinelearning #smartdata #datatodriveyouforward direkt i inkorgen.

Anmäl dig till Bisnode Smart Insights