Dela med dig
Hjälp ditt nätverk att upptäcka ny kunskap
”Måttet på en man är vad han gör med makt.”
– Platon
Vi vet att det finns en enorm makt i data. Vi har aldrig tidigare haft så stor tillgång till data som i dag. I händerna på IT-tekniker blir data ett verktyg för problemlösning. Det gäller även sådana problem som ännu inte har uppstått, men som tydliggörs när den nya informationen eller big data filtreras och organiseras. På så sätt kan vi komma på lösningar och produkter som tidigare varit omöjliga att förverkliga.
Damen med lampan, det osänkbara skeppet och den svenska räddningstjänsten.
Florence Nightingale är känd som kvinnan som under Krimkriget arbetade outtröttligt för att hjälpa sårade soldater. Hon var definitionen av en hängiven, flitig och medkännande sjuksköterska. Men hon var mycket mer än så. Hon samlade in, analyserade och presenterade statistik på ett sätt som aldrig hade gjorts förr, och lyckades på så sätt revolutionera sjukvården.
Genom att samla in data från sjuka, skadade och avlidna kunde Nightingale visa att majoriteten av de avlidna inte dog av sina skador utan av sjukdomar som uppstod till följd av de fruktansvärda levnadsvillkoren.
Efter kriget reste Nightingale runt i Europa och besökte nästan alla dess sjukhus. Hon analyserade dem och skrev sedan ner sina upptäckter i Notes on Hospitals. De sakliga data hon samlade i sin rapport användes sedan som underlag för sjukhus under det följande århundradet.
Under det kaos som omgav RMS Titanics sista ögonblick skickade telegrafisten Jack Phillips ut den nya nödsignalen i morsekod, SOS. Flera skepp i närheten hörde signalen och skyndade till oceanångarens undsättning. Tack vare detta räddades 706 människor till livet.
”De som blev räddade kunde räddas tack vare en man, herr Marconi ... och hans enastående uppfinning"
– postmästare Herbert Samuel (april 1912) om nödtelegrammet som skickades från Titanic
Den trådlösa telegrafen var en av den nya, djärva tidens mest fantastiska uppfinningar. Den dataöverföring som möjliggjordes av den här senaste kommunikationsteknologin var fullständigt omvälvande.
I dag orsakar mobiltelefonens lättillgänglighet unika problem.
Det har blivit mycket svårare för räddningstjänsten att lokalisera olyckstillbud. Förr var det mycket lättare att hitta rätt plats, eftersom telefonerna var kopplade till det fasta nätet.
Även om din mobiltelefon har en faktureringsadress kommer telefonen troligtvis inte att befinna sig i närheten av den när en olycka sker. Utöver problemet med att lokalisera olyckan via telefonen är det även sannolikt att dess användare är i chock, och därför riskerar att ge felaktig information. Resultatet av detta är förvirring eller i alla fall en osäkerhet hos larmoperatören.
Möjligheterna med smart data innebär att vi nu aktivt kan lokalisera ett mobilsamtal vid en nödsituation, var det än må vara. I krissituationer kan även varningar i form av röst- eller textmeddelanden skickas ut till mobiltelefoner som befinner sig i närheten av en katastrofzon eller en akut händelse.
Hur stor tillit du väljer att sätta till data, oavsett om du redan konverterat till "dataismen" eller inte, är helt upp till dig själv. Möjligheten att undersöka och analysera data du har tillgång till, för att sedan kunna utveckla lösningar och produkter som en direkt följd av detta, är i vilket fall som helst ett steg som är värt att ta.
I dag använder 170 svenska kommuner Bisnode för att få fram korrekt, juridisk information om privatpersoner och företag. I Södertälje ledde detta till 47 miljoner kronor i skattebesparingar under det första året.
Snabb tillgång till rätt data gjorde att Södertälje kommun kunde fokusera på klienterna och ge dem snabbare och mer exakt information om möjligheten till försörjningsstöd. Avdelningen använder i dag sina resurser på ett mer effektivt sätt, och relevant information om klienternas personuppgifter finns tillgängliga för de socialsekreterare som behöver dem.
Vi lever i dataeran. Det är tydligt att vår hantering, förståelse av och förmåga att använda data för goda syften kommer att bli vår tids avgörande frågor.